Annons

Konstiga färgfält mm Pentax K5

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Min K5 som gått cirka 10000 exponeringar utan krångel har börjat krångla intermittent.

Ibland får några bilder en gul eller gulgrön ton. I extremfall bara en del av bilden. Band och missfärgningar finns på olika ställen på olika filer.

Bifogad bild på Rådhustornet ser OK ut till vänster men inte som den borde till höger.

Den på Dacia Dustern ser OK ut upptill men inte nertill. Bandet tvärs över bilden var gult på displayen, rött i RAW, grönt på bilden (och nu grönt också i RAW sen jag sparat jpg-bilden).

Bilderna är tagna med gammalt manuellt objektiv. Men det är liknande problem med ett nyare digitalanpassat.

Innan jag skickar kameran till service skulle jag vilja eliminera sånt som man kanske kan fixa själv.

Nån som har nåt tips?
 

Bilagor

  • _MHA8853-800.jpg
    _MHA8853-800.jpg
    271.7 KB · Visningar: 42
  • _MHA8866-800.jpg
    _MHA8866-800.jpg
    260.7 KB · Visningar: 34
Försökt fixa men felet återkom

Köpte och installerade nytt minneskort. Gjorde ren lätt åtkomliga kontakter för batteri, minneskort och objektiv.

Första bilden hade samma fel, sen 20 bra. Jag formaterade om. Det blev 30 bra skott innan felet kom tillbaka (en gång).

Nån som varit med om nåt likande? Tips?
 
Blixten också

Jo, nåt glapp nånstans verkar det vara.

Provade om blixten gick. Kameran går inte att trycka av då blixten är uppfälld. Det piper inte heller så den verkar inte laddas.
 
Jag skulle också gissa på något slags kontaktproblem/glapp internt i kameran. Tyvärr är det nog dags för serviceverkstad och skicka med några exempelbilder och tala om för dem ungefär hur ofta problemet verkar uppträda.
 
Felet finns inne i kameran, service behövs

Tack för era svar!

VisualD och Grevture har rätt. Nu trasslar utläsningen till Live View också. Alltså fel inne i kameran. Det där med att blixten inte funkar kanske hör till syndromet.

Nu blir det kontakt med Kameraservice i Kungsör. Dom har gjort bra jobb åt mig förr så det blir med viss förtröstan.
 
För dyrt att laga :-(

Kameraservice bedömde på testbilder och beskrivning att det är fel på sensorn och blixten, alternativt elektronikkortet och i värsta fall än mer. Att bara fixa glappkontakter verkade inte gå utan dom byter hela komponenter. Rep kan lätt komma upp till eller överstiga kamerans värde. Bra samtal med dom i alla fall.

Så jag har beställt en K3II och behåller K5 som nån sorts reserv t v. K3II säljs nu med 1000:- cashback så det svider inte alltför illa för mig.

Men det hade varit roligare att vänta ut FF och sälja en väl fungerande K5 då.
 
Jag skulle skicka in kameran och få kostnadsförslag. Det kostar inte så mycket.
Men jag skulle oxå investera i K3 II, det blir ett lyft.
 
Bra idé

Jag har alltså beställt en K3II men det där med kostnadsförslag är en bra idé. Om den går att serva kan jag sälja med gott samvete eller behålla som reserv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.