Annons

Konstanta småjusteringar av fokus vid filmning

Produkter
(logga in för att koppla)

jurrepurre

Medlem
Hjälp! :)

Ny på det här med filmning och har lite problem, eller stora problem beroende på hur man ser det.

Jag har en d800 och när jag filmar med autofokus så gör kameran hela tiden små fokus justeringar, vilket leder till att bilden går smått ur fokus för att sedan hamna på samma ställe som innan.
Den jagar inte mellan ändlägena utan små hopp fram o tillbaka.
Prövat med flera olika obejktiv utan skillnad och prövat flera olika fokus inställningar (wide, normal, ansikte) utan resultat.

Det som gör mig ännu mer konfunderad är att den lugnar ned sig betänkligt om jag håller af-on intryckt hela tiden

Grymt tacksam om det är någon som har något bra tips.

/Jörgen

Det är manuellt läge som gäller vid filmning med en Dslr!
Stäng av auto focus med andra ord.

Ska man ha sin dslr till att filma med så ska man nog överväga att köpa en follow focus-rigg.

Personligen är det är bland det sista jag skulle köpa. Med lite träning räcker det med den vanliga focus ringen.
När jag utbildade mig till producent en gång i tiden fick vi lära oss att aldrig köra autofocus och XM-2 orna och DVC-Pron (så gammal är jag ) hade inga followfocus.

Tack för tipsen, ävem om det inte var vad jag ville höra så klart ;)

Min workaround blir att inte köra följande autofocus utan att köra liten bländare och sätta focus innan jag startar och sen låta kamera fokusera när jag vill.
Försökt att köra manuellt, men jag får inte till det och hela kamera guppar när vrider på folusringen.

Jag filmar mest familjehappenings så det får duga helt enkelt.
Men ska göra ett försök att träna upp med manuell fokus, för det är ju rätt kul med film :)

JB

Ett annat tips är att köpa en billig rig till kamera så du får stabilitet. Blir en 100% förbättring. Jag köpte en billig rig för runt 1000 kr, Spider tror jag den heter. Funkar klockrent. Tillverkade ett hemmagjord midjestöd också (som butiker tar sjukt mycket betalt för) så att riggen vilar via pinnen på ett midje bälte för riggen blir tung efter ett tags användning.

Fast det är ju skillnad på att mjukt fokusera manuellt med en dedikerad videokamera mot en Dslr. Visst det mest jag har filmat av det lilla jag filmat har varit utan rigg och det fungerar ju hjälpligt men att göra långa mjuka fokusskiftningar och samtidigt hålla kameran still är riktigt svårt, speciellt om man har en tung kamera.

Personligen är det är bland det sista jag skulle köpa. Med lite träning räcker det med den vanliga focus ringen.
När jag utbildade mig till producent en gång i tiden fick vi lära oss att aldrig köra autofocus och XM-2 orna och DVC-Pron (så gammal är jag ��) hade inga followfocus.

Fast det är ju skillnad på att mjukt fokusera manuellt med en dedikerad videokamera mot en Dslr. Visst det mest jag har filmat av det lilla jag filmat har varit utan rigg och det fungerar ju hjälpligt men att göra långa mjuka fokusskiftningar och samtidigt hålla kameran still är riktigt svårt, speciellt om man har en tung kamera.

Jag tycker faktiskt inte det.
Fokusringen är lika mjuk på ett hyggligt bra DSLR-objektiv som på en videokamera och med lite träning går det alldeles utmärkt. Och på ett riktigt bra objektiv är det ju "buttery smooth".

Om jag hade oändligt med pengar så visst det kunde vara kul att ha en followfocus. Men om jag måste prioritera (vilket jag måste) så ligger det långt ner på min lista. Jag har köpt utrustning under tre år nu och det är minst lika långt kvar innan jag kommer så långt ner.

Nu är det ju utifrån vad jag tycker och självklart finns det de som prioriterar annorlunda. Men jag vet att jag är långt ifrån ensam om att tycka en del lägger pengar på grejer som extern display, followfocus och Viewfinders när det är grejer som är mer "nice" än "need" innan de skaffat saker som ett vettigt objektiv eller en bra mikrofon.

TS ska såklart köpa vad hen vill, jag bara gav min input ur mitt persektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar