Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstant polfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

axel_knutsson

Aktiv medlem
Undrar bara om ni har era polfilter på konstant eller ni ser dem om något hinder. Tycker att man är lat ibland och inte tar av det på ett bra tag, om man inte är i akut behov av ett annat filtet.
Hur gör ni?
/Axl

Jag använder aldrig filter av något slag om jag inte har identifierat ett behov av det.

Sätter bara på polfilter om jag känner att bilden kan bli "bättre" men har alltid med den förutom nu i trista mörkret

Nja -- jag är rätt sparsam med polfilter. Jag klassar dem nästan som effektfilter. Dessutom stjäler de en hel del ljus. Däremot så har jag alltid ett skyddsglas framför objektivet, förlåt ett UV-filter. :)

Jörgen

Att ständigt ha polfilter på är att slänga bort ca 75% av ljuset. Mitt problem är oftast det motsatta, jag vill ha mera ljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar