Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstig kontrast och färg vid export från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Cottus

Medlem
Hej!

Jag var ute på en fotorunda här på kvällen och tog lite foton. Brukar alltid ha inställt på RAW + JPEG, men idag råkade det endast bli RAW-bilder.

Därför började jag exportera JPEGs från Lightroom, men färgerna blir helt uppåt väggarna.

Se bifogad fil. Vad gör jag för fel? Exporten har skett med sRGB och den vänstra bilden är Lightroom och den högra WIndows fotovisare.

Mvh
Tobias
 

Bilagor

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    53.5 KB · Visningar: 107
Har du provat en annan fotovisare? Jag vill minnas att i alla fall de äldre versionerna av Windows fotovisare ofta visade både färg och kontrast fel.
 
En RAW-bild som öppnas i Lightroom visas i färgrymden "Pro RGB", som är större än vad skärmar kan visa. Är din skärm "skaplig" så ser du fler valörer där än vad som, när du sedan publicerar, i sRGB, klarar av.
Sen är det detta med om visningsprogrammet klarar färghantering, det är nog lite si och så med "Windows fotovisare.
 
Okej, men varför blir bilderna "okej" om kameran sparar i jpeg när jag inte ser ut att kunna få en vettig jpeg exporterad från lightroom?

Och hur ska jag göra för att bilden ska se bra ut i en vanlig fotovisare? Jag menar, ska jag behöva be familj och vänner att ladda hem ett nytt fotovisningsprogram för att kunna se bilden som den är tänkt?

Annars får jag väl trycka print screen på alla bilder i Lightroom och spara som jpeg i Paint. Verkar ju fungera bättre eftersom skillnaderna framgår tydligt i den bifogade bilden.
 
Tror det är färgrymden som är ditt problem.
Du har en bild vars tonomfång inte kan rymmas i sRGB, men LR kan visa det eftersom den visar dina bilder i ProfotoRGB.
Vill du visa bilderna som du ser i LR så ska du exportera ut i ProfotoRGB, visa bilderna i ett program som klarar hantera färgrymder. Din skärm ska vara kalibrerad och de personer som ska titta på dom på sina skärma ska också ha kalibrerade skärmar och bildprogram som stödjer färgrymden.
Färghantering är komplicerat tyvärr.

Vill du göra enkelt för dig så använd det priogram som du fick med kameran. För den kan säkert ladda in profilen som kameran annars hade använt.
Du är van att använda jpg i LR vad jag förstår, men tänkt då på att den jpg-filen redan är i sRGB färgrymden, det är dock inte RAW-filen.

/stefan
 
Tror det är färgrymden som är ditt problem.
Du har en bild vars tonomfång inte kan rymmas i sRGB, men LR kan visa det eftersom den visar dina bilder i ProfotoRGB.
Vill du visa bilderna som du ser i LR så ska du exportera ut i ProfotoRGB, visa bilderna i ett program som klarar hantera färgrymder. Din skärm ska vara kalibrerad och de personer som ska titta på dom på sina skärma ska också ha kalibrerade skärmar och bildprogram som stödjer färgrymden.
Färghantering är komplicerat tyvärr.

Vill du göra enkelt för dig så använd det priogram som du fick med kameran. För den kan säkert ladda in profilen som kameran annars hade använt.
Du är van att använda jpg i LR vad jag förstår, men tänkt då på att den jpg-filen redan är i sRGB färgrymden, det är dock inte RAW-filen.

/stefan

Ditt antagande är korrekt. Jag är helt ny på området systemkamera + RAW. Jag kunde dock aldrig tro att RAW skulle medföra såna problem eftersom det pratas gott om det överallt.

Tack för ett bra svar. Om jag har förstått rätt så kan programmet som medföljer ta profilen och skapa en jpeg precis som den skulle ha blivit på plats om kameran var inställd på jpeg?
 
. Jag kunde dock aldrig tro att RAW skulle medföra såna problem eftersom det pratas gott om det överallt.

Tack för ett bra svar. Om jag har förstått rätt så kan programmet som medföljer ta profilen och skapa en jpeg precis som den skulle ha blivit på plats om kameran var inställd på jpeg?

Ja,både Nikon och Canon klarar av detta. Vet ej vad du har för kamera.
Gällande RAW så är det inget "problem". Problemet är okunskap att hantera det. Finns många bra kurser på nätet som är gratis.
Om du bildbehandlar din JPG i LR så föreslår jag att du tar dig en kväll och tittar på några youtubeklipp.


/stefan
 
Ja,både Nikon och Canon klarar av detta. Vet ej vad du har för kamera.
Gällande RAW så är det inget "problem". Problemet är okunskap att hantera det. Finns många bra kurser på nätet som är gratis.
Om du bildbehandlar din JPG i LR så föreslår jag att du tar dig en kväll och tittar på några youtubeklipp.


/stefan
Jag har en Nikon D5100. Sen är problem kanske fel ordval. Givetvis är det bra med stora färgrymder. Vi kanske ska klaga på mjukvaruutvecklare vars program inte stödjer annat än sRGB? ;)

Dock anser jag att det här är ett "problem" som bör nämnas när man rekommenderar nybörjare att köra RAW. Det är sånt här som får folk att fortsätta köra autoläge och jpg :p

RAW är ju inga problem för mig personligen, men som sagt min okunskap lyser igenom när man ska försöka göra jpg och skicka till sina väldigt otekniska släktingar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.