Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kontaktkarta, vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

academic

Aktiv medlem
Hej, jag har förstått att kontaktkartor för ex.vis 120 film inte innehåller tillräcklig information jämfört med negativen. (Appropå min tidigare fråga huruvida man skall scanna från negativ eller från kontaktakartan)

Vad är egentligen kontaktkarta? och dessutom undrar jag vad menas med "Råkopia"? Är råkopia något som ersätter vanligt förstorning???

Är alltså nybliven HBL ägare med funderingar kring framkallning mm..

/Dan

En kontaktkopia är en kopia som framställts utan optik genom att man lägger filmen mot pappret (kontakt) och belyser. Det är den mest högkvalitativa kopia som går att göra.

Men problemet är att den är liten. Papperets upplösning sätter gränsen för vad som kommer med. Papperet har inte lika hög upplösning som filmen. Ett annat skäl till att man vill skanna filmen direkt är det dynamiska omfånget. Det finns inget sätt att få teckning över lika många steg i papperet som i filmen.

Råkopian är lite större men har försämrats genom en förstoringsoptik och lider också av sämre dynamik än filmen eftersom det är papper. Dessutom gör många labb sina råkopior på papper med textur och det lämpar sig inte för skanning alls.

Nej inte i mitt fall... Undrar bara om det är värt att kosta på en kontaktkarta eller om det räcker enbart med negativframkallning.

Börjar inse att det kanske räcker enbart med framkallning eftersom jag tänkte scanna in bilderna. Detta innebär dessutom att antalet fotolabb som kan framkalla 120 film ökar i antal. Annars upplever jag det som ett jätteproblem, nämligen att vara hänvisad till proffslab.

/Dan

Jag gör en kontaktkarta som jag förvarar tillsammans med negativfickan.
På så sätt ser jag lättare vilket neg jag vill ha fram o jobba vidare med. Så kan man krafsa ner lite info under bilderna ellerpå baksidan oxå.

gundj skrev:
Jag gör en kontaktkarta som jag förvarar tillsammans med negativfickan.
På så sätt ser jag lättare vilket neg jag vill ha fram o jobba vidare med. Så kan man krafsa ner lite info under bilderna ellerpå baksidan oxå.

Samma här, jätte bra att se vilka bilder som är värda att förstora, plus att man har ett fint kartotek över sina bilder :)

Man ser ju också direkt på ett ungefär vilken hårdhet man ska ha på pappret när man gör förstoring.

Vid svartvit film är kontaktkartan självklar för mig eftersom jag gör dom själv i mörkrummet.
För färgnegativ är det ju ungefär samma pris att få bilder som kontaktkarta, så då blir det bilder.
Att skanna färgnegen är ju ett alternativ för att få ned kostnaden.

Re: Re: kontaktkarta, vad är det?

Pej skrev:
''Råkopior'' är oftast okorrigerade och obeskurna förstoringar.
Det borde vara det, men det är inte så på Diabolaget eller Odenlab i alla fall. Båda gör normal beskärning och åtminstone Diabolaget gör individuella exponeringsinställningar för varje ruta såvitt jag kan bedöma. Möjligt att färgkorrigeringen inte förändras mellan rutorna, det kan jag inte bedöma.

Jimh; Det går att få råkopiorna helt obeskurna om man ber om det, men då kommer det svarta kanter med förstås. En viss filtrering görs vid råkopior men inte lika mkt som ex 10x15, dessutom görs i princip inga omkopieringar.

Råkopiorna är inte tänkta att scanna ifrån, därav lustrepappret. Även om de var blanka skulle jag låta bli att scanna från dem av andra skäl ;o)

med råkopior menas maskinellt framställda kopior med ev. maskinens egna automatiska korrigeringar.
dvs. alla kopior som inte är gjorda manuellt eller uppförstoras under översyn av labpersonal.
det kan därför löna sig att scanna direkt från negativet, eftersom dessa inte påverkats av färg- kontrast- och ljuskorrigeringar osv.

Christel: tror inte du hittar något labb där råkopior görs utan att labbpersonalen kontrollerar bilderna =). Eller slår alla kartor med samma grundfiltrering...

jag pratade inte om kartor utan förstoringar av bilderna en och en.
jag har ju aldrig själv gjort råkopior på allmänlabb, men enligt en å annan som har den erfarenheten så görs ofta inställningarna på den första bilden och sen körs hela rullen på dessa.
alternativt att rejäla undantag på rullen fixas av personalen. men det är fortfarande maskinellt gjorda kopior och med benämningen råkopior.

Ja det var det jag menade. Gjorde bara en jämförelse med kartor. Eftersom produkterna är snarlika.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar