Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontaktkarta

Produkter
(logga in för att koppla)

Rasmus-M

Medlem
Har en uppgift där jag ska göra en kontaktkarta på ett tema. Vill inte ha med alla rutor på filmen. Anses det vara ok att klippa negativen så man får en kontaktkarta med ruta för ruta, eller ska en kontaktkarta alltid bestå av hela negativlängder?

Hoppas ni förstår

Ska kontaktkartan användas som färdig bild kan man väl göra som man själv vill. Men ska man ha den som kontaktkarta för bildöversikt bör alla bilder finnas med.

Man skulle ju kunna göra jättefräcka grejer, lägga neg ovanpå varandra, klippa ihop och ha sig.

En lärare sa till mig en gång att det viktigaste man måste göra för att kunna arbeta fritt och bra är att förlora respekten för uppgiften. Jag tycker det är en bra guide.

/rebecka

Rasmus-M skrev:
Har en uppgift där jag ska göra en kontaktkarta på ett tema. Vill inte ha med alla rutor på filmen. Anses det vara ok att klippa negativen så man får en kontaktkarta med ruta för ruta, eller ska en kontaktkarta alltid bestå av hela negativlängder?

Hoppas ni förstår
Det beror på uppgiftsställarens krav.

Mitt råd: fråga inte efter kraven.

Tror du missar uppgiften lite. Jag tror att tanken är att du genomgående ska ta en rulle i samma tema och tänka på bilderna som en helhet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar