Annons

Konsekvent namngivning av funktion (radannonser)

Produkter
(logga in för att koppla)

maxzomborszki

Aktiv medlem
Radannonserna heter lite olika saker i folkmun och de flesta förstår nog ändå vad man menar, annonsforumet, köp/sälj, annonsmarknad, prylmarknad, privatannonser, men jag tycker att det vore lämpligt att från fotosidans håll använda samma namn på samtliga ställen. Som det är nu används de tre sista termerna (utöver radannonser) samtidigt beroende på vad man tittar på för sida. Det kan vara olika i löptext, sidtitel och hänvisningar.

Inte för att det är något akut eller stort problem, men relativt lättavhjälpt och jag har stött på minst ett tillfälle då det verkat förvirrat folk.

Helt rätt. Var har du läst de "felaktiga" benämningarna?

Förresten, "radannonser" är kanske inte den bästa benämningen. Vad skulle ni vilja kalla dem istället, om vi skulle ändra?

clindh skrev:
Helt rätt. Var har du läst de "felaktiga" benämningarna?
Eftersom namngivningen är oklar så nämner jag samtliga fall.
Det var alla jag kunde komma på på rak arm, men det finns säkert fler.

Jag har ingen direkt preferens när det gäller namn. Privatannonser är väl iofs bra då det trycker på att det är privatpersoner som ska lägga upp annonserna och inte en butik som ska ragga kunder.

Tänk bara på att kategorin "Jobb finnes" finns, är den tänkt att kunna förmedla assistentjobb (de ges ju normalt hos en fotograf/företagare) eller är det tänkt för tex om någon privatperson vill hitta en (amatör?)fotograf som ska ta porträttbilder av katten? Vet inte om det är något stort problem, men kanske borde förtydligas i annonsreglerna.

En sak jag kom att tänka på när jag läste reglerna för annonser var tipsen ni har där. Kanske kan man länka till någon sida på lämplig myndighet som förklarar köplagen vs konsumentköplagen. Ärligt talat hade jag inte särskilt bra koll på det innan någon uppmärksammade mig på det och det är nog lätt att tro att man som köpare alltid har samma rättigheter när man som privatperson köper från annan privatperson som från näringsidkare. Enligt vad jag läst i forum är jag inte den enda som levde i den villfarelsen :)

Inte för att fotosidan har någon skyldighet att se till att alla kan lagen utantill men jag tycker det är schysst att både köpare och säljare lätt har tillgång till den. De flesta kommer ju aldrig behöva luta sig tillbaka på den ändå.

Det står fortfarande Prylmarknad som sidnamn (det som visas i browserns namnlist, högst upp) trots att funktionen överallt annars kallas annonsmarknad.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto