Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontakt mellan iMac och iPhone 6

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Jag försöker få kontakt mellan min iMac och iPhone 6 via AirDrops. Har slagit på Wi-Fi och Bluetooth på bägge enheterna men i mobilen står det "AirDrop: Mottagning av". Bild 1 och 2.

När jag kollar på Bluetooth-inställningen (bild 3) så misslyckas Parkopplingen, troligtvis är det som krånglar till det. Finns det någon (dold) inställning där som jag kan ha missat?

Trodde att det var min Internet-koppling till Comhem som spökade, med deras teknikersupport förnekar att det är något samband.

Tacksam för tips hur detta kan lösas!

iMac > 10.12.6 Internet med Comhem
iPhone 6 > 10.3.3 Tele 2

Bilagor

• Skärmavbild 2017-10-10 kl. 15.24.31.jpg
    Skärmavbild 2017-10-10 kl. 15.24.31.jpg
    23.6 KB · Visningar: 21
  • IMG_2990_900.jpg
    IMG_2990_900.jpg
    32.6 KB · Visningar: 14
  • parkoppling.jpg
    parkoppling.jpg
    28.1 KB · Visningar: 23
Om du vill kunna överföra filer mellan telefonen och macen via AirDrop så se bara till att wifi och blåtand är påslaget. Du behöver inte vara parkopplad eller ligga på samma wifinät.

Sedan låser du upp iPhonen, svep fram panelen och klicka på bara på knappen ->

AirDrop:
Mottagning av

Och väljer Alla eller Bara kontakter beroende på om vilka som ska kunna se dig och skicka filer.
Därefter ska allt funka.

Om du vill använda Handoff behöver du vara inloggad med ditt apple-id på både telefon och dator och dessutom ligga på samma wifinät samt har blåtanden aktiverad har jag för mig.

Tack för svar, bägge enheterna är inställda på Comhem801ECB-5G men tyvärr så funkar det ändå inte. Måste nog vara ett annat fel. Finns det någon annan möjlighet?

Tack för svar, bägge enheterna är inställda på Comhem801ECB-5G men tyvärr så funkar det ändå inte. Måste nog vara ett annat fel. Finns det någon annan möjlighet?

Vad vill du göra?
Överföra en bild eller dokument mellan telefonen och datorn?

På din skärmdump är inte Airdrop aktiverat på telefonen.
Vad händer om du aktiverar den?

Detta kanske inte löser problemet på det sätt du efterfrågar, men även om jag har både en Mac och en iPhone (och en massa iPads) så använder jag aldrig någonsin dylika (i mitt tycke alldeles för krångliga) metoder.

Jag sparar helt enkelt bilder på en molntjänst som OneDrive, iCloud eller DropBox och överför den vägen mellan alla enheter. Fungerar utan krångel över allt. Enkelt och smidigt.

Jag vill föra över bilder från datorn till mobilen. Problemet är ju tyvärr att det inte går att aktivera AirDrop på mobilen trots Wi_Fi och Bluetooth är påslagna.

Detta kanske inte löser problemet på det sätt du efterfrågar, men även om jag har både en Mac och en iPhone (och en massa iPads) så använder jag aldrig någonsin dylika (i mitt tycke alldeles för krångliga) metoder.

Jag sparar helt enkelt bilder på en molntjänst som OneDrive, iCloud eller DropBox och överför den vägen mellan alla enheter. Fungerar utan krångel över allt. Enkelt och smidigt.

Några speciella inställningar i iCloud eller i DropBox?

Jag vill föra över bilder från datorn till mobilen. Problemet är ju tyvärr att det inte går att aktivera AirDrop på mobilen trots Wi_Fi och Bluetooth är påslagna.

Låter som att Begränsningar är aktiverade för AirDrop.

Komma Inställningar/Allmänt/Begränsningar.
Där tror jag att AirDrop är blockerat.
Stäng av begränsningen för AirDrop så borde det lösa sig.

Tjänstetelefon eller privat?
Kan vara nedlåst via profil av arbetsgivaren eventuellt.

Låter som att Begränsningar är aktiverade för AirDrop.

Komma Inställningar/Allmänt/Begränsningar.
Där tror jag att AirDrop är blockerat.
Stänga begränsningen för den så borde det lösa sig.

Tjänstetelefon eller privat?
Kan vara nedlåst via profil av arbetsgivaren eventuellt.

Perfekt, Begränsningar var påslaget för AirDrop, så nu funkar det! Stort tack!

Några speciella inställningar i iCloud eller i DropBox?

Nej, inte alls. Fungerar rakt av utan något pill. Bara att, om DropBox eller OneDrive (iCloud är inbyggt i iOS och macOS, och direkt klart att använda) ladda ner appen för de och logga in på sitt konto första gången. Sedan sparar du bara fotona i rätt mapp/tjänst så har du de sedan synkat automatiskt till alla dina enheter.

Behöver inte krångla med något annat. Inte ens att vara på samma WiFi/nät, eller ens uppkopplade exakt samtidigt (någon form av Internetkoppling krävs dock för synk/åtkomst). Extremt smidigt. Kan nästan inte bli enklare.

... även om jag har både en Mac och en iPhone (och en massa iPads) så använder jag aldrig någonsin dylika (i mitt tycke alldeles för krångliga) metoder.
Man kan ju tycka olika, men Airdrop måste väl ändå vara en av de allra minst krångliga metoderna att skicka bilder (och annat) mellan två apparater?!? Typ: Steg 1: Tryck på airdropsymbolen. Steg 2: Klart.

Man kan ju tycka olika, men Airdrop måste väl ändå vara en av de allra minst krångliga metoderna att skicka bilder (och annat) mellan två apparater?!? Typ: Steg 1: Tryck på airdropsymbolen. Steg 2: Klart.

Det är inte knappen jag pratar om. Det är uppkopplingarna och förutsättningarna som måste till innan.

Genom att gå via molnlagring så undviker du även många begränsningar.

Men det är självklart upp till var och en hur man vill jobba. Bra att det finns flera sätt.

Tack för all tips! Ska nu testa mera med AirDrop som funkar bra för min del just nu. Ändå intressant att veta att det finns flera alternativ, kanske andra som följt den här tråden kan ha nytta av dem!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar