Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstig linje på bilderna???

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan

Aktiv medlem
Får konstiga linjer på mina bilder..framförallt landskapsbilder med himmel i horizontellt läge.
Någon som vet vad det är(se bild nedan)

/Jari

Bilagor

• crw_48312.jpg
    crw_48312.jpg
    24 KB · Visningar: 314
Lite info vore bra. Vilken kamera har du, är det digitalt, tid, bländare osv.

Calle S skrev:
Jag gissar på skit på sensorn. Har du rengjort den nångång?

Har rengjort den en gång innan..kanske dags att göra det igen då?
Trodde att skit på sensorn endast syntes som dammkorn..inte linjer som i detta fallet.

Jag tror det rör sig om det mycket vanliga digitala fenomen som uppstår när filer komprimeras och även när man redigerar dem och sparar för många ggr med komprimering.

Detaljerna kring skogsdungen och de fritt stående träden med himmel som bakgrund tycker jag precis som Nils säger är ett klockrent exempel på komprimeringsartefakter. De bör inte synas i den fil du får direkt från kameran dock, då är det något fel på din kamera. De konturer som bilden visar kommer av extremt kraftig komprimering.

Den stora "linjen"/mörka området i himmeln är något annat verkar det som. Ett hårstrå på sensorn som Henri sa är nog ingen dålig gissning alls.

Även de stora linjerna i himlen uppstår ofta vid filkomprimering. Särskilt på jämna ytor som himlar. Får själv sådana effekter vid komprimering och för mycket omsparningar.

Håller med dig, Nils, men tyckte vid första anblicken att det bara var ETT avvikande område - när jag sett effekten brukar det vara gradvisa förändringar/fält ungefär som "regnbågsränder" med pixliga kanter. Men du har nog rätt gällande detta också... ;) Det är väl frånvaron av nyanser i himmeln som gör att artefakterna begränsas till området till vänster i bild.

Har nu rengjort sensorn. Stämmer..var ett hårstrå..katthår!!
Det andra fenomenet beror nog alldeles riktigt på komprimering eftersom jag var tvungen att komprimera kraftigt för att lägga upp bilden här.

Tusen tack alla för hjälpen!!

Jerkan skrev:
Har nu rengjort sensorn. Stämmer..var ett hårstrå..katthår!!
Det andra fenomenet beror nog alldeles riktigt på komprimering eftersom jag var tvungen att komprimera kraftigt för att lägga upp bilden här.

Tusen tack alla för hjälpen!!
Grattis, bara att plåta på.

ANNONS