Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsert-objektiv till Pentaxkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

JulianEllis

Avslutat medlemskap
Hej! Jag funderar lite på vilket objektiv man bör skaffa för att kunna fota konserter i dåligt ljus. Jag kör idag på ett 18-55. Det är under all kritik.

Zoomen bör gärna vara minst 16 och uppåt. Prislappen ska helst ligga under 4.000 kr.

Tacksam för svar!
julian
 
Om du går upp några hundralappar och 1mm i brännvidd så har du Tamron 17-50/2.8. Ska du komma under 4000 så får du nog leta begagnat.
 
Har själv funderat lite mellan dessa två nämnda gluggar. Har en Tamron och 2 Sigma sedan tidigare och rent spontant känns det som att Tamron är stabilare så jag hade köpt den om jag köpt nån av dessa idag.

Ska du ha en ljusstark normalzoom är det nån av dessa som gäller. Tycker dom ligger bra till i pris också. går inte att få nåt billigare (förutom begagnat).
 
Du kan köpa begagnat, tex:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=114739
En Sigma 28 - 105mm, F2.8 - 4 med autofokus,
och lite längre brännvidd, men inte i Stockholm...

Men smartare att köpa två fasta brännvidder, tex
50 och 200mms brännvidd
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=114220
M200/4 som finns i Solna för 850:-, ingen autofokus
och programautomatik. Men på konsert är nog
manuell exponering bäst. Antagligen riktigt bra
objektiv/brännvidd för lite avstånd.

En M50/1,7 för 500:- med kamera på köpet i Täby,
ett riktigt bra objektiv med manuell fokus osv.
Alltså funkar som 200an ovan, med den ljusstyrkan
behöver du inte vrida upp känsligheten så mycket.
http://www.blocket.se/stockholm/Pentax_ME_med_Winder_24620431.htm?ca=11&w=1

Det finns även begagnade Tamron 90/2,8 makro
till försäljning då och då, skarp och bra ljusstyrka.
 
nikon 35 1,8 (+ en nikon D40 för att ha en kamera att sätta fast objektivet på :D )
pris borde ligga rätt nära 4000 om man hittar en billig D40
 
Tack för alla tips! Just nu känns Tamron 17-50 som ett rätt bra objektiv efter att ha hört vad ni tycker. Ska fundera
 
Synd att Pentax 16 - 50 är så dyr. Annars hade det ju varit kanon med SDM. Jag har ett Pentax 16 - 45 som jag är väldigt nöjd med. Men bländarvärdet är ju 4 över hela omfånget och det är väl mer än du tänkt dig. Annars är den rätt i pris. Så om bländarvärde 2.8 är viktigt så är det väl bara Sigma och Tamron som det är vettiga priser på.
 
skärpan på 2,8 är inte alltid den bästa
att utnyttja 2,8 är ofta inge svårt på stillastående objekt
men på konsert ?
16-45mm är redan bra på f4 jag är riktigt nöjd med min
 
16-45 dyker upp med jämna mellanrum på tradera, det var där jag kapade mitt exemplar. Brukar som sagt gå för runt 2000, det gjorde även mitt. Klart prisvärt!
 
f4 tycker jag är för snålt, satsa på minst 2,8. Har fotat några konserter och tycker det är skitsvårt att få bra bilder utan blixt även om man lyckas ta sig framför stängslet. Oftast blir det iso en miljon och femtio sekunder slutartid.

Tagit denna bild med k20d kit 18-55 och en soligor 420-blixt. Flera andra fotografer var där och fotade med sina fina ljuskänsliga objektiv utan blixt. Här räckte inte bländare 3,5. Hade gärna haft ett ljusstarkare objektiv, lär köpa ett snart.
 

Bilagor

  • limit02.jpg
    limit02.jpg
    16.9 KB · Visningar: 582
Men tror ni att Tamron 17-50/2.8 kan vara nåt? Jag skulle behöva köpa den ganska snart. Har läst lite recensioner och tycker den verkar rätt bra.
 
Efter de recensioner jag läst jämförande med bl.a. Sigma 18-50/2,8 verkar Tamron vara det mest prisvärda.
Finns också tusentals forumtrådar och liknande diskussioner att googla fram när det gäller valet mellan dessa två objektiv.
 
sigma 17-70

En glugg jag nyttjar mycket är Sigma 17-70 DG apo macro. Brett omfång och helt ok skärpa för konsertfoto. Jag använder Sigman mycket speciellt under dåliga ljusförhållanden. Visst är det så att den har inte 2,8 över hela området men bortsett från det är det en i mitt tycke mycket bra glugg.. Den kostar dessutom under 4000.- vilket jag tycker är ett fyndpris....

Konsertfoto kräver bra brusegenskaper vid höga ISO. Om du har en K 20 är det lungnt det är i stort sett bara att dra på, likaså med K 7....men har du K 10 är det lite värre, K 200 är OK men inte mer...K-X bitvis riktigt bra...

Viktigt är att köra på så höga ISO som möjligt utan att bruset ställer till det. Men det går att göra en hel del i efterbearbetningen. Stäng av kamerans brusreducering kör i RAW och använd gärna någon extern brusreducerare i efterbearbetningen. T.ex Rawtherapy, Ninja, eller en som jag använt på sistone och som är riktigt bra i mitt tycke.
http://www.dxo.com

Använder man den sistnämnda kan man lätt trycka upp en K 10;a uppåt en 1000 ISO och få en helt ok bild...

Tyvärr är det väl så att ska man slåss med proffsen ifråga om bildkvalite på konsertfoto kostar gluggen över 10000 och huset ofta betydligt mer. Men det går att göra en hel del även med enklare utrustning om man vill tänja gränserna ......



Hej! Jag funderar lite på vilket objektiv man bör skaffa för att kunna fota konserter i dåligt ljus. Jag kör idag på ett 18-55. Det är under all kritik.

Zoomen bör gärna vara minst 16 och uppåt. Prislappen ska helst ligga under 4.000 kr.

Tacksam för svar!
julian
 
Tamron 17-50/2.8

Men tror ni att Tamron 17-50/2.8 kan vara nåt? Jag skulle behöva köpa den ganska snart. Har läst lite recensioner och tycker den verkar rätt bra.

Kan varmt rekommendera Tamron objektivet.... det här tog i öknen utan blixt, och endast ljuset från strålkastarna som lyste upp "scenen"

Exif

Photo Properties
summary details
Make PENTAX Corporation
Model PENTAX K10D
Aperture Value f/3.2
Color Space Uncalibrated
Exposure Bias Value 0.3 EV
Exposure Program Program
Flash No Flash
Focal Length 50 mm
ISO 1600
Metering Mode Spot
Shutter Speed Value 1/100 sec
 

Bilagor

  • IMGP1299.jpg
    IMGP1299.jpg
    19.2 KB · Visningar: 427
Har fotat en del konserter å ljuset är oftast under all krerik. Så ett 2.8 är ett måste helt enkelt. Kör ibland med Sigma 18.50 2.8 å det är helt ok skärpa på 2.8.
Så kan helt klart rekomendera den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.