Annons

Kontaktinformation

Produkter
(logga in för att koppla)

ocin

Medlem
Vad brukar ni skicka med för information, rent digitalt, till kunder/vänner/uppdragsgivare som ni tagit bilder åt?

Alltså låt säga att jag tagit massa bilder och ska bränna dessa på en skiva åt personen i fråga. Då vill man kanske lägga till en textfil med sitt eget namn, mail och telefon?

Så, helt enkelt... hur brukar ni lösa det här med digitala visitkort?
Ska man bara lägga till en enkel .txt-fil eller en .doc eller vad är "standard" för att få med sin kontaktinfo?

Om man nu utesluter att lägga till sitt namn "på" själva bilden eller i en ram runt bilden eller liknande...

Copyrightinformation

Personligen lägger jag in det i själva bildfilen, detta infogas i Photoshop.
Informationen bakas in i bildfilen.
Du finner funktionen under arkivmenyn.

Personligen lägger jag in det i själva bildfilen, detta infogas i Photoshop.
Informationen bakas in i bildfilen.
Du finner funktionen under arkivmenyn.

Går detta att göra smidigt på hundratals filer också?
Eller hur löser du detta?

I mitt fall handlar det om många filer... och att göra dem en och en för hand är ett för stort jobb...

Mappar

Går detta att göra smidigt på hundratals filer också?
Eller hur löser du detta?

I mitt fall handlar det om många filer... och att göra dem en och en för hand är ett för stort jobb...

ja, det ska gå att göra det på hela bildmappar... automatisera processen.
Nu har jag alltid gjort det varje gång jag redigerat en fil... ah synd att jag inte kan svara på detta... men jag fann denna länk:

http://help.adobe.com/sv_SE/photoshop/cs/using/WSfd1234e1c4b69f30ea53e41001031ab64-7425a.html

Tack för tipset men det där verkade bara vara större ändringar i själva bildytan och inte bara informationen i bildfilen...

Finns det någon annan batch-operation för att bara lägga till/ändra copyright-fältet i bildfilen?
Någon som vet? :)

Funktionsmakro

Javisst, min tanke var att du kan skapa ett funktionsmakro, som kopplas till funktionen gällande copyrightinformationen.
Lite långsökt kanske men här finns en beskrivning av hur du gör ett funktionsmakro av copyrightinfo (längst ner)
http://kandy.se/2010/april/eddies-photoshoptips-nr-32-.html

Jag hoppas någon här i forumet kan svara på hur man gör annars, det bör vara en enkel procedur.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar