Annons

Konstnärlig bil-bild (??)

Produkter
(logga in för att koppla)

Aureola

Medlem
Jag har fått i uppdrag att göra "det omöjliga"; få en bil att se intressant ut på bild ;-) - den ska nämligen pryda en del av en vägg i form av tavla. De enda "krav" jag behöver uppfylla är att bilens framlykt/a/or måste synas då de visst är lite speciella.
Jag har surfat runt en del för idéer men inte hittat en enda bilbild som jag tyckt varit det minsta intressant (förutom bilder i sepiaton på 50-talsbilar å hattgubbar) men det passar inte här. Däremot har jag en del egna idéer. Det jag behöver är lite tips från er erfarna fotografer om vad jag behöver tänka på när jag fotar i dessa miljöer. De motiv jag tänkt ut är:

* Streetkänsla: Svartvit, högkontrast, lite kornig bild på bilen framifrån, kille halvsittandes på motorhuven täckandes ena framlyktan alternativt (eftersom framlyktorna är viktiga) mellan framlyktan och mitten, med fötterna korsade och händerna kupade runt en tändare som just ska tända en cigg. Husväggar i bakgrunden med klotter på.

* Futuristiskt: Plåta bilens front från en annan bil som kör framför, i en vägtunnel

* I flyghangar: Ja.. var man nu hittar en flyghangar att köra in i.. jag tänkte mig ett högblankt golv som bilens undersida speglar sig i. Är öppen för att göra detta på andra sätt - i photoshop eller genom att använda sig av vatten på nåt vis.


Vad ska jag tänka på när jag fotar bilen i dessa tre miljöer? Ser ofta trådar där folk skriver om att de till varje pris vill undvika reflektioner men är inte det lite coolt..? I sista exemplet ska det nästan vara lite så; "kromigt" och högglansigt.
Andra tankar idéer och förslag mottages också mkt tacksamt.
 
Okej jag provar ställa frågan såhär istället.
Vilken typ av objektiv hade ni valt i dessa tre situationer? Det jag har att välja på är ett inte så ljuskänsligt 18-200 (lägsta bländare 3.5), ett vidvinkel (lånat), eller ett fast 50 mm 1.8.

Vilket ljus är bäst? I första exemplet är väl dagsljus kanske det enda att tillgå (en mulen dag?), i sista är det inte heller mycket jag kan göra utan här blir det mer experimenterande med hög ISO så jag får ner slutartiden, och liten bländare (högt värde) så man får med hela tunneln.
Men "inomhusbilden" - om den nu går att genomföra.
Ska man isf endast hålla sig till befintlig belysning (starka ljus men från långt bort), försöka hitta ett ställe med mycket fönster, eller köra med blixt(ar)?

Mvh
Keisha
 
När det gäller bilar tycker jag personligen om lågt tagna bilder, samtidigt inte visa för mycket, då blir den mer intressant...

Personlig åsikt..

här är polarens gamla vw som jag tog kort på i sommras...
 

Bilagor

  • 101_1097.jpg
    101_1097.jpg
    32.6 KB · Visningar: 323
Vad kul att man äntligen fick ett svar :)
Lågt taget funkar, det håller jag med om. I alla fall om man vill få bilen att se lite stor och "svullig ut". Jag är dock lite mer inne på att få den att se lite anspråkslös ut, trots att det är meningen att den ska ta upp större delen av bilden, iaf den av mina idéer som är praktiskt genomförbar och som uppdragsgivaren också gillade; nämligen första förslaget.
Tror att killen får stå lutad mot bilens sida istället och bli fotad i profil. Ska testa några såna bilder och se om det kan bli nåt.
Men tack för ditt bidrag, ska testa skjuta ett par såna också bara för skoj skull.
 
Ett alternativ till din första idé är att killen får stå med huvudet ner i motorn, overall eller bar överkropp, taget snett framifrån. Kanske experimentera med olika kamerahöjder.
Tunnelbilden kan kanske tas med lite längre slutartid, så man får fram rörelseoskärpa på tunnlens väggar/tak.
Ingen egen erfarenhet av liknande bilder, men detta var vad som ploppade upp när jag såg dina tankar.
 
Mmm, gillar idén nånstans men tror den blir för "stereotypt macho" för det jag vill göra, men absolut värt å testa!
Vattenspegeln var ju jättebra! Hade ingen aning att man kunde få ett sånt skarpt blänk i en vattenpöl! :)
Ja man kan nog använda vatten/asfalt, och sen kanske ta ett foto i en hangarliknande byggnad (ridhus kanske?) och sen göra ett montage!
Tack för inspirationen.
 
Inte helt lätt att få till en "konstnärlig" bild på en bil, det kanske kan vara läge att kika på vad målarna producerar, t.ex. Leif Ahnlund som kanske är mest känd för sina målningar från Roadracingtävlingarna på Isle of Man.
http://www.ahnlund.nu

Annars är väl idén med en bil som kommer ut ur en tunnel ganska bra om man vill fokusera på framlyktorna och tona ner resten av bilen.
Då har man ju ganska fritt spelrum med utseendet på allt annat än lyktorna och kan experimentera en hel del i datorn för att få fram ett "kontnärligt" utseende på den färdiga bilden.
 
Tack för ditt svar Niklas, kikar på din länk nu. Lite för "old-school" för det jag tänkte mig men som inspiration kan det funka.
Ja där sa du nåt, bilen kan ju som du säger vara på väg ut ur tunneln också.
Typ mörka ner hela bilen utom enstaka reflexer och så lyktorna som lyser?
 
Ja, bara att välja ut några detaljer på bilen som antyds som vaga skuggor för att få huvudmotivet ( lyktorna ) att framstå så tydligt som möjligt.

Sedan kan man ju leka lite med tunnelmynningen och låta den se tecknad ut elle köra med extrema kontraster för att få en råare ton i bilden.
Sedan går det ju förstås att klippa ut hela tunneln och placera den i ett annat sammanhang...
om man ska flumma till det riktigt så placera tunneln i en närbild av avgasröret om det ser tilltalande ut...eller något annat kul.

Ska det vara kontnärligt så är det väl bara fantasin som sätter gränserna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.