Annons

Konstiga negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

gabbo

Aktiv medlem
Jag fick nyss hem lite negativ där vissa rutor ser lite konstiga ut. Jag har inte haft några problem med detta förut. Felet är både på rutor tagna utomhus och inomhus. Det är inte många rutor men tillräckligt för att man ska börja undra!

Har det blivit fel i framkallningen, eller kan det vara kameran som släpper in ljus?

Kameran är en M Leica och om jag ska dra en "vild" gissning, så är service, liksom allt annat som det står Leica på ganska så dyrt...

Bilagor

• IMGju_0002.jpg
    IMGju_0002.jpg
    8.2 KB · Visningar: 274
En Leica som är ordentligt stängd släpper inte in ljus.

Om ljusinslaget är upptill i bilden så är det vid kamerans botten som ljus har släppts in för att den inte var ordentligt stängd. Jag har bara sett ett sådant fel en gång, och då berodde det på att plantrycksplattan inte hade fällts in mot kamerahuset och låsts fast med bottenplattan. Det hade säkert märkts om kameran inte hade suttit i en beredskapsväska, men hela filmen var tagen med luckan öppen, och den hade ljusinslag som liknade dina.

Jag är så säker som man kan vara på att den har varit ordentligt stängd hela tiden. Annars skulle det ju som sagt ha märkts då jag inte har någon beredskapsväska som kan hålla sakerna på plats.

Jag har läst någonstans att om man inte har objektivlocket ditsatt på kameran när man inte använder den så kan ljus leta sig in. Och locket det har jag i stort sätt aldrig på kameran då det bara ramlar av! Jag kommer dock inte ihåg vart jag har läst detta och om det finns någon sanning i det...

Men om detta fortsätter att visa sig så kanske man kan silvertejpa sig fram tills det att man hittar "läckan".

Jag har läst någonstans att om man inte har objektivlocket ditsatt på kameran när man inte använder den så kan ljus leta sig in. Och locket det har jag i stort sätt aldrig på kameran då det bara ramlar av! Jag kommer dock inte ihåg vart jag har läst detta och om det finns någon sanning i det....

Då kan det vara värre än så.

Om kameran står så att solen lyser in i objektivet, kan slutaren skadas, brännas av den starka värmen om objektivet har stor öppning, och då blir det ett hål som släpper in ljus. Den enda boten i så fall är att byta slutarridån, och det är knappast billigt, men det finns i alla fall verkstäder som tar sig an jobbet fortfarande.

Om det är en skada på slutaren så kan du troligen se det både framifrån och bakifrån, om du tittar mot en lampa och drar fram så att den spänns, så att du ser den i hela loppet medan du spänner den. Det kan räcka att titta mot ljuset dels med utlöst, dels med spänd slutare. Det mest troliga om den är skadad är att det är när den är spänd.

Senast ändrad:
Ett hål i slutaren borde inte se ut sådär, utan snarare som en diffus fläck eftersom den med stor sannolikhet i så fall skulle ha orsakats av solen. Däremot kan ju slutaren vara defekt på annat vis. Eller så har du haft kameran liggandes i direkt solljus utan linslock så länge att de få fotoner som lyckas leta sig förbi slutarens labyrinttätning ändå har skadat filmen.

Alternativt kan det ju vara någon form av ljusläckage i samband med framkallningen. Men då borde det ha påverkat hela rutan på ett annat sätt, kan man tycka.

Jag brukar vara ganska så försiktig med att ställa kameran så den inte står i direkt solljus och är det soligt ute så brukar man ju oftast ha bländaren inställd på 8, 11 eller 16. Ska kolla så att det inte är något hål i den när jag har kört slut på rullen som sitter i.

Här kommer två till bilder som skiljer sig lite från varandra... Den nedre har som en slöja över nästan hela bilden.

Bilagor

• IMGju_0003.jpg
    IMGju_0003.jpg
    10.8 KB · Visningar: 185
  • IMGju_0007.jpg
    IMGju_0007.jpg
    14.4 KB · Visningar: 181
Jag fick nyss hem lite negativ där vissa rutor ser lite konstiga ut. Jag har inte haft några problem med detta förut. Felet är både på rutor tagna utomhus och inomhus. Det är inte många rutor men tillräckligt för att man ska börja undra!

Har det blivit fel i framkallningen, eller kan det vara kameran som släpper in ljus?

Kameran är en M Leica och om jag ska dra en "vild" gissning, så är service, liksom allt annat som det står Leica på ganska så dyrt...

Hej .
Det som kan hända under/vid framkallning av färgfilm är detta:
1. Om filmen träffas av vitt ljus under framkallningen eller omedelbart efter blir bilden mjuk med grå skuggor.
2. För kort första framkallning ger mörka bilder som saknar kontrast.
3. Om bara någon droppe blekmedel kommer i färgframkallaren blir inte färgerna dom rätta. Svart återges som blått.
4. Om fixerbad förorenar framkallaren får bilden ett magentastick.
Så utan att ”ta gift” ser det ut för mig som om man haft problem enligt 4:an.
Nu finns det några andra saker till vid framkallningen som kan gör att filmen blivit så här ”usel”. Nej, ring fotolabbet och be om en förklaring.

Det vore ju skönt om det var Crimson som har gjort fel. Jag ska ringa och gnälla hos dem och se vad som händer!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar