Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstigaste blixtproblemet hitills

Produkter
(logga in för att koppla)

wolfie79

Ny medlem
Jag har ett problem med att få min blixt att slå, och det är lätt det mest mysko problemet jag någonsin stött på. Så om det är någon som har en idé om vad det kan vara så är jag riktigt tacksam.

Jag har gjort ett fotobord med en vit böjd kartongbit och över detta vilar mitt Lastolite paraply uppsatt på ett stativ med en 580EX2. Jag har även en 430EX som upplättningsblixt. Båda blixtarna utlöses via ett Skyport universal kit. En transmitter på kameran och sedan en receiver ansluten till PC-porten på vadera blixt, dvs två receivers, en för varje blixt.

Allt funkar fint, tills helt plötsligt 580n lägger av. Den går inte in och stänger av sig själv för jag har stängt av den funktionen i blixten. Jag experimenterade lite och märkte att om jag för själva blixten upp och mot själva paraplyet, kanske in i paraplyet eller mot själva stången, även när den inte rör vid något så slår den inte. Drar jag ned den så funkar den igen. MEN, här kommer det roliga, det kan inte vara skyportreceivern, för den hänger på samma ställe hela tiden. Den tar emot signaler för lampan på den blinkar, men 580n vägrar slå om den befinner sig i närheten av paraplyet. Tilläggas bör att 430n funkar varje gång.

Jo, och drar jag ut sladden på receivern och sätter in den igen så kan det funka. Verkar nästan som att det blir någon kortslutning eller något. Det är dock väldigt slumpmässigt.

Några idéer?
 
Senast ändrad:
kan det vara ett brott på synckabeln från recievern, för det låter ju som om att det strular när sladden stäcks lite?
 
Tjabba!!

Nej det är nog inget konstigt...

Det är kabeln glappar.

Har själv samma j*a fel:)

Och jag har kommit fram till att det är litet/litet glapp i kabeln,
för varje gång jag petar/slickar/drar och sliter i f*nskapet.
Så funkar den igen...

själv har jag en 2meters kabel, tyckte att den för 300spänn & 20cm var ett idiot pris, nu har jag 2m och kostade 99kr, tror att den är för tung & hänger sig lös? elle rja tappar kontaket iaf!!!

Vad tror ni?

Ha de gött

M
 
Det är inte ett brott i kabeln, för jag har 3 stycken kablar, alla olika märken och olika längd, och det är samma problem med alla. Men, jag har en teori:

Jag tror att problemet helt enkelt är konstruktionen av hur en PC-kontakt ser ut. Jag tror den helt enkelt är universiellt dåligt konstruerad för vad den behöver göra. Anledningen till detta är att jag har fått allt att funka, än så länge, och skruvar jag lite på kabeln i PC-kontakten så funkar det. Men det funkar inte bara för att jag skruvar runt. Den måste vara i en viss vinkel och varje gång den är i den vinkeln så funkar den, vrider jag till en annan vinkel slutar den funka. Vilket förklarar att när jag höjde den så ändrades vinkeln och den slutade funka.

Testa och se om det hjälper er. Än så länge funkar det klockrent för mig och i alla fall oavsett receiver och sladd-kombination. Jag ska testa mer dock.
 
Hej...


Kanske skall man på någe vis få kabeln att sitta uppåt?
min kabel är ju tung i förhållande till kontakten, så det kanske blir fel pga det?

Mmmmhhhh!!!


skall nog testa jag också, dom ggr det har krånglat har inte varit super noga men en dag är det tidsnöd och skulle detta hända då!!!


Kan man säga OJ, till kunden då:)

He de gött

M
 
Om det är kontaktdonet på kabeln så brukar det gå att klämma ihop den yttre hylsan en aning med en tång. Då får man bättre kontakt. Kläm inte för mycket, bara, för då blir det snarare något slags flatkabel av den...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.