Annons

Konsert

Produkter
(logga in för att koppla)

Amlug

Ny medlem
Fick nyss ett uppdrag om att fotofrafera en konsert imorgon kväll, jag ska krypa omkring framför scenen och ta foton som sedan ska ut på bandets hemsida. Är lite nervös eftersom att det här är mitt första fotouppdrag.
Skulle behöva lite tips om hur man tar bra kosertfoton, tex om hur lång slutartid man ska ha och bländare med mera.

Har en Canon EOS 400d med objektivet Canon EF-S 18-55mm.
 
Fick nyss ett uppdrag om att fotofrafera en konsert imorgon kväll, jag ska krypa omkring framför scenen och ta foton som sedan ska ut på bandets hemsida. Är lite nervös eftersom att det här är mitt första fotouppdrag.
Skulle behöva lite tips om hur man tar bra kosertfoton, tex om hur lång slutartid man ska ha och bländare med mera.

Har en Canon EOS 400d med objektivet Canon EF-S 18-55mm.

Då får förvisso bra hjälp av ljusanläggningen men att köra utan blixt så får du vara beredd på att höja upp ISO:n en del. 800 kan nog vara en början. Slutartid runt 1/50-1/100 skulle jag gissa. Mitt enda tips är att dra iväg ruskigt många bilder!

Dock är det enligt mig ruskigt kul att plåta konserter just så ha det så kul! :)
 
Det är oerhört svårt att få bra bilder på konsert med det objektivet.
Jag kör aldrig ljussvagare än 2.8 på konsert och måste ändå ofta krypa uppåt ISO 1000.

Beroende på musikstil skulle jag inte gå under 1/100 om du vill ha någorlunda skarpa bilder.

Tipset är att närbilder ofta ger mer känsla än vidvinkel på hela scenen

Lycka till
 
har en liten fråga angående samma ämne, konsertfotografering.
Jag har en Canon EOS 350D och har plåtat ett par konserter de senaste veckorna men märker att min kamera ibland "söker" efter skärpa och när den hittar skärpa så fortsätter den sedan söka. Vet inte om det är något med inställningar? Tyvärr så blir det lätt att man missar "foto ögonblick" när kameran söker skärpa hela tiden.
Vill dock påpeka, att ibland så fungerar det gallant men ibland då söker den för mycket.

Mvh
Johan K
 
...märker att min kamera ibland "söker" efter skärpa och när den hittar skärpa så fortsätter den sedan söka.

Förmodligen har du AF inställd på "AI Focus". Den låser mycket riktigt fokus, men kan också aktivera servo om motivet är rörligt. Välj läge "one shot" om du inte vill att detta ska hända.
 
Visst är tele trevligt för konsertbilder, men om du kan krypa omkring nära scenen kan du säkert använda 18mm. Fördelen är att du kan köra med bländare f/3,5 i det läget. I teleänden (55mm) är det f/5,6 som gäller, vilket ger mindre än hälften av ljusinsläppet på f/3,5. Det är oftast på tok för lite.

Fastän konserter är upplysta så är det ändå förhållandevis mörkt och det är svårt att få rätt exponering utan att pressa upp iso. Börja med iso 800, gå upp till 1600 om slutartiderna blir alltför långa (typ 1/20s eller längre). Räcker inte det är det inte så mycket mer att göra än att köra med längre slutartider.

Kolla denna bild som jag tog tidigare i höstas med mitt 18-55 kitobjektiv: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1825561.htm?set=mp
Bländare f/5, ISO 1600 och 1/20s. Bilden blev väl rätt OK, men med en ljusstark glugg skulle jag ha fått ner både iso och slutartiden. Kort efter detta köpte jag min fasta 35/1.8 och har inte ångrat det en sekund. En fast 50/1,8 eller 1,4 skulle också vara ok, men om man vill ha hela bandet med på bild måste man med den stå mycket längre bak...

Ljusmängden varierar förstås mellan olika konsertlokaler men i stort sett är det ganska mörka miljöer. Trots det ska man vara försiktig med exponeringen så man inte fräter ut områden för mycket. Det lönar sig att fotografera i raw så minskar risken för utfrätning betydligt, då man kan dra ner på olika färgkanaler och så vidare för att dämpa ljuset från en viss strålkastare eller likande...
 
Som tidigare nämnts så ger närbilder bra tryck och stämning. Testa även flera saker:
*Stå vid sidan
*Fokusera på nåt som står still o låt bandet bli suddiga i rörelseoskärpa
*Närbilder på t.ex. en gitarr
osv osv osv

Med en 28-75 2.8 fick jag gå upp till ISO 800 för att ha en chans, så med ett ljussvagare objektiv får du nog lyfta ISO:n ordentligt.

Angående fokusmetod så vet jag inte...jag har mest använt one-shot men beroende på hur mkt motivet rör sig kanske man borde köra följande fokus?

Och det viktigaste...ha det så kul! :)
 
har en liten fråga angående samma ämne, konsertfotografering.
Jag har en Canon EOS 350D och har plåtat ett par konserter de senaste veckorna men märker att min kamera ibland "söker" efter skärpa och när den hittar skärpa så fortsätter den sedan söka. Vet inte om det är något med inställningar? Tyvärr så blir det lätt att man missar "foto ögonblick" när kameran söker skärpa hela tiden.
Vill dock påpeka, att ibland så fungerar det gallant men ibland då söker den för mycket.

Mvh
Johan K

Kan variera beroende på vilket objektiv som du använder. Kan även variera beroende på AF punkt, de dubbelt korsformiga är snabbare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.