Annons

Konkreta tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

kras

Ny medlem
Jag har sett ett par andra liknande inlägg och ber om ursäkt om jag tjatar ut ämnet, det är nämligen såhär att även jag blivit bestulen på bilder över internet. Bilder som tydligen hade ett schysst nyhetsvärde, och användes av en tidning (publicerade på hemsidan) utan min vetskap. De här bilderna verkar ha vandrat runt lite innan de hamnade där så jag vet inte hur mycket deras fel det är.
Jag har blivit uppmanad att kontakta dem och göra en deal, men jag har svårt att sätta upp några krav. Har beställt "Rätt och pris" från BLF, vilket ger lite vägledning men det känns inte tillräckligt. Kan man kontakta dem personligen och be om råd, eller finns det någon annanstans man kan vända sig?

Johan Okker skrev:

Det borde vara i deras intresse att branschen betalar för sig.

(RALJERAR)
Ja, verkligen. Jag kan för mitt liv inte begripa varför de inte har sin "prislista" direkt tillgänglig online på sin webbplats. Det gagnar verkligen inte yrkesfotograferna att hålla hobby och amatör ditona okunniga om vad bilder är värda. Genom detta hemlighetsmakeri hjälper de till med att sänka priser för de som försöker få sin utkomst från foto. Men det är väl en sån där förening som satt sig sjävt på pidestal, där syftet blivit underordnat organisationen. Ungefär som med de stora fackföreningarna, där topparnas löner och luncher med samhällets högdjur blivit viktigare än medlemmarnas väl o ve.

steelneck skrev:

Ja, verkligen. Jag kan för mitt liv inte begripa varför de inte har sin "prislista" direkt tillgänglig online på sin webbplats.

De kanske behöver höra din argumentation för att inse vikten av att lägga ut visst medlemsmaterial offentligt. Som sagt en riktprislista är ju inga problem att lägga ut som PDF. Men å andra sidan kostar det inte så många kronor att köpa de trycka versionerna heller.

Nu tror jag ju inte att folk väljer att ansluta sig till SFF eller BLF för att få tillgång till en prislista uatn att det faktiskt finns andra fördelar i att vara medlem i en branschorganisation.

Söderlund skrev:
Måste man inte vara ansluten medlem till antingen SFF eller BLF för att få hjälp där?

Att fråga är faktiskt alltid gratis.
Däremot kan du ju inte räkna med att få tillgång till medlemsförmånerna utan att slänga upp degen.

Johan Okker skrev:
Att fråga är faktiskt alltid gratis.
Däremot kan du ju inte räkna med att få tillgång till medlemsförmånerna utan att slänga upp degen.
Jo, det är sant. Tänkte att dom kanske ratar en direkt när man inte är medlem och tillråga på allt, amatörfotograf. :)

Söderlund skrev:
Jo, det är sant. Tänkte att dom kanske ratar en direkt när man inte är medlem och tillråga på allt, amatörfotograf. :)

Är det inte ganska kontraproduktivt att skrämma bort potentiella medlemmar som faktiskt tar sig tid och möda att vilja driva genom ersättningskrav som verkar följa deras riktpriser?

Gränsen mellan amatör/entusiast och yrkes är idag mera flytande än för bara 10 år sedan.

Jag hoppas att de möter sådana frågor på ett professionellt sätt. Annars är det något helt galet med organisationen och dess syfte,

Söderlund skrev:
Måste man inte vara ansluten medlem till antingen SFF eller BLF för att få hjälp där?
För att få en prislista behöver man inte vara medlem. Kostar en hundring hos SFF.

Att få hjälp skall så klart kosta, det är ingen statlig konsumenthjälp de står för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar