Annons

Konstigt ljud i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej allihopa köpte min första systemkamera i Fredags och har lekt runt lite med den, men vet inte om allting står rätt till för när jag har på auto fokus så zoomar det såklart in men då låter kameran typ "bzzzz, bzzzz".
Testade att filma min katt och då fokuserade kameran och då kom det ljudet med på filmen också vilket inte är så roligt.. Är det normalt eller något fel på kameran?

När jag kollar på skärmen uppifrån eller nedifrån så ser man hur det liksom åker ränder på displayen...

Mvh

ps: Vad gör "rengör bildsensorn"?
 
Troligen stabilisatorn, testa att slå av den VR i off. Det ska låta från den när den jobbar, dvs om du håller nere avtryckaren.
 
Systemkameror är väldigt dåliga på att använda AF när man filmar, framförallt i dåligt ljus.
Det har att göra med grundkonstruktionen.

(Inte säker på detta:
AF när du fotograferar går via spegeln.
När spegeln fälls upp så är fokus redan satt o bilden tas.
När du filmar är spegeln uppfälld hela tiden o AF fungerar på ett helt annat sätt som då också är ett mycket sämre sätt.
Men det funkar hyffsat i mycket ljus, typ solljus.)

Det största nybörjarfelet när man filmar är att man zoomar fram o tillbaka.
Det blir Skitjobbigt att titta på.
Dessutom kommer kameraljud med på kamerans ljudupptagning, som du redan har märkt.

Sätt fokus
Välj en brännvidd
Filma
sätt ny fokus
välj ny brännvidd
filma
Klipp ihop filmen.

Om du studerar hur klassisk film gör så är det så här.
Det finns vissa avvikelser.
Tex så används
Kameradollys
Manuell skärpesättning(men det är ngt HELT annat än när du sätter skärpan med en vanlig systemkamera, det finns stora hjul, spakar o tejpade/skruvade stopp) Priset skvallrar lite om att det är annorlunda...

Men åter till amatörverkligheten:
Undvik zooma, rör hellre på kameran(fötterna)
Filma aldrig mindre än 10 sek
sätt skärpan o låt den vara där.
använd alltid ett videostativ
använd klapp för att synka olika ljud o filmupptagningar.

Men visst har jag också zoomningar för jag har hittills bara haft 1 kamera.
Det bästa är alltså att filma med olika utsnitt samtidigt o sedan klippa mellan utsnitten, precis som TV/film gör.

Du kan söka lite på nätet:
"filma med systemkamera" ger en hel del.
ett litet axplock:
http://martinhugne.blogspot.se/2012/04/10st-tips-for-battre-filmer-med-din.html
http://fotografgruppen.se/fototips/filma-med-en-systemkamera.html
http://www.kamerabild.se/nyheter/webbtv/webb-tv-lar-dig-filma-med-systemkameran-1.376139.html
 
Ränderna förstår jag däremot inte riktigt.
Eller är det shutter ...kommer inte på namnet just nu. Hjälp mig ngn.
Vad filmar du med för ljus?
 
Hej allihopa köpte min första systemkamera i Fredags och har lekt runt lite med den, men vet inte om allting står rätt till för när jag har på auto fokus så zoomar det såklart in men då låter kameran typ "bzzzz, bzzzz".
Testade att filma min katt och då fokuserade kameran och då kom det ljudet med på filmen också vilket inte är så roligt.. Är det normalt eller något fel på kameran?

När jag kollar på skärmen uppifrån eller nedifrån så ser man hur det liksom åker ränder på displayen...

Mvh

ps: Vad gör "rengör bildsensorn"?

Det skulle vara rätt bra att få lite info om vilken kamera det rör sig om? D3100 t e x har ju ingen extern mic ingång. Så då kan man ju utesluta det. Men vet man inte kameramodel så...skriv alltid vilken model det gäller, vad det än är!!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.