Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsum stal min bild

Produkter
(logga in för att koppla)

angelpoison

Aktiv medlem
Jag praktiserar på heltid som fotograf hos en deltagare som varit med på TV i ett matlagningsprogram. Jag följer henne och hennes mat och bakverk, samt när hon demar i butiker.

I slutet av varje måndag får vi där jag bor med omnejd ett ganska stort reklamhäfte där många företag annonserar. Där hade Konsum en helsida reklam när min arbetsgivare ska vara hos dem på lördag och dema mat.

Konsum har snott en bild från hennes blogg som jag tagit, klippt bort mitt namn som jag satt dit, och publicerat i reklamhäftet. Jag ringde upp Konsum men fick naturligtvis inte tag i butiksägaren så jag hälsade att han skulle ringa mig imorgon ( läs idag: fredag ) och att jag ville ha ersättning för de använt min bild i reklam syfte utan tillåtelse!

Vad är rimligt man säger för ersättning ang detta som de gjort emot mig?
Det är dessutom andra gången, förra gången min arbetsgivare demade hos dem, hade de tryckt upp stora affischer som satt vid utgången i butiken med min bild på henne utan mitt namn, och naturligtvis utan min tillåtelse.

Tacksam för svar.

Det är bara att fakturera. Om du vill kan du kontakta en advokat med upphovsrätt som specialitet, så har du lite mer tyngd bakom. Du kan ju passa på att fakturera för första gången de använde din bild också, om det inte gått "för mycket" tid sedan dess.

Vad gäller priser verkar det vara praxis att följa någon av de prislistor som SFF eller BLF ger ut. Fast med tillägg för olovligt brukande, och eventuellt mer tillägg för olovligt förvanskande (beskärning/retuschering osv).

Men vem är det egentligen som äger bilderna, är praktik att se som anställning och att fotografera ingår i den så borde ju rättigheterna tillfalla arbetsgivaren enligt...
Bara om det finns ett (anställnings-)avtal som säger det. Finns inget avtal äger fotografen alla rättigheter.

Bara om det finns ett (anställnings-)avtal som säger det. Finns inget avtal äger fotografen alla rättigheter.

Så är det nog, men arbetsgivaren har väl rimligen någon avsikt med att anställa en praktikant för att fotografera och dokumentera,. Kan väl knappast bara vara bara välgörenhet?

Även om inget sägs om detta i avtalet kan man fundera kring hur arbetsgivaren ser på situationen, reklamen är troligen bra även för henne. Genom att alltid stenhårt följa lagen bokstav kanske man får betalt i det aktuella fallet, men riskerar också att skapa en dålig relation och att missa framtida uppdrag, det gäller generellt i affärer och inte bara för fotografer.

Att bara fakturera är en dålig lösning, ta istället en diskussion med berörda.

Så är det nog, men arbetsgivaren har väl rimligen någon avsikt med att anställa en praktikant för att fotografera och dokumentera,. Kan väl knappast bara vara bara välgörenhet?

Även om inget sägs om detta i avtalet kan man fundera kring hur arbetsgivaren ser på situationen, reklamen är troligen bra även för henne. Genom att alltid stenhårt följa lagen bokstav kanske man får betalt i det aktuella fallet, men riskerar också att skapa en dålig relation och att missa framtida uppdrag, det gäller generellt i affärer och inte bara för fotografer.

Att bara fakturera är en dålig lösning, ta istället en diskussion med berörda.

Praktik ÄR välgörenhet! Vet inte hur din arbetsgivare resonerar eller om du själv är arbetsgivare. Men normalt är det för att stärka den enskilde individens att få arbete/yrkesorientering/yrkespraktik och arbetserfarenhet.
Oftast är praktik nästintill gratis för arbetsgivaren oavsett det är AMS eller skolor som anordnar dom och hos oss mer eller mindre mer jobb än nytta.

Du kanske har förväxlar praktik mot assistent som är ett yrke i sig. Praktik är inte yrke!

/Stefan

Nu praktiserar hon inte i butiken utan hos den som gör demo i butikerna. Har denna person givit tillåtelse att konsum kan använda bilderna?

Praktik ÄR välgörenhet! Vet inte hur din arbetsgivare resonerar eller om du själv är arbetsgivare. Men normalt är det för att stärka den enskilde individens att få arbete/yrkesorientering/yrkespraktik och arbetserfarenhet.
Oftast är praktik nästintill gratis för arbetsgivaren oavsett det är AMS eller skolor som anordnar dom och hos oss mer eller mindre mer jobb än nytta.

Du kanske har förväxlar praktik mot assistent som är ett yrke i sig. Praktik är inte yrke!

/Stefan

Jag ser praktik som en anställningsform där staten betalar det mesta och arbetsgivaren står för handledning mm.
Arbetsgivaren kan ibland genom detta hitta folk att anställa, men i övrigt är det nog som du säger att nyttan för arbetsgivaren oftast är liten, dvs en stor portion välgörenhet.

Kanske då ändå större skäl att kolla med demonstratrisen vad hon tycker.

Jag ser praktik som en anställningsform där staten betalar det mesta och arbetsgivaren står för handledning mm.
Arbetsgivaren kan ibland genom detta hitta folk att anställa, men i övrigt är det nog som du säger att nyttan för arbetsgivaren oftast är liten, dvs en stor portion välgörenhet.

Kanske då ändå större skäl att kolla med demonstratrisen vad hon tycker.

Då är anställningen hos AMS eller skolan för praktikanter skriver aldrig på några kontrakt och heller finns nog inga avtal mellan individ och AMS att dessa har äganderätt över bilder. Därmed äger individen alla rättigeheterna till bilderna.

Skicka räkningen!!! ;)

/Stefan

Konsum har snott en bild från hennes blogg som jag tagit, klippt bort mitt namn som jag satt dit, och publicerat i reklamhäftet.

Men gu... är inte det nybörjarkurs hos trycksaksproducenter:

- Ladda aldrig ner en bild från nätet och använd i en reklamprodukt!

Pinsamt av dem. Hurvida du ska göra med ersättning osv lämnar jag åt kunnigare folk här på Fotosidan!

Då är anställningen hos AMS eller skolan för praktikanter skriver aldrig på några kontrakt och heller finns nog inga avtal mellan individ och AMS att dessa har äganderätt över bilder. Därmed äger individen alla rättigeheterna till bilderna.

Skicka räkningen!!! ;)

/Stefan

Ja skicka räkningen, bry dig inte om ifall det eventuellt kan att innebära att demonstratisen inte vill ha dig kvar som praktikant längre. Du har ju iallafall fått nån tusenlapp eller så och det är ju viktigare .Man ska väl inte behöva vara smidigare än ett betongblock?

Nej jag skulle tagit en diskussion först.

Senast ändrad:
Tack för alla svar!
Har varit borta hela dagen och inte sett detta förrän nu.

Jag praktiserar hos henne som sagt, inte hos Konsum så jag känner inte att de har någon rätt att utnyttja mina bilder på henne i reklam syfte.

Hon (min chef) är dessutom tydlig i alla butiker hon demar i att min hemsida adress ska stå med på alla bilder om de ska få använda dem, både i tryck och i butik.

Konsum chefen ringde upp mig, tyvärr innan jag han läsa allt här och ni hade skrivit, så han sa att det skett ett missförståd och att texten skulle varit med.
Jag sa att jag ville ha ersättning för det nu blivit såhär, det gick han med på och jag sa att jag ville ha ett presentkort i butiken.

Han sa inte emot utan ville ge mig 150:-. Hån? Jag sa att det var snålt.. 200:- höjde han till. Jag sa att eftersom reklam häftet går ut till så många hushåll hade jag ränkt med MINST 300:- (dum som man är tänker man i efterhand, skulle sagt minst 500:), och det gick han med på.
Han bad även om ursäkt för misstaget, innan vi la på.

Tror jag måste läsa på mer vad beträffande prislista och när folk gör på det här viset, för det lär tyvärr inte vara sista gången :(.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar