Annons

Kontaktkartor med datum?

Produkter
(logga in för att koppla)

bumerang

Avslutat medlemskap
Vi gick över till att fotografera digitalt i somras. Nu vill min fru börja sätta in en del bilder i album. Det rör sig om många hundra bilder som ska beställas.

Kan man i någon av Photoshop versionerna skriva ut "kontaktkartor" (dvs vanliga A4 med många små bilder) och själv välja vilka taggar som ska skrivas ut? Det skulle underlätta organisationen enormt.

Det som vi i första hand vill ha är exponeringsdatum, beskrivning och titel. Det skulle vara ett stort plus om man även kan sortera utskriften på datum ....

Finns det andra tilläggsprogram (gratis?) som klarar detta bättre?
 
Jag har bara haft möjlighet att kolla Elements 5 för jag har inga vänner som har riktiga PS. De menyer du nämner finns iallafall inte i Elements 5.

Jag har själv tidigare bara sökt i menyerna, men efter ditt svar så sökte jag litet i hjälpen och upptäckte då att det faktiskt finns möjlighet att skriva ut kontaktkartor. Men det är ganska väl dolt. Möjligheten dyker inte upp förrän man har markerat flera bilder. Dialogen när man väljer Skriv ut ändras tydligen beroende på om man valt en eller flera bilder.

Det går att inkludera datum, titel och beskrivning i kontaktkartorna. Man kan dock inte välja sortering, men det verkar som det blir tidsordning automatiskt ändå.

Mitt allmänna intryck av PS är att det är ett bra program, och det är nog värt besväret att lära sig ordentligt, men det känns inte speciellt pedagogiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.