Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstiga bilder med Dimage G400

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingriddim

Medlem
Jag har en Minolta Dimage G400 som fram till alldeles nyss var en utmärkt kompaktare. Men nu på sistone har den börjat göra konstiga grejer med bilderna. Det är som att alla pixlar har blivit jättestora, och allt blir utfrätt. Har testat med olika kamerainställningar, blixt och inte blixt, men med samma brusiga/pixliga resultat.

Någon som känner igen problemet? Bifogar en bild så får ni kika.

Om inte, tror ni det kan vara värt att lämna in den på kameraservice?

Tack!

/i

Bilagor

• minolta-konstig-bild-liten.jpg
    minolta-konstig-bild-liten.jpg
    40.8 KB · Visningar: 285
Jag har en Minolta Dimage G400 som fram till alldeles nyss var en utmärkt kompaktare. Men nu på sistone har den börjat göra konstiga grejer med bilderna. Det är som att alla pixlar har blivit jättestora, och allt blir utfrätt. Har testat med olika kamerainställningar, blixt och inte blixt, men med samma brusiga/pixliga resultat.

Någon som känner igen problemet? Bifogar en bild så får ni kika.

Om inte, tror ni det kan vara värt att lämna in den på kameraservice?

Tack!

/i

ser man på, ser man på... påminner om felet som en del gamla Dimage A1 drabbades av. Det felet åtgärdas än idag som förlängd garanti och ska så göras till reservdelarna tar slut. Kanske gäller det även Dimage G400. Värt att slå en signal till Zieger Teknik AB. Gottorpsgatan 5. 582 73 Linköping. Telefon: 013-239660

Om det är någon mer som är intresserad, så ringde jag upp zinkteknik. De sa att det var slutaren som var trasig och att det inte längre gick att beställa reservdelar till den. Enkelt sammanfattat - det är kört!

Dags att börja se sig om efter en ny kompakt med andra ord. :)

Så här ser sensor felet ut på en dimage A1 : http://i40.tinypic.com/4icx7c.jpg

Tycker din har lite samma problem.

Det går tyvärr inte lita på zieger teknik längre. De kan absolut ingenting och skickar allt till antingen Tyskland eller Japan. Testa fråga nån annan. T.ex. lasses kamera teknik service. Dock är det inte säkert de vet, då de inte har garantirep. åt Minolta/Sony.

Om det är någon mer som är intresserad, så ringde jag upp zinkteknik. De sa att det var slutaren som var trasig och att det inte längre gick att beställa reservdelar till den. Enkelt sammanfattat - det är kört!

Dags att börja se sig om efter en ny kompakt med andra ord. :)

Hur kan dom 'se' felet via ett telefonsamtal...???

Antar du borde mejla din testbild, då felet ser ut som ett sensorfel eller liknande som det alltså har varit förlängd garanti på (från sensortillverkaren Sony iaf)

Hmm... nu blir jag förvirrad... sensor eller slutare? Är ganska säker på att hon sa slutare när jag ringde. Men så här i efterand är det ju konstigt att hon vet det så snabbt... det var ingen lång förklaring jag gav henne. Dessutom tror jag inte heller att det sitter en mekanisk slutare i kameran. Det är en kvalitetskompakt (för sin tid)... men som sagt, är tveksam till att det är en mekanisk slutare.

Man kanske ska testa att mejla också. För att se om man får en annan reaktion.

Hmm... nu blir jag förvirrad... sensor eller slutare? Är ganska säker på att hon sa slutare när jag ringde. Men så här i efterand är det ju konstigt att hon vet det så snabbt... det var ingen lång förklaring jag gav henne. Dessutom tror jag inte heller att det sitter en mekanisk slutare i kameran. Det är en kvalitetskompakt (för sin tid)... men som sagt, är tveksam till att det är en mekanisk slutare.

Man kanske ska testa att mejla också. För att se om man får en annan reaktion.

Jag har inte nån detaljkunskap, men OM det är en elektronisk "slutare" så har den säkert med sensorn att göra.
Då kunde ju evt den "garanti" komma ifråga som Sony ställde ut när en version av en sensor dom sålt till bla Minolta och även haft själva i några modeller, visade sej ha ett fel som var så pass vanligt att dom tog det steget.

Kent Olssons "Dimage A1"-exempel ligger ju mkt nära ditt exempel på hur felet ser ut iaf.

Även fast felet ser ut att vara "likadant" kan det ju vara så att din kameramodell har en annan sensor, som inte hade det stora felprocenten som orsakade deras förlängda garanti, och då är det ju lite surare, då är det ju kört.

Borde ju Zieger T ha bra koll på alldeles oavsett hur kompetenta dom är på att själva reparera andra (nyare) kameror av (även) andra märken...ganska ovidkommande.
Men det är klart, "borde ha koll" är en sak..."ha koll" en annan ;-((

Den kamera du har strul med är iaf en modell som Zieger servat sen den kom.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar