Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontaktkopiera Papperskopior

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag håller på med ett litet lådkamera projekt.
Men man blir ju lite less på att bilderna blir negativa. Men så hörde jag talas om att man kan kontaktkopiera vanliga papperskopior.
Nu hör det också till saken att jag inte har någon kopierings utrustning.

Är det överhuvud taget möjligt att kontaktkopiera utan en förstornings apparat?
Är det någon som har testat?
Hur går man tillväga? (Med apparat)

Min tanke var att man kanske kan kontaktkopiera I mörkrummet (badrummet :) med en vanlig lampa på nåt vis. Fast jag har ju ingen aning om tider och så.

Bara en ide som skulle vara rolig om den är möjligt att genomföra.

Jajamensan! Kontaktkopiering görs alltid utan förstoringsapparat, man kan användaden till ljuskälla, men en vanlig skrivbordslampa går precis lika bra.
Lägg din negativa bild på ett fotopapper, skiktsida mot skiktsida, negativet överst. Ha det hela på ett plant underlag som skall vara mörkt och reflektera ljus så litet som möjligt(mörkt tunt tyg går bra). Lägg en glasskiva över alltihop för att hålla papprena plana och låta dem ha absolut kontakt. Skiljs de åt någonstans bler det suddigt, mycket mycket suddigt där. Lys igenom hela paketet, alltså uppifrån räknat glasskiva och negativ bild. Tiderna får du prova fram, framkalla ditt papper på vanligt sätt.
Lycka till!
Us
Ps En vanlig skrivbordslampa på 75 cm håll och normaltätt "negativ"....prova med 20-30 sekunder.
Ds

Senast ändrad:
Man behöver alltså vare sig kamera eller labb för att göra egna bilder. En papplåda med litet hål i, en glasskiva, fotopapper, framkallare och fix är faktiskt precis allt som behövs. Ganska intressant faktiskt...

Mycket intressant!

Det är det som är charmen med hålkameror tycker jag...att åstakomma något med så enkla medel.

Walle skrev:
Mycket intressant!

Det är det som är charmen med hålkameror tycker jag...att åstakomma något med så enkla medel.
Jo, det är inte själva kameran och objektivet som är intressant, det är lådorna de levereras i, av dem kan man göra riktigt bra hålkameror.....
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar