Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstigt fenomen, komet?

Produkter
(logga in för att koppla)

GixxerStiff

Medlem
Hej.
Jag var ute på balkongen imorse och tänkte se om man lyckades få nån bra bild på soluppgången när jag såg något konstigt på himlen.
Jag kanske sett för många domedags-filmer men enda förklaringen jag kan hitta är en komet som brinner upp på vägen.
Man ser först hur den åker i en vinkel neråt, för att sedan mer falla rakt ner mot marken. Det slutade med att den svarta röken bara spreds ut tills det såg ut som ett väldigt tunt moln.

Nån som har nån annan förklaring på vad det kan ha varit?

Komet1.jpg

Komet2.jpg

Komet3.jpg

Komet4.jpg

Eftersom det är solnedgång/-uppgång så blir allt svart i himlen då det är motljus.

Hade det varit komet/meteor så hade en större del av himlen täckts av rök, vilket det inte gjorde i det här fallet.

EDIT: Sen på sista bilden ser man även hur det svänger med ca 60º åt vänster, något som en komet/meteor inte gör i jordens atmosfär. Så det är klart ett flygplan och inget annat...!

Ok, ja jag är långt ifrån kunnig inom ämnet så...
Finns det nån annan förklaring då eller ska jag bara dumförklara mig själv med att det var nåt flygplan?
Trots att jag tycker vinkeln och så känns konstigt för ett plan med.
Jag är mest nyfiken på vad det var jag fick för nånting :p

Edit: Ja det där strecket hade jag tagit för givet att det var ett moln innan, men nu när jag kollar närmre så fanns det inte med på dom tidigare bilderna, vilket det borde gjort ifall det var ett moln.
Jag kanske lurade mig själv då, menmen, sånt som händer.

Ok, ja jag är långt ifrån kunnig inom ämnet så...
Finns det nån annan förklaring då eller ska jag bara dumförklara mig själv med att det var nåt flygplan?
Trots att jag tycker vinkeln och så känns konstigt för ett plan med.
Jag är mest nyfiken på vad det var jag fick för nånting :p

Eftersom planet är så långt bort så har du ju egentligen noll djupseende, så därför blir nog ögat lite lurat även fast planet antagligen bara åker rakt ifrån dig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar