Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsten att kurera (digitalt)

Produkter
(logga in för att koppla)

Hujeta

Aktiv medlem
Först av allt - osäker i vilket forum denna tråd ska ligga.

Hursom - jag är sist på bollen, verkligen, men går i tankarna att skapa ett instagramkonto. Har svängt i mitt fotointresse senaste året, nu är det mycket bilar - främst min egen men även kompisars/ bekanta. Brukar uppskattas. Tänkte att varför inte samla ihop och dela mer offentligt, i förlängningen hoppas på att knyta band med fler inom både bil och fotohobbyn och på sikt kanske göra enskilda fotouppdrag åt folk.

Trådens ämne - jag utgår från min situation nu men är nyfiken på att prata mer om holistiska koncept än om specifika detaljer för enskilda personer.

Hur skapar man ett intressant (digitalt) flöde? Vilken formgivning låter man sin digitala utställning ha? Detta är inte unikt för den digitala världen, absolut inte. Samma tankesätt återfinns såklart inför traditionella utställningar, museum, boktryckning osv. För att ta ett exempel. Låt säga att jag har fotat på en bil på fem olika platser. Är det intressantare att variera sitt bildflöde och lägga upp bilder huller om buller, eller mer sammanhängande och enhetligt (nästan likt kapitel)? Söker inte rätt eller fel svar här utan nyfiken på hur ni resonerar och vad ni tror är mer och mindre framgångsrikt.
 
Instagram är förstörd med reels. Jag ser knappt vad mina vänner laddar upp längre.
Säkert, motsvarande finns ju hos alla mediajättar - reels, shorts o allt vad det heter. Spotify försökte väl tom ett tag med det. Det går bra att tänka bort instagram och svara på vad som gör ett flöde intressant oavsett vilken plattform det är på :)
 
För att ta ett exempel. Låt säga att jag har fotat på en bil på fem olika platser. Är det intressantare att variera sitt bildflöde och lägga upp bilder huller om buller, eller mer sammanhängande och enhetligt (nästan likt kapitel)?
Där kan jag bara utgå från mig själv och mina egna preferenser. Jag ser inte de två ytterligheterna(?) som antingen/eller, utan som komplement eller variationer. I mina ögon kan, och får, båda varianterna förekomma i samma presentation (läs: Instagramkonto, fysisk utställning etc). Somliga bilder funkar fint fristående, men OM det finns ett tänk bakom så finns det bilder vars poäng/kvalitet bara blir riktigt tydlig i en svit/grupp/tema. Eller vars poäng åtminstone förstärks såpass att det är befogat att presentera dem grupperat.
Mest intressant tror jag att jag upplever det om presentationerna varvas; växlar mellan bärkraftiga solitärer och olika tematiserade grupper.
 
Fundera på om det är just Instagram som är rätt plattform. Det finns ju (mer strukturerade) alternativ som t.ex Behance om du är Adobe användare.

Moderskeppet har ett antal kurser som gäller bra sätt att använda Instagram
Jo jag tror det, eftersom jag ändå vill nå ut och få kontakt med andra inom bilhobbyn, Behance låter som Flickr eller annat mer seriöst fotoinriktat vilket inte riktigt är ämnet för mig nu.
 
Där kan jag bara utgå från mig själv och mina egna preferenser. Jag ser inte de två ytterligheterna(?) som antingen/eller, utan som komplement eller variationer. I mina ögon kan, och får, båda varianterna förekomma i samma presentation (läs: Instagramkonto, fysisk utställning etc). Somliga bilder funkar fint fristående, men OM det finns ett tänk bakom så finns det bilder vars poäng/kvalitet bara blir riktigt tydlig i en svit/grupp/tema. Eller vars poäng åtminstone förstärks såpass att det är befogat att presentera dem grupperat.
Mest intressant tror jag att jag upplever det om presentationerna varvas; växlar mellan bärkraftiga solitärer och olika tematiserade grupper.

tack för inspelet. Jaa det är ju det här jag funderar över och det finns såklart inga givna exakta svar. Men jag vill uppnå något slags sammanhängande tema, att helheten ska passa ihop och inte att allt bara består av enskilda bra bilder liksom.
 
Ja ibland undrar jag varför vi går över ån efter vatten. Jag tycker faktiskt Fotosidan här är jättebra om man vill göra sammanhängande bildberättelser. Om man lyckas nå ut där är mycket en fråga om hur man arbetar med bildmetadata och länkar i sina bloggberättelser. Man måste nog också helst skriva metadata på engelska också. Viktigt är även att skicka en en "translate länk" så att texten enkelt kan bytas till engelska för den som inte pratar svenska.

Det är också rätt enkelt att göra navigationslänkar i exv. ens Portfolios om man gar sådana också till bloggarna om man nu vill integrera portfoliis och dessa. Stöd för användardialog finns ju också naturligt i bloggarna och lässtatistiken över antal läsningar per blogg är också föredömlig tycker jag för feed back är viktig.

Jag är jättenöjd med hur Google och Bing visar mina bloggningar vid sökningar. Förr var det sämre med det. Bildernas metadata i bloggarna indexeras också och det gör mycket. Det är mycket viktigare i det fallet med beskrivande metadata i kontextfält såsom Headline, Caption och Comment än Keyword för dessa är ofta vardagsord som drunknar helt i Interner-bruset.

Den del på FS som jag gillar sämst är Portfolios. Främst p.g.a. hur den skalar bilderna. Varför är den så mycket sämre än bloggdelen? Kanske för att få använder den?

Jag har också tänkt på att ställa ut främst i Vaxholm kanske men jag har svårt att motivera jobb och kostnader. Tror inte det är värt ansträngningen. Hur många kommer egentligen ens till Galleriutställningar på de bästa lägena som Hornsgatspuckeln? Till och med Galleri Kontrast försvann väl om jag minns tidigare skriverier.

Hittills har jag skrivit drygt 40 bildberättelser på Fotosidans Blogg, som hittills lästs av drygt 136 000,vilket gör drygt ca 3200 per berättelse. Den story som lästs av flest har lästs av drygt 7000 idag och det bara tickar på. Jag undrar hur många som skulle sett en utställning i Vaxholms Rådhus jag. Jag gillar verkligen Fotosidans bloggfunktion och jag tycker den verkligen är prisvärd och bra! Jag tycker ni ska kolla den om ni som jag tycker det är mycket mer givande och intressant med bilder i kontext än utan sådan. Det är i särklass det jag gillar att läsa mest på Fotosidan. Jag har lärt mig mycket där också.

Jag tycker man ska säga vad som är bra också ibland med Fotosidan för här gör verkligen David och Co ett väldigt bra jobb lite i det dolda eftersom så mycket kretsar kring olika teknikforum. Så tack så mycket till er på Fotosidan för era ansträngningar genom åren!
 
Senast ändrad:
Ja ibland undrar jag varför vi går över ån efter vatten. Jag tycker ...[ KLIPP ]

Det håller jag med om. Sedan är det en annan sak hur man som "berättare" ska nå ut till en målgrupp utanför Fotosidans målgrupp. Beroende på målgrupp är det säkert olika och visst kan Instagram vara en kanal (av flera tänkbara) för att nå denna.
 
Tyvärr ligger väl tricket på ett annat plan än innehållet och hur det paketeras. Framgång på sociala medier verkar bygga på aktivitet. Följa många. Gilla. Kommentera. Lista ut hur algoritmerna fungerar som kan presentera just din kanal till slösurfarna.
 
Tyvärr ligger väl tricket på ett annat plan än innehållet och hur det paketeras. Framgång på sociala medier verkar bygga på aktivitet. Följa många. Gilla. Kommentera. Lista ut hur algoritmerna fungerar som kan presentera just din kanal till slösurfarna.
...eller betala för att marknadsföra dina inlägg...
 
Det håller jag med om. Sedan är det en annan sak hur man som "berättare" ska nå ut till en målgrupp utanför Fotosidans målgrupp. Beroende på målgrupp är det säkert olika och visst kan Instagram vara en kanal (av flera tänkbara) för att nå denna.

Metadata på engelska gör i mycket det jobbet.
Jag har ett Instagramkonto men den applikationen tycker jag är genuint urusel för det jag vill göra.
 
Fundera på om det är just Instagram som är rätt plattform. Det finns ju (mer strukturerade) alternativ som t.ex Behance om du är Adobe användare.

Moderskeppet har ett antal kurser som gäller bra sätt att använda Instagram

Behance verkar enligt länken väldigt proprietärt och businessinriktat. Inget fel i det i sig men det finns ju en helt annan parallell värld som är mer öppna och länkade data. Jag är osäker på vad TS och vi andra vill ta vägen med tanke på TS rubrik "Konsten att kurera digitalt".

Jag läser just Riksantikvarieämbetets definition av "kurerad information" i deras skrift "Nationell strategi för digitalt kulturarv" och de skriver:

"Kurerad information avser information relevant förcett visst ämne eller intresseområde som valts ut och organiserats utifrån en större datamängd med syfte att skapa mervärde, ofta mot en specifik målgrupp.".

När jag läser mycket i denna tråden, så handlar ju det mycket om raka motsatsen när man bl.a. landar i att nå ut på sociala medier i allmänhet och Instagram i synnerhet med sina arbetsflöden som fotograf.

I mina ögon så finns det grovt sätt två olika huvudvägar att gå. Antingen så publicerar man på en webbsite som besöks av målgruppen som här exv, på Fotosidan eller så bryr man sig inte om var man gör detta utan ser i stället till att förse sina bilder och texter med så rik och välriktad XMP/IPTC-metadata att den blir sökbar generellt via nätets stora sökmotorer efter att ha indexerats av dessas indexeringssystem.

I mitt fall ligger mina bloggberättelser nu på en av FS Bloggars personliga hemsidor men de skulle faktiskt kunna ligga varsomhelst egentligen så länge de kan indexeras av sökmotorernas indexsystem och kan de det så blir de nåbara även via AI-söksytem som Bing Copilot.

Det är idag mycket viktigare med virtuell tillgänglighet över hela nätet än att vara synlig på en specifik hemsida dedikerad till någon specifik målgrupp men det goda idag är att man faktiskt kan vara både och om man tänker till lite. Det ena utesluter inte alls det andra.
 
  1. Vad vill jag berätta?
  2. För vilka vill jag berätta det?
  3. Hur ska dom upptäcka min berättelse?
...är väl de frågor man bör ställa sig och beroende på svaren blir slutsatsen vad gäller innehåll, form och kommunikation i många fall olika.
 
När det kommer till social media så är det betydligt mer vad fotobollsfoto skriver än innehållet. När du väl nått dit är det mer det du skriver för att behålla dina följare och inte tappa din status på social media.

Får du Taylor Swift att gilla några av dina saker eller följa dig är 75% av jobbet gjort.
 
Det håller jag med om. Sedan är det en annan sak hur man som "berättare" ska nå ut till en målgrupp utanför Fotosidans målgrupp. Beroende på målgrupp är det säkert olika och visst kan Instagram vara en kanal (av flera tänkbara) för att nå denna.

Jag har i huvudsak två problem med Instagram. Dels har jag aldrig blivit kompis med den applikationens möjligheter att styra formateringen och dels avskyr jag deras kusliga byggande av sociogram baserade på användarnas aktiviteter på stället, vilket de ägnar sig åt "bakom gardinen" utan att många ens reflekterar över detta. Så jag har fortfarande ett konto där men jag har bara haft det av ett enda skäl och det var att komma i kontakt med den del av min amerikanska släkt som vi ett tag tappade kontakten med efter att min pappa och min syster dog.

I grunden tycker jag det är en rätt medioker applikation. Har faktiskt svårt att förstå att den fått den spridning den faktiskt fått.
 
Behance verkar enligt länken väldigt proprietärt och businessinriktat. Inget fel i det i sig men det finns ju […Klipp…]

Det jag ser som det positva med den plattformen (som är bredare än fotografi) är att användarna presenterar projekt snarare än enstaka bilder (även om om ett projekt kan bestå av en bild...) och kopplingen direkt till Lightroom via Adobe portfolio. En funktion jag inte sett på annat ställe är att ett projekt kan ha flera ägare.
Sefan finns som sagt affärsdelen där du kan hantera uppdrag via plattformen men det har jag ingen koll på.

Kopplingen till Adobes produkter kan givetvis ses som en nackdel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.