Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Konstig linje på bilderna???
- Trådstartare Jerkan
- Start datum
Jerkan
Aktiv medlem
Calle S skrev:
Jag gissar på skit på sensorn. Har du rengjort den nångång?
Har rengjort den en gång innan..kanske dags att göra det igen då?
Trodde att skit på sensorn endast syntes som dammkorn..inte linjer som i detta fallet.
Jerkan
Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Kan vara ett litet hårstrå eller liknande när det blir linjer.
/Henri
Ok..ska köra en rengöring nu och se om det hjälper.
Tack för hjälpen Calle och Henri!
Magnus77
Aktiv medlem
Detaljerna kring skogsdungen och de fritt stående träden med himmel som bakgrund tycker jag precis som Nils säger är ett klockrent exempel på komprimeringsartefakter. De bör inte synas i den fil du får direkt från kameran dock, då är det något fel på din kamera. De konturer som bilden visar kommer av extremt kraftig komprimering.
Den stora "linjen"/mörka området i himmeln är något annat verkar det som. Ett hårstrå på sensorn som Henri sa är nog ingen dålig gissning alls.
Den stora "linjen"/mörka området i himmeln är något annat verkar det som. Ett hårstrå på sensorn som Henri sa är nog ingen dålig gissning alls.
Magnus77
Aktiv medlem
Håller med dig, Nils, men tyckte vid första anblicken att det bara var ETT avvikande område - när jag sett effekten brukar det vara gradvisa förändringar/fält ungefär som "regnbågsränder" med pixliga kanter. Men du har nog rätt gällande detta också... Det är väl frånvaron av nyanser i himmeln som gör att artefakterna begränsas till området till vänster i bild.
Grattis, bara att plåta på.Jerkan skrev:
Har nu rengjort sensorn. Stämmer..var ett hårstrå..katthår!!
Det andra fenomenet beror nog alldeles riktigt på komprimering eftersom jag var tvungen att komprimera kraftigt för att lägga upp bilden här.
Tusen tack alla för hjälpen!!