Annons

Konsertfoto: Frågor om avtal med klubbar

Produkter
(logga in för att koppla)

J-Bq

Aktiv medlem
Jag har ett par frågor angående konsertfoto.

Jag har lyckats få (hittils muntliga) avtal på två ställen här i stan angående att fotografera spelningar. Eftersom jag inte är så hemskt erfaren inom området så har jag inte mage att kräva ersättning för mitt arbete ännu.

Såhär är de de muntliga avtalen:
- Jag får fotografera spelningar sålänge artisterna går med på det.
- Klubbarna får ett par foton till sina hemsidor.

Artisterna borde inte vara några problem, det är relativt okända band, men nu som då kommer litet större artister. Säger de stopp, så fotar jag inte, enkel sak där.

Och då, frågorna
- Borde jag göra skriftliga avtal med klubbarna? Om fallet är så, vad ska stå där och ska det skrivas nytt för varje tillfälle?
- Får jag sälja och publicera mina foton utan ytterligare tillstånd från klubbarna eller artisterna?
- Är det någon skillnad om jag betalar entré? Kan det ses som om jag jobbar för dom om jag gör det?
- Finns det något annat jag borde tänka på?
 
Jag tycker att du ska göra skriftliga avtal med klubbarna. Framför allt tycker jag du på ett entydigt sätt ska reglera vad de får göra med bilderna du ger dem.
 
Jag har ett par frågor angående konsertfoto.

Jag har lyckats få (hittils muntliga) avtal på två ställen här i stan angående att fotografera spelningar. Eftersom jag inte är så hemskt erfaren inom området så har jag inte mage att kräva ersättning för mitt arbete ännu.

Såhär är de de muntliga avtalen:
- Jag får fotografera spelningar sålänge artisterna går med på det.
- Klubbarna får ett par foton till sina hemsidor.

Artisterna borde inte vara några problem, det är relativt okända band, men nu som då kommer litet större artister. Säger de stopp, så fotar jag inte, enkel sak där.

Och då, frågorna
- Borde jag göra skriftliga avtal med klubbarna? Om fallet är så, vad ska stå där och ska det skrivas nytt för varje tillfälle?
- Får jag sälja och publicera mina foton utan ytterligare tillstånd från klubbarna eller artisterna?
- Är det någon skillnad om jag betalar entré? Kan det ses som om jag jobbar för dom om jag gör det?
- Finns det något annat jag borde tänka på?

Anger de ditt namn på hemsidan? I så fall skulle jag se det som PR, är du oerfaren så behöver du både PR och mer erfarenhet av konsertfoto. Inte särskilt troligt att klubbarna betalar för dina bilder, och gör de det så är det låg ersättning. Att börja dra upp skrivet ger dem klikänsla i huvudet. Du får sälja. Om du betalar entré så kan klubben inte kräva bilder och du jobbar naturligtvis inte för dem då heller. Tänk på att ha kul, men det kanske du redan gör :)
 
Tack för era svar.

Jag tror inte att jag kommer att börja ta betalt för bilder än på nåt år, känner att jag borde ha en hel del erfarenhet på nacken innan jag börjar med sånt.

Om jag levererar bilder med mitt namn på i något hörn, så borde det ju framgå på hemsidorna vem som är fotograf, och så långt är jag nöjd med "betalning".

Jag tror inte dessa två kommer att t.ex. trycka affischer med mina bilder, utan bilderna hamnar enbart på hemsidorna. Därför är det kanske bäst att inte börja komma med avtal att skriva på utan att komma överrens om villkoren muntligt och ännu en gång lägga med i skrift när jag levererar bilderna.
 
Leverera bara bilder som redan är anpassade för web, då kan de inte trycka dem utan måste återkomma om det vill använda en bild för tryck.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.