Annons

Konstig efffekt

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej,
fotade porträtt för ett företag och nu när jag redigerar bilderna ser jag att det ser konstigt ut på bilder där personer har glasögon. Det som delar av ansiktet försvunnit vid ögat, men samtidigt ser man glasögonbågen bakom. Har även ett svagt grönstick av något som blänker lite i glasögonen så det skapade en del efterarbete. Använde en ganska standard ljussättning med en 150 cm octabox uppe till vänster från kameran sätt, och en silver reflektorskärm som upplättning till höger.

Kan nån förklara vad som har hänt?

bild.jpg

Kraftig korrigering i glasögonen, det ser ut så när du ser personen i verkligheten med.

Det gröna är sannolikt anti-reflexbehandlingen på glasögonens glas.

Effekten från glasbehandlingen brukar synas mindre om de vrider huvet lite men brytningen har jag inget bra tips på. Har tyvärr klent med tips på korrigering i efterhand heller, har bara dragit ner på grönt lite lokalt där jag fått effekten på bilder jag lämnat iväg.

Sådär ser jag också ut när jag tittar mej i spegeln. Det beror på att personen i fråga är kraftigt närsynt. Man kan få bort det på ena sidan om personen vrider huvudet lite åt ena sidan, men på den andra sidan blir det kvar. Huvudvridningen kan också göra att det försvinner lite reflexer i glasen. Det gröna kommer från antirexlex-behandlingen och beror på att har reflekterats lite ljus.från något framför personen, dock inte nödvändigtvis din oktabox.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar