Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstiga rawfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

TheQuo

Aktiv medlem
Jag håller på att titta på lite bilder från igår och upptäckte till min stora förvåning att bilderna som är tagna i raw ser helkonstiga ut. Jag tog bilderna både i raw och jpeg. Här är ett exempel:
Första är Jpeg och andra raw.
Någon som vet vad det här beror på?

Bilagor

• IMG_8048.jpg
    IMG_8048.jpg
    9.7 KB · Visningar: 530
  • Test.jpg
    Test.jpg
    12.7 KB · Visningar: 527
Senast ändrad:
Jag tycker inget ser konstigt ut. Raw-filen är obehandlad. Jpg-filen har fått behandling i kameran.

I grova drag,
Jpg = komprimerat format där inställningar i kameran styr behandlingen på bilden.
Raw = okomprimerat format där du i efterhand (i en råkonverterare) bestämmer grundläggande redigering av bilden. Ex. kontrast, mättnad, skärpa osv. Du har även möjlighet att ställa in vitbalans och justera exponeringen.

I en jpg så behålls inte lika mycket information i bilden utan kameran kastar bort det när bilden är behandlad.

Mycket av det som görs i bearbetningen av en raw-fil är vad som görs vid framkallning av analog film.

Alltså, du behöver labba lite med din raw-bild! :)

Jag tycker inget ser konstigt ut. Raw-filen är obehandlad. Jpg-filen har fått behandling i kameran.

I grova drag,
Jpg = komprimerat format där inställningar i kameran styr behandlingen på bilden.
Raw = okomprimerat format där du i efterhand (i en råkonverterare) bestämmer grundläggande redigering av bilden. Ex. kontrast, mättnad, skärpa osv. Du har även möjlighet att ställa in vitbalans och justera exponeringen.

I en jpg så behålls inte lika mycket information i bilden utan kameran kastar bort det när bilden är behandlad.

Mycket av det som görs i bearbetningen av en raw-fil är vad som görs vid framkallning av analog film.

Alltså, du behöver labba lite med din raw-bild! :)

Ingen av bilderna är behandlade efteråt. Det är färgerna som är helkonstiga i rawfilen ex: linnet var rosa (rawfilen visar orange) och hudtonerna är helfel. Ofta brukar det rawfilerna jag tar inte skilja sig så mycket från jpeg filerna. Rawfilerna är oftast lite "mattare" i färgerna men här är ju färgerna helt fel.

Du kanske har en konstig färgprofil förvalt? Vad för rawkonverterare använder du? Testa med DPP och se om det är skillnad.

Ingen av bilderna är behandlade efteråt. Det är färgerna som är helkonstiga i rawfilen ex: linnet var rosa (rawfilen visar orange) och hudtonerna är helfel. Ofta brukar det rawfilerna jag tar inte skilja sig så mycket från jpeg filerna. Rawfilerna är oftast lite "mattare" i färgerna men här är ju färgerna helt fel.

Alltså, JPG från kameran är ALLTID behandlad på nåt sätt. skärpa, kontrast, färgmättnad, brushantering, färgprofil, linskorrigering etc är pålagt av kamerans valda inställningar.

RAW filen däremot är helt nollställd och gör du ingen bildbehandling så blir det rätt så kasst. Sen när du exportar den så måste du ha valt en färgprofil som också kan ge konstiga färger.

Det enda för att kunna jämföra är att ladda in RAW filen i DPP och låta DPP exportera ut en JPG ur rawfilen. DPP kommer att läsa av de inställningar kamerans JPG paramterar du haft och sannoliket ge dig nästintill identsiak bilder.

/Stefan

RAW filen däremot är helt nollställd och gör du ingen bildbehandling så blir det rätt så kasst.

Filen må vara "nollställd" men när RAW-filen laddas in RAW-konverteraren sker en behandling men förvalda parametrar. Använder man kameratillverkarens programvara fångar den oftast upp de inställnignar som kameran hade och använder liknande parametrar.

Använder man en fristående konverterare så ignoreras ofta kamerans inställningar men det sker ändå en behandling med förvalda parametrar. T ex väljs en kamera profil, viss skärpa, viss brusreducering etc.

Det jag gissar spelar roll här är just profilen. Om TS har använt CamerRaw/Lightroom så är det väl default att bilden konverteras med profilen "Adobe Standard". Väljer man istället t ex "Camera Neutral" eller "Camera Standard" får man helt andra färger. Min erfarenhet är att just röda färger kan bli väldigt olika med de olilka profilerna.

Problemet uppstod också här. Den nya kameran Canon EOS 600D har förbättrats och råkonverteraren dcraw stöder även denna kamera, men de äldre versionerna av dcraw, som är ute saknar stödet. UFRaw kan läsa nya RAW men stöder inte förkonfigurerade vitbalanser som mulet, solsken, skugga..., de måste ställas in för hand. Snabbildläsaren gThumb visar halva råfilen och i rött. Så småningom kommer det att helt reda upp sig även för Linuxanvändarna. Nu är det bara att använda de program och funktioner, som fungerar eller börja meka och installera de nyaste komponenterna.

ANNONS