ANNONS
Annons

"Konsten" att cykla Skåne runt

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Th

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag och min kompis Dan ska om några veckor (i slutet på oktober) utnyttja vårt höstlov till att cykla Skåne runt.
Vår rutt blir ungefär:

första dagen:
Kattarp (Helsingborg) - Klippan - Perstorp - hässleholm - Lönsboda (eller lite söder om)

andra dagen:
Lönsboda - Bromölla - Tosteberga - Kristianstad -Åhus

tredje dagen:
Åhus - Brösarp - Glimmingehus

fjärde dagen:
Glimmingehus - Kåseberga - Ystad - Vollsjö - Dalby

femte dagen:
Dalby - Hyby - Smygehuk - Skanör med falsterbo - Malmö.

sjätte dagen (nu ger vi oss in i danmark):
Malmö - Köpenhamn (tåg) - halva vägen mot Helsingör

sjunde dagen:
halva vägen mot Helsingör - Helsingör - Helsingborg - HEM

I nödfall kan vi sträcka ut det till åtta dagar..

Stor fråga:
Några allmänna tips om fina ställen här längs vägen? Missar vi något (inte allt för avvikande)?

Vi kommer ha en cykelkärra med ryggsäckar och tält på. Min Digitalare och Dynax 7 (samt stativ)
Blir detta för mycket kanske?
Vilken film rekommenderar ni?
Vi kommer inte tälta så mycket eftersom min kompis Dan är Scout och därmed känner folk överallt =)

Några andra tips? Självklart kommer vi ha med extra däck och slangar... =)

Låter kul va!?
Tacksam för funderingar!
Ha det gött

Du glömde Ven, som är mest känd för att den är UNDERBAR att cykla på !!!!!
Sedan har du underbar utsikt,vacker natur,tychobrahes planetorium mm

Niklas, döpt på Ven

Det låter väl som en trevlig tur. Själv tycker jag mycket om naturen i östra Skåne. Ni har missat några klassiker som Stenshuvud, Forsakar, Hallamölla Kvarn, Knäbäckshusen, och så vidare. Till exempel passerar ni inte långt från Nyteboda (nära Lönsboda) och ni borde passera Kjugekull. Däremot så tycker jag att ni är optimistiska med tiden om ni tänkte gå in för fotograferingen. Tosteberga är framförallt vackert på våren... och sedan till Kristianstad? Kyrkan är fin men stan ligger utslängd i ett träsk (där finns en del trevliga blom- och fågellokaler) och den vägen ni kommer passerar en del tråkiga åkrar och stora vägar. Då hade jag hellre stuckit till Tosteberga via Trolle Ljungby slott och därefter sneddat över Vanneberga till Åhus (tricket är att ta Vannebergavägen längs kusten över skjutfältet men kolla upp så att det inte pågår övningar, det vill säga inte via Rinkaby).

Vänta lite... på östsidan missar ni även Vallåkra, "Glumslös backar" (eg. Hilleshögs dalar), och Skäralid. Å andra sidan är kuststräckan mellan Köpenhamn och Helsingör också trevlig (glana på Louisiana).

Senast ändrad:
Tack för Svaren!
Niklas, angående Ven så håller jag helt klart med om att det är en supertrevlig ö. Men den tar vi någon annan gång tror jag. Tack för tipset ändå.

Jörgen, Ja jag håller med om att det kanske är fel årstid, men egentligen så ska vi cykla mest för att cykla och att det är en kul grej. Att se lite av vårt underbara landskap!
Naturligtvis vill jag ta många bilder också! =)
Just det Nyteboda heter det ju! Det ligger väl strax söder om Lönsboda?
Kjugekull har vi också tänkt på, där kan man ju också klättra en del =)
Mycket bra tips jag fick! Låter intressant och vettigt. Skall nog kolla över vägarna lite nogrannare!

Tack så mö! =)

Ha det gött!

Andreas Th skrev:
Nyteboda heter det ju! Det ligger väl strax söder om Lönsboda? Kjugekull har vi också tänkt på, där kan man ju också klättra en del =)
Jupp, Nyteboda ligger strax sydost om Lönsboda och man kan klättra i Kjugekull (bouldering). Som sagt, om man är i Tosteberga och ska till Åhus så är det lite vansinnigt att ta omvägen via Kristianstad om man inte har något ärende dit.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar