Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstant vitbalans genom många bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Googleye

Aktiv medlem
Fick igår ta del av en släktings bröllopsbilder(i ett fysiskt album) och märkte att hudtonerna såg väldigt olika ut på flera bilder. I två bilder bredvid varandra kunde motiven se helt bleka ut och tvärtom vilket inte känns optimalt och de är själva missnöjda med det men det är en annan historia.

Har själv en del bilder att redigera nu från ett event där de flesta bilderna är på människor, vissa är utomhus men de flesta inomhus. Är det då okej att sätta vitbalansen i en bild och synca över den till alla andra bilder i samma rum/område för att få konsistens genom bilderna, eller hur gör ni för att få till det?
 
Fick igår ta del av en släktings bröllopsbilder(i ett fysiskt album) och märkte att hudtonerna såg väldigt olika ut på flera bilder. I två bilder bredvid varandra kunde motiven se helt bleka ut och tvärtom vilket inte känns optimalt och de är själva missnöjda med det men det är en annan historia.

Har själv en del bilder att redigera nu från ett event där de flesta bilderna är på människor, vissa är utomhus men de flesta inomhus. Är det då okej att sätta vitbalansen i en bild och synca över den till alla andra bilder i samma rum/område för att få konsistens genom bilderna, eller hur gör ni för att få till det?

Beror på vad du menar med att "sätta vitbalansen". Jag tolkar det som att du gillar värmen/kylan i en bild och sedan vill att alla andra bilder ska se likadana ut? Det går inte..
Nästan alla kameror har ett manuellt läge för vitbalans som man kan ställa in, och då blir vitbalansen exakt samma för samtliga bilder (istället för att kameran gissar vilken vitbalans du vill ha). Det betyder ju dock INTE att bilderna kommer att uppfattas likadant, då vitbalans just finns till för att kompenser för "värmen" från olika ljuskällor. Det avgörs helt av din ljuskälla. Vitbalans 5200 fungerar utomhus men kommer få en inomhusbild att se ut som att den tagits på Mars. Det blir också svårt att förutse vitbalansen inomhus om man har ljus från olika ljuskällor, tillexempel en lampa och ett fönster eller en glödlampa och ett lysrör.
Lättast är att fota i RAW-format och sen justera i efterarbetet. Där kan man också kopiera en vitbalans och applicera den på samtliga bilder, men man får samma resultat som om man ställt in det i kameran från början. Det enda sättet att garantera att bilder på olika platser har samma vitbalans är att använda samma ljuskälla (läs blixt, ljuslåda och liknande)
 
Är det då okej att sätta vitbalansen i en bild och synca över den till alla andra bilder i samma rum/område för att få konsistens genom bilderna, eller hur gör ni för att få till det?

Det viktigaste är att fotografera i RAW-format, då är det mycket enkelt (som nämnts tidigare). Du ställer in den vitbalans du vill ha i en bild och kopierar inställningen till de andra bilderna. Går att göra i flera olika program, till exempel CameraRaw - Bridge (höger-klicka och kopiera/klistra in inställningar) eller i Canons gratisprogram. Kolla programmens hjälpfiler eller instruktioner på Youtube.
 
Beror på vad du menar med att "sätta vitbalansen". Jag tolkar det som att du gillar värmen/kylan i en bild och sedan vill att alla andra bilder ska se likadana ut? Det går inte..
Nästan alla kameror har ett manuellt läge för vitbalans som man kan ställa in, och då blir vitbalansen exakt samma för samtliga bilder (istället för att kameran gissar vilken vitbalans du vill ha). Det betyder ju dock INTE att bilderna kommer att uppfattas likadant, då vitbalans just finns till för att kompenser för "värmen" från olika ljuskällor. Det avgörs helt av din ljuskälla. Vitbalans 5200 fungerar utomhus men kommer få en inomhusbild att se ut som att den tagits på Mars. Det blir också svårt att förutse vitbalansen inomhus om man har ljus från olika ljuskällor, tillexempel en lampa och ett fönster eller en glödlampa och ett lysrör.
Lättast är att fota i RAW-format och sen justera i efterarbetet. Där kan man också kopiera en vitbalans och applicera den på samtliga bilder, men man får samma resultat som om man ställt in det i kameran från början. Det enda sättet att garantera att bilder på olika platser har samma vitbalans är att använda samma ljuskälla (läs blixt, ljuslåda och liknande)


Det viktigaste är att fotografera i RAW-format, då är det mycket enkelt (som nämnts tidigare). Du ställer in den vitbalans du vill ha i en bild och kopierar inställningen till de andra bilderna. Går att göra i flera olika program, till exempel CameraRaw - Bridge (höger-klicka och kopiera/klistra in inställningar) eller i Canons gratisprogram. Kolla programmens hjälpfiler eller instruktioner på Youtube.
Jag har fotat i RAW med auto vitbalans. Det jag vill uppnå är likadan hudton på alla bilder i samma miljö genom att sätta vitbalansen. Inomhus är det lite olika förhållanden, vissa bilder är mot öppna fönster andra rakt in i rummen. Har lättat upp alla med blixt. Värt att nämna är att jag ännu inte kontrollerat om det är nämnvärd skillnad på bilderna utan kom att tänka på det när jag såg albumet.

Men då borde jag alltså kunna göra som tänkt, kopiera vitbalansen till alla liknande bilder i lightroom?
 
finns preset program som har fina hudtoner som tex vsco eller alien skin. programmet vsco finns många olika (filmpack) att köpa jag har ett gäng o uppskattar dom för dom snygga hudtonerna o att man får ett bra utgångsvärde så redigeringstiden underlättas.
Du kan även o m bilderna har likadant ljus ställa vitbalansen med tex pipetten sedan spara inställningarna i raw konv o då får du samma på alla bilder. När du öppnar bilden så kan du ändå justera den som du vill. Programmen som vsco ligger i raw konv så du får inställningen där o gör som vanligt med bilden sedan.

Jag brukar välja en (film) sedan så ställer jag vitbalansen o sparar camera raw inställningen o behöver oftast bara göra småjusteringar på bilderna. Här är några länkar
http://jonaspeterson.com/for-photographers/vsco-film-edit-images/

http://jonaspeterson.com/for-photographers/vsco-film/

https://www.reddit.com/r/photograph...o_achieve_stellar_results_using_vsco_like_in/


Jag upplevde att jag fick justera hudtonerna mer utan vsco du får ett snabbare o enklare flöde med vsco o alien skin i vissa fall o är det mycket bilder som ska ställas så funkar det riktigt bra men oavsett program eller ej vitbalansen får du ställa o spara själv.
 
Jag har fotat i RAW med auto vitbalans. Det jag vill uppnå är likadan hudton på alla bilder i samma miljö genom att sätta vitbalansen. Inomhus är det lite olika förhållanden, vissa bilder är mot öppna fönster andra rakt in i rummen. Har lättat upp alla med blixt. Värt att nämna är att jag ännu inte kontrollerat om det är nämnvärd skillnad på bilderna utan kom att tänka på det när jag såg albumet.

Men då borde jag alltså kunna göra som tänkt, kopiera vitbalansen till alla liknande bilder i lightroom?

Nä, det tror jag inte, om det inte är så att blixten stått för allt ljus (vilket du säger att så inte var fallet). Med blandat ljus är det ännu svårare än om du bara har en ljuskälla.
 
här ser du hur film preset ligger i raw konv sedan öppnade jag rutan där det står att du kan spara dina egna inställningar. Så om du kör tex vsco så väljer du (film) sedan ställer du vitbalansen o justerar din (film) som du vill ha den o sedan sparar du den som din egen o då läggs den på alla dina bilder på en gång.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-08-14 kl. 18.45.11.jpg
    Skärmavbild 2016-08-14 kl. 18.45.11.jpg
    60.3 KB · Visningar: 75
Inte för att jag är proffs, men så här gör jag för att få hudtoner någorlunda i sync i en bildserie:

Kolla med pipetten om HSV för en osminkad bit hud i huvudljuset har H kring 20°. Hellre 19 än 21. Ett par hundra Kelvin brukar rätta till. Det är det första ljusbalansfelet som får folk är se sjuka ut på bild och något man i TV-branschen i decennier hållit koll på i realtid med vector scopes. Gäller för övrigt inte bara bleka nordbor.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/YIQ
 
finns preset program som har fina hudtoner som tex vsco eller alien skin. programmet vsco finns många olika (filmpack) att köpa jag har ett gäng o uppskattar dom för dom snygga hudtonerna o att man får ett bra utgångsvärde så redigeringstiden underlättas.
Du kan även o m bilderna har likadant ljus ställa vitbalansen med tex pipetten sedan spara inställningarna i raw konv o då får du samma på alla bilder. När du öppnar bilden så kan du ändå justera den som du vill. Programmen som vsco ligger i raw konv så du får inställningen där o gör som vanligt med bilden sedan.

Jag brukar välja en (film) sedan så ställer jag vitbalansen o sparar camera raw inställningen o behöver oftast bara göra småjusteringar på bilderna. Här är några länkar
http://jonaspeterson.com/for-photographers/vsco-film-edit-images/

http://jonaspeterson.com/for-photographers/vsco-film/

https://www.reddit.com/r/photograph...o_achieve_stellar_results_using_vsco_like_in/


Jag upplevde att jag fick justera hudtonerna mer utan vsco du får ett snabbare o enklare flöde med vsco o alien skin i vissa fall o är det mycket bilder som ska ställas så funkar det riktigt bra men oavsett program eller ej vitbalansen får du ställa o spara själv.
Nä, det tror jag inte, om det inte är så att blixten stått för allt ljus (vilket du säger att så inte var fallet). Med blandat ljus är det ännu svårare än om du bara har en ljuskälla.

Om jag förstår dig rätt lägger programmet ett filter över de bilder du vill, teoretiskt samma sak som att lägga ett visst värde för vitbalans på de bilder du vill?

Inte för att jag är proffs, men så här gör jag för att få hudtoner någorlunda i sync i en bildserie:

Kolla med pipetten om HSV för en osminkad bit hud i huvudljuset har H kring 20°. Hellre 19 än 21. Ett par hundra Kelvin brukar rätta till. Det är det första ljusbalansfelet som får folk är se sjuka ut på bild och något man i TV-branschen i decennier hållit koll på i realtid med vector scopes. Gäller för övrigt inte bara bleka nordbor.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/YIQ

Kan du förklara lite mer ingående hur du får ut H värdet, är det i Lightroom du gör det?

Nä, det tror jag inte, om det inte är så att blixten stått för allt ljus (vilket du säger att så inte var fallet). Med blandat ljus är det ännu svårare än om du bara har en ljuskälla.

Det enda jag kan tänka mig då är att sätta en bra hudton på första bilden och använda den som referens för resten av bilderna?
 
Fick igår ta del av en släktings bröllopsbilder(i ett fysiskt album) och märkte att hudtonerna såg väldigt olika ut på flera bilder. I två bilder bredvid varandra kunde motiven se helt bleka ut och tvärtom vilket inte känns optimalt och de är själva missnöjda med det men det är en annan historia.

Har själv en del bilder att redigera nu från ett event där de flesta bilderna är på människor, vissa är utomhus men de flesta inomhus. Är det då okej att sätta vitbalansen i en bild och synca över den till alla andra bilder i samma rum/område för att få konsistens genom bilderna, eller hur gör ni för att få till det?

Om ljusförhållandena är likadana kan du synka alla bilder som har det ljuset. Inga problem. Går blixtsnabbt i bland annat Lightroom.
 
om man fotar tex med blixt så har du blixtens färgtempratur som kan skilja sig rejält mot den hela bildens färgtempratur då blir det aldrig rätt hur man än gör att ändra vitbalansen i redigeringen om du inte är duktig på att maska delar av bilden. Om du däremot sätter vitbalansen vid fototillfället o använder filter till blixten så kan du få det att stämma exakt rätt.

Det jag upplevt med vsco är att det programmet är bra på ljust hudtoner man behöver inte gå i o maska ansikten o justera hudtoner lika mycket som man behöver utan vsco man får ett snabbare flöde. Inte hundra på alla bilder vissa behöver man korrigera extra men för det mesta spot on.

Att bara ställa vitbalansen för hela bilden betyder inte att hudtonerna blir rätt där tycker jag att vsco gör ett bra jobb men det är inget problem att ställa allt själv men tidsmässigt kan vsco spara mycket tid.
 
Är det då okej att sätta vitbalansen i en bild och synca över den till alla andra bilder i samma rum/område för att få konsistens genom bilderna, eller hur gör ni för att få till det?

Ja det är förstås självfallet OK och enkelt och snabbt att göra om du har fotat i RAW och använder Lightroom.

Jag får känslan att diskussion ovan gör saken mer komplicerad än vad den är, men jag kanske har missuppfattat frågan?

Om jag t ex fotar en serie bilder i en viss miljö med någorlunda konstant ljus så kommer kamerans auto-inställngar köra att vitbalansen varierar något mellan bilderna. Jag gör då så att jag justerar en bild så som jag vill ha den och sedan synkar den inställningen med alla bilderna. Sedan går jag igenom och ser att det blivit OK och kanske gör någon individuell justering på enstaka bilder där ljuset faktiskt inte varit det samma.
 
Ja det är förstås självfallet OK och enkelt och snabbt att göra om du har fotat i RAW och använder Lightroom.

Jag får känslan att diskussion ovan gör saken mer komplicerad än vad den är, men jag kanske har missuppfattat frågan?

Om jag t ex fotar en serie bilder i en viss miljö med någorlunda konstant ljus så kommer kamerans auto-inställngar köra att vitbalansen varierar något mellan bilderna. Jag gör då så att jag justerar en bild så som jag vill ha den och sedan synkar den inställningen med alla bilderna. Sedan går jag igenom och ser att det blivit OK och kanske gör någon individuell justering på enstaka bilder där ljuset faktiskt inte varit det samma.

att tro att ställer man vitbalansen för hela bilden så blir hudtonerna rätt är i många fall fel. Om du har en människa med med mycket magenta i ansiktet om du ställer vitbalansen på ansiktet så att du tycker det ser rätt ut så kommer resten av bilden gå i grönstick. Om man då ska in o ställa vitbalansen för hela ytan på bilden så får du antingen gå i o maska ansiktet justera det manuellt o det tar tid där brukar oftast vsco funka bra man får ett korrekta hudtoner på ett snabbt smidigt sätt får ett snabbare flöde på redigeringen.

Jag satt alltid i början o korrigerade hudtoner men sedan fick jag tips från andra yrkes bröllopsfotografer att vsco funkade i många fall riktigt bra på just hudtoner men det är bara att prova själv.
Det går bra att köra utan oxå o spara dina inställningar i camera raw men jag brukar göra en blandning på vsco med mina inställningar brukar gå snabbare o bli riktigt bra.

Att köra olika ljuskällor i samma bild då blir det oftast mer meck för blixtljuset har sin färgtempratur o restan av bilden där inte blixten lägger på sitt ljus får en annan.
 
Hmm, intressant tråd. Ger en del att fundera på och fråga er om.

Jag har aldrig tänkt så, amatör som jag är, men kör man enbart med befintligt ljus och förlitar sig på WB auto (givetvis koll i display) så är väl olika hud- och andra föremåls toner olika och ögat accepterar väl detta? I verkligheten är det ju olika om man är i ett belyst rum, utomhus eller vid en brasa och bilden skall väl reflektera detta (ljus). Upplyftningsblixt utomhus undantagen..

Eller missar jag något?

Jag har ännu inte fått problem med WB, åtminstone i samma tagningssekvens (plats). Enda gången var sent en eftermiddag på en disig vinterdag på en isig och snötäkt fjärd, där ballade Fuji'n ur.

-J!
 
Absolut, att synka går snabbt. Men jag uppfattade det som att ljusförhållandena inte var lika mellan bilderna och då tror jag det blir svårare, eller?

Trådskaparen verkade redan i inledningsinlägget vara medveten om att synkning bara är aktuell för bilder tagna vid samma tillfälle. Sedan tillkom en del rätt förvirrande inlägg som förde diskussionen bort från ursprungsfrågan.

Varje ljusförhållande påverkar vitbalansen på sitt sätt och att justera vitbalansen med ett klick på bilder med helt olika förutsättningar går såklart inte. :)
 
att tro att ställer man vitbalansen för hela bilden så blir hudtonerna rätt är i många fall fel. Om du har en människa med med mycket magenta i ansiktet om du ställer vitbalansen på ansiktet så att du tycker det ser rätt ut så kommer resten av bilden gå i grönstick.

Det har du säkert rätt i men vad jag menar är att om du t ex fotar en serie bilder under samma ljusförhållande så finns det en uppenbar risk att kamerans Auto WB kommer att ge några kalla bilder, några varma etc. Det är ju inte bara hudtoner som påverkas av vald vitbalans.

Genom att hitta "rätt" vitbalans på en bild och applicera den på alla bilderna i serien med samma ljus har man fått en konsistent och bättre utgångspunkt tycker jag.
 
Tror det blev lite onödigt komplicerat det här. Jag har plockat ut ca 20 testbilder i tre olika förhållanden, mot fönster, utan fönster och utomhus(molnigt). Har justerat vitbalansen för varje situation och applicerat den på liknande bilder med väldigt goda resultat.

Fick nästan intrycket att kamerans auto vitbalans är värdelös på det sättet att den inte klarar att sätta bra hudtoner och samtidigt hålla bakgrunden under kontroll. Har dock inte alls haft såna problem utan det har varit relativt enkelt att få bra resultat enligt MIG, sen är det mycket möjligt att någon annan tycker att det är värdelöst. Det stämmer dock rätt bra att liknande bilder får olika vitbalans, till nästa gång kanske jag provar färgade plastkort till blixten och en fast vitbalans.
 
Tror det blev lite onödigt komplicerat det här. Jag har plockat ut ca 20 testbilder i tre olika förhållanden, mot fönster, utan fönster och utomhus(molnigt). Har justerat vitbalansen för varje situation och applicerat den på liknande bilder med väldigt goda resultat.

Fick nästan intrycket att kamerans auto vitbalans är värdelös på det sättet att den inte klarar att sätta bra hudtoner och samtidigt hålla bakgrunden under kontroll. Har dock inte alls haft såna problem utan det har varit relativt enkelt att få bra resultat enligt MIG, sen är det mycket möjligt att någon annan tycker att det är värdelöst. Det stämmer dock rätt bra att liknande bilder får olika vitbalans, till nästa gång kanske jag provar färgade plastkort till blixten och en fast vitbalans.

Det är dock mycket begärt att en kamera ska klara av att auto-vitbalansera både hudtoner och bakgrund om de inte har samma ljusförhållanden. Det går helt enkelt inte.

Generellt är dagens kameror bra på att sätta vitbalans automatiskt men varje exponering bedöms individuellt (åtminstone i min Canon 7D Mark II) så det är sällan värdena blir exakt likadana. Men det är som vi skrivit tidigare enkelt att synka i exempelvis Lightroom.
 
Det är dock mycket begärt att en kamera ska klara av att auto-vitbalansera både hudtoner och bakgrund om de inte har samma ljusförhållanden. Det går helt enkelt inte.

Generellt är dagens kameror bra på att sätta vitbalans automatiskt men varje exponering bedöms individuellt (åtminstone i min Canon 7D Mark II) så det är sällan värdena blir exakt likadana. Men det är som vi skrivit tidigare enkelt att synka i exempelvis Lightroom.

Absolut, men jag har inte upplevt att skillnaderna på bakgrund och hudton är så extrema så att en korrekt hudton ger skarpa färgstick i bakgrunden t.ex.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar