Annons

konstig import av Canon s90 RAW i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik_d

Aktiv medlem
När LR 3.4.1 importerar RAW från Canon S90 blir bilderna beskurna utan att jag vill det. I ACDSee kan jag se preview på bilderna och de är rätt olika. Hur kan jag få LR att sluta upp med dessa dumheter?
ACDsee är överst, LR under. Det är jag på snabbmatsrestaurang som serverade mexikanskt.

Bilagor

• acdsee.jpg
    acdsee.jpg
    35.3 KB · Visningar: 175
  • LR.jpg
    LR.jpg
    36.4 KB · Visningar: 154
Om bilden blir beskuren vid import så har du väl nån form av framkallningsinställning som beskär?

Om du exporterar en importerad bild, är den då beskuren?
Du har inte lyckats komma åt zoomen?

När LR 3.4.1 importerar RAW från Canon S90 blir bilderna beskurna utan att jag vill det. I ACDSee kan jag se preview på bilderna och de är rätt olika. Hur kan jag få LR att sluta upp med dessa dumheter?
ACDsee är överst, LR under. Det är jag på snabbmatsrestaurang som serverade mexikanskt.

Vad du ser är distorsionskorrigeringen. Denna kameras objektiv har en kraftig tunnformad distorsion som Canon har räknat med ska korrigeras i råkonverteraren. Så fungerar också deras eget program, DPP, liksom när kameran skapar en jpeg-fil. Så det vore nog bättre att säga att ACDSee är ett program med begränsade funktioner och du får en bild i det programmet som inte stämmer överens med vad tillverkaren har tänkt sig.

Med vänliga hälsningar

Stefan Ohlsson

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto