Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstig felexponering med D70.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fred H

Aktiv medlem
Igår, på ett av mina barnbarns födelsedagskalas fotograferade 184 bilder i råformat (.NEF), alla med D70 och SB-600 blixt i slavmod. Samtliga bilder från 0001-0083 och 0085-0184 är rätt exponerade, bortsett från några underexponerade men rätt färger, utom en med serienummer 0084 (mitt i gruppen, alltså) har fått konstiga ränder.
Vad kunde ha orsakat missfärgningen?
Först tänkte jag (förskräckt) på att det är slutarefel på min D70. Men slutaren öppnas ju horisontellt, vad jag vet. Det enda vertikalslutare jag har sett var på en gammal Contax. Eller öppnas den vertikalt även på D70?
Alla synpunkter, förklaringar välkomnas.
/Fred

Bilagor

• 2006-02-18-0084.jpg
    2006-02-18-0084.jpg
    54.3 KB · Visningar: 481
Ser snarare ut som något fel i behandlingen av bilddatat än mekaniskt fel, dvs att det smugit sig in tex ett överföringsfel mellan sensor och bildprocessor eller bildprocessor och minneskort eller att minneskortet är defekt.

Spontant känns det smartare att låta slutaren gå uppifrån och ned, eller vice versa. Den sträckan är kortare. Har dock aldrig brytt mig om att kolla hur min D70 går tidgare. Tittar jag på lamellerna så ser det ut som om det går i vertikal ledd.

Hittat felet

Tack; Max. Du gav mig en ide om överföringsfel.
Tur att jag hade CF kortets innehåll kvar och jämförde bilden där med den i datorn (.NEF filen alltså)
Inget fel i kamerabilden. Felet har tydligen uppstått i programmet "Cam2PC" med vilket jag överför bilderna till datorn, och som ändrar filnamnet samtidigt till datumnamn+serienr. Namnkonverteringen har dock inget med felet att göra.
Beträffande slutaren har du rätt. Jag kollade min gamla Nikon F401s. Där går slutaren vertikalt.
Men det går horisontelt i min gamla Leica. Där förväxlingen kom.
Tack för hjälpen, du räddade min bild.
/Fred

Så enkelt var det inte :(

Jag backar ett steg från lycklig lösning av problemet.
Det är så att enbart tumnaglarna från CF kortet/kameran och från datorn är rätt.
Fel uppstår när jag öppnar .NEF filen i min standard visare, "dpMagicPlus",
PS CS2 kan inte ens öppna filen. Säger "Could not complete your request because an unexpected end-of-file was encountered."
NikonCapture 4.3 kan inte heller öppna den,CaptureOne konverterar det till fel, RawShooter gör också fel, MEN programmet: http://drchung.new21.net/previewextractor/ gav mig rätt JPG fil motsvarande kamerans Basic kvalitet, liknande som när man vill spara både .NEF och .JPG i kameran. Så, bilden är ändå räddad med lägre kvalitet.
Max, du hade rätt, därför att konverteringsfelet inträffade i kameran. Hoppas att det är inte bestående.
/Fred

Kan vara kortkontakerna eller CF-kortet.
Jag hade lite problem liknande ditt, med min D70 och ett av mina CF-kort. Konstaterade vid ett par tillfällen att om jag inte skjutit in kortet "tillräckligt hårt" kunde det hända.
Vet inte om det var oxidation eller skräp på kontakterna till CF-kortet men problemet gick med tiden över och återkom aldrig.
Se till att formattera kortet, i kameran, (när du tömt det på bilder) och se till att skjuta in det ordentligt. Om felet skulle uppstå igen skulle jag föreslå att du testar med ett nytt CF-kort. Tror inte felet finns i kameran men kan naturligtvis inte garantera det.
Kameran brukar klara av att skriva rätt data på kortet bara det är ok.
D70n även, vid två tillfällen, skapat in ny mapp och gjort en kopia av bilden i den mappen när den haft problem att skriva ner bildfilen.
Norton Disk Doctor har även hjälpt mig vid något tillfälle.
Problemen försvann dock och kom inte tillbaka så jag tror att det hade med kontaktytor att göra. Inget annan borde rimligen ha ändrats. Dessutom var det ett visst kort alla gånger.

/AnWi

Tack, Anders. Bra tips. Det kan också vara orsaken, dåliga kontakter, CF kort mm.
Som jag sa är bara en bild som strulade.
Det kan också vara en annan orsak, som jag inte kan verifiera, nämnligen att just i närheten av den felaktiga bilden bytte jag batteri. Kan vara det att laddningen orkade inte spara bilden helt. En gissning.
Själva förlusten av just den här bilden, eller räddningen i lägre kvalitet är inte stor affär, men bra att komma ihåg hur man kan göra vid vissa "konstiga" fel.
Tack alla för hjälpen.
/Fred

Jag har också en D70 och ligger på +12000 RAW exponeringar så här långt. Jag har haft samma fenomen en gång för ca 2000 exponeringar sedan men aldrig mer. Tror bara det är en "hick-up" i firmwaren någonstans.

Ja, det kan vara spikar i Firmwaren, det kan vara som på hårddiskar en skrivfel, bad sector eller liknande. CF korten har också sektorer och tillfälliga skrivfel kan försvinna vid nästa formateringen.
Jag hoppas och tror att ett sådant tillfälligt fel kan inte vara kamerafel. Jag håller tummarna. :)
/Fred

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto