ANNONS
Annons

Konica Revio C2?

Produkter
(logga in för att koppla)

majk

Medlem
Fick rekommendationer i ett annat forum (99mac.com) att ställa frågor om foto här.

http://www.cyberphoto.se/konica/c2.php

Där du vi kameran jag är sugen på. Jag har just nu en Che-Ez! men den duger tyvärr inte till mycket. Inomhus fotografering är knappt att fundera på med nämnda kamera. Den ska inte användas till något seriöst egentligen - till det har jag en gammal Nikon F2, de viktigaste attributen är:

- storlek (liten alltså)
- hyffsad bildkvalitét (bättre än Che-Ez!)
- billig (runt 1 500 SEK)
- blixt

Min fråga är om det finns någon kamera som motsvarar Konican och slår den i ovanstående kategorier?

/Mikael

majk skrev:
Min fråga är om det finns någon kamera som motsvarar Konican och slår den i ovanstående kategorier?
Nja, den enda jag kommer att tänka på är Sonys U20, men den är ju lite dyrare. Men ack sicken cool liten camera. Det finns en Sony U10 med lägre upplösning och lite billigare, 1885:- på Scandinavian.

Tack för hjälpen!

Sonyn verkar ju onekligen vara ett alternativ. Men jag tycker nog att Konican är fräckare. En sak som jag inte har fått klarhet i är om LCD-skärmen på kamerans baksida fungerar som sökare eller om man endast använder den optiska. Hur är det på Sonyn?

/Mikael

majk skrev:
Sonyn verkar ju onekligen vara ett alternativ. Men jag tycker nog att Konican är fräckare. En sak som jag inte har fått klarhet i är om LCD-skärmen på kamerans baksida fungerar som sökare eller om man endast använder den optiska. Hur är det på Sonyn?
Sonyn har ingen "riktig" sökare vad jag vet.
Sen, nackdelen med Konikan är väl att den bara har inbyggt minne. Hur länge 14MB räcker vet jag inte, men det låter ju inte så mycket, även på en såpass enkel kamera.

Calle S skrev:
Sonyn har ingen "riktig" sökare vad jag vet.
Sen, nackdelen med Konikan är väl att den bara har inbyggt minne. Hur länge 14MB räcker vet jag inte, men det låter ju inte så mycket, även på en såpass enkel kamera.

Jag tror att Konican rymmer 27 bilder på högsta upplösningen och 110 på lägsta. Helt okej för mina behov tror jag. Tyvärr så är den slut på Experts centrallager tydligen. Får vänta till dom kommer in helt enkelt.

LCD på konican fungerar som sökare.

Har själv en Konica C2, ger hyffsade bilder, är jätteläcker och väldigt praktisk att ha med sig!

//Daniel

Jag skulle lagt på några hundra och köpt Sonys U-10 som tar memorystickkort. Har sett bilder på nätet som är ganska OK för en så liten krabat.

danielselander skrev:
LCD på konican fungerar som sökare.

Har själv en Konica C2, ger hyffsade bilder, är jätteläcker och väldigt praktisk att ha med sig!

//Daniel

Låter ju perfekt!

Behöver den mycket ljus? Che-Ez! som jag har nu kräver mer eller mindre dagsljus för att fungera.

Någon som har koll på Mac-stödet? Enligt cyberphoto har den stöd för Mac OS X men är det egna drivrutiner eller stöds den av Bildinsamling och iPhoto? Den är inte med på Apples lista över kameror som stödjs. Kanske fel ställe att fråga - men jag chansar.

majk skrev:
Låter ju perfekt!

Behöver den mycket ljus? Che-Ez! som jag har nu kräver mer eller mindre dagsljus för att fungera.

Den har ju en F2,8 lins och det räcker ju ganska långt, har inte en aning om vilken ASA den använder men man kan ta inomhus på dagen iallafall. Men om ljuset inte räcker till så finns det ju blixt!

//Daniel

Blir troligtvis så att jag köper en beg. U10 istället. Tycker ni att 1200 är för mycket för en begagnad sådan?

/Mikael

Det blev en begagnad U10 med 8+64 mb minne. Tack för hjälpen alla! Jag är nöjd med den hittills.

/Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar