Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konkreta tips Husaby Kyrka

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Jag skall fotografera ett bröllop om 2 veckor. Cermonin sker i Husaby kyrka. Jag har själv inte varit där men har hittat en sida med bilder från kyrkan. Ser ut att vara mörkt och trångt.

Någon som varit där?

Några goda gissningar på förutsättningarna? Tänker mest på ljus och avstånd. Ser knöligt ut framme vid altaret.

Kontakt kommer att ske med prästen under veckan.

Kommer inte att köpa mer utrustning utan kör med Canon 5D med diverse 2,8 optik. //Micke

http://www.dalbo.vanersborg.se/Alfa/

so/vastergotland/resa06/husaby/husaby.htm

Edit: Fick inte ordning på länken ordentligt....

Tyvärr är mina kunskaper om den kyrkan invänligt ringa. Utvändligt är kyrkan ett unikum, vilket med fördel kan tillvaratas. Strax intill kyrkan ligger källan som lär ha använts när Olof Skötkonung lät döpa sig.

Japp. Har kikat lite över det som jag har sett via nätet.

Kan du säga hur kyrkan är placerad i förhållande till vädersträcken? (Har för mig att en kyrka alltid är byggd enligt en viss princip.)

Några fina tips där brudparet kan stå för några bildserier?

Har tyvärr inte tillfälle att se kyrkan förrän samma dag. Planerar att vara där några timmar innan och "provskjuta".

Jag tror att det största problemet är att det är väldigt mörkt i kyrkan och att altaret är "inhägnat" enligt de bilder som jag har sett.

//Micke

Försök åka dit innan, det finns inga fönster framme vid koret och altaret, och korskranket tar bort en del av det lilla ljus som letar sig fram dit, så det är mycket svårt med ljuset. Jag har inte försökt mig på att fotografera bröllop där, men har varit inne i kyrkan vid ett par tillfällen. Mörkt och trångt är helt rätt uppfattat.

Är det någon som har använt blixt vid cermonin?

Är det helgalet att rigga belysning med reflexskärmar?

Har som sagt inte frågat prästen ännu vad hon tycker och tänker.

//Micke

blixt

som jag just nämde i en annan liknande tråd, använd blixt!
Jag fotade ett bröllop på midsommar, kyrkan var trång, så jag fick inte plats brevid altaret, och jag "tvingades " bort i andra ändan av kyrkan.
Kyrkan var extremt mörk, så jag valde på att köra mellan iso 1600 och 1/15 dels slutartider på 1.4-2.0, ingen höjdare.
jag valde istället att köra med blixt, och fjärrutlösa dem, jag blev riktigt nöjd med resultatet.
Jag frågade både brudpar och gäster, men ingen hade tagit notis om mina blixtar!!

http://www.weddingphoto.se/hanna/content/DSC_0039_large.html

http://www.weddingphoto.se/hanna/content/DSC_6965_large.html

Om du besvärar dig med att bläddra igenom bilderna så ser du ett fåtal tagna utan blixt, och de är korniga till tusen.

Men det brukar försvinna vid print och andra sidan!!

Lycka till, men stick dit och reka, med & utan blixt!

MVH Fredrik

Skärmar är nog för bökigt.

Får nog bli blixt om präst och brudpar tycker att det är OK.

Enda testet blir någon/några timmar innan. ;-)

Jag har funderat vidare med ljuset och ev blixt.

Hur långt kommer jag med enbart en blixt? Som det är idag har jag 430EX med bouncer. Så länge blixten sitter på huset, så är jag hyfsad rörlig och kan så att säga koncentrera mig på själva fotograferingen. Alternativet är att handhålla blixten och klämma på en "softbox" på samma blixt. Såvitt jag kan se (via internet) så kommer jag inte ha några vita ytor att slå blixten på utan är rädd för att det i så fall blir mer eller mindre rätt på. Dessutom är det lite bökigare att sätta kameran på trebensstativet istället för enbenet.

För mycket trassel med flera blixtar etc tror jag inte att prästen accepterar. Likaså för mycket blixtbilder är nog heller inte OK.

Det här känns inte bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar