Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Kontaktkopior" från digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

camag

Aktiv medlem
Hej!
Jag fotograferar digitalt och har haft nöjet att fotografera en blåsorkester ett par gånger nu.
Dom vill ha bilder till sin hemsida osv.
(inget nämt om betalning för bilder hittills...)

Nu undrar jag om någon här på fotosidan vet ifall det går att göra "kontaktkopior" från en cd med ditigala bilder?

Jag tänkte mej att jag skulle välja ut dom bilder jag är nöjd med och gå till någon fotoaffär så att dom kunde skriva ut bilderna i litet format på ett eller två ark.

Finns den möjligheten?
Jag bor utanför Göteborg.

Enklaste vore ju att bränna en cd åt dem och låta dem själva välja bilder efter eget behag,
MEN då uppstår en annan fråga:
Vad tar jag betalt för en cd med 200 bilder?

Jag är ju ingen känd fotograf, jag har aldrig tagit betalt förut och känner mej verkligen inte duktig nog att begära pengar för mina bilder... ännu.
Faktum kvarstår - dom gillar det dom sett hittills och vill ha mer.
Hur gör jag?

En fråga som var lite svår att formulera. Hoppas att ni förstår vad jag menar!

/Catarina

Om det inte finns någon som kan göra kontaktkopior åt dig automatiskt så kan sätta dig i photoshop och göra ditt eget ark med bilder och sen lämna in för framkallning.

Ja, det är klart att man kan göra så!
Fast det känns lite pyssligt.
Men visst är det en lösning!
/Catarina

I photoshop finns det ett sätt att automatiskt skapa en kontaktkarta..

Kolla under:

File -> Automate -> Contact Sheet II

Funkar bra!

Jag brukar annars skapa en snabb web gallery i photoshop där kunderna kan välja bilder...

Patrik!
Undrar om det där med kontaktkarta finns i PS Elemtens, som är det enda jag har hemma?
(Sitter på jobbet nu...)

Det där med web-galleriet var ju annars en jättesmart idé!
Tack för den!

/Catarina

Tror att ACDsee också har stöd för att skapa kontaktkopior, och säkerligen andra dylika program. Några finns väl också i gratisversion i 30 dagar att hämta.

TACK!
Vad många användbara tips jag får!
Jag skall kolla på pc:n i morgon!
Själv har jag mac och inget ACDsee.
/Catarina

om du kör mac rekommenderas varmt iView Media Pro som katalogiseringsprogram, där (tror jag bestämt) att det går att göra kontakter också

Finns i Elements också!

cama skrev:
Patrik!
Undrar om det där med kontaktkarta finns i PS Elemtens, som är det enda jag har hemma?
(Sitter på jobbet nu...)

Det där med web-galleriet var ju annars en jättesmart idé!
Tack för den!

/Catarina

I Photoshop Elements:
Välj Arkiv > Utskriftslayout > Kontaktkarta.
Klicka på Bläddra (Windows) eller Välj (Mac OS) när du vill ange mappen med bilderna som du ska använda. Välj Inkludera alla undermappar om du vill ta med bilder som finns i eventuella mappar som ligger i källkatalogen.
Ange bredd och höjd, upplösning och färgläge för kontaktkartan under Dokument. Specificera enheter under menyerna.
Ange layoutalternativ för miniatyrbilderna under Miniatyrbilder:
Välj om miniatyrbilderna ska arrangeras över första (från vänster till höger och sedan uppifrån och ned) eller först ned (uppifrån och ned och sedan vänster till höger) för Montera.
Ange antalet kolumner och rader du vill ha på varje kontaktkarta. Maximal storlek för varje miniatyrbild visas till höger, tillsammans med en förhandsvisning av den valda layouten.
Välj Använd filnamn som bildtext när du vill döpa miniatyrbilderna efter källbildens filnamn. Använd menyn när du vill ange typsnitt.
Skapa kontaktkartan genom att klicka på OK.

Urdrag ur HTML-manualen till Photoshop Elements 2

/Håkan

Kanske kan någon ha nytta av att veta att i XP kan man skriva ut som karta direkt.

Markera önskade bilder i mapp, högerklicka och välj skriv ut.

Sedan får ni lura ut resten själva...

TACK

... till alla hjälpsamma!

Håkan V:
Jättebra!
Det skall jag pröva i kväll!

/Catarina

Hej , ACDsee har ett tillägg som heter FotoSlate , jag tror att det kan hämtas gratis .Irfanview (gratis ) har en thumbnails funktion som sedan kan printa ut .
Bengt

Eller bränn alla bilder på en cd, knata iväg till en fotobutik som har ett Frontierlabb. Inga probs att få en index modell större

ANNONS