Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Minolta Dynax 7D!!??

Produkter
(logga in för att koppla)

gäddmannen

Aktiv medlem
Hej...
Jag köpte min första digitala systemkamera för många år sedan
det blev en Minolta Dynax 5D (som jag har kvar än)
Jag kikade länge på en 7D men den var för dyr då
MEN
Nu fyndade en Dynax 7D med batterigrepp och två objektiv på tradera
till det facila priset av 1425:-
Inte för att den är bra idag men jag har alltid önskat att få tag på en
och nu har jag fått tag på en

En liten fråga är det några som fortfarande fotar med sina 7D
och vad tycker ni idag
vet att jag var väldigt nöjd med min 5D iaf
och tycker den gör bra ifrån sig än i dag vad det gäller färgerna iaf
jämnfört med mina Nikon D200 och D90 som jag använder mig av numera

mvh
Peter
 
Dynax 7D är väl nästan samma som 5D. Skillnaden är att 7D har fler direktinställningar, rattar (proffsmodell). Den har även dubbelt så många pixlar på skärmen vilket ju är en stor fördel. På 5D kan man se raw bilder vilket man inte kan på 7D. Det är samma specar på kamerorna så bildkvaliteten blir nog samma som på 5D. Om du är en hejare på att ratta så kanske den blir ännu bättre:).
Jag har en 5D och har alltid tyckt att det var en ypperlig kamera.
Grattis till Fyndet och hoppas det var trevliga objektiv som följde med!

/Johan
 
Hade 7 D innan min Nikon D 300 och utvecklingen märks ju men jag har många bilder med hög kvalité från KM:an.
Utskrifter 30x40 är från båda kamerorna är på topp.

Så länge den inte drabbas av "black frame" är det en fantastisk kamera.
/G
 
Raw

Dynax 7D är väl nästan samma som 5D. Skillnaden är att 7D har fler direktinställningar, rattar (proffsmodell). Den har även dubbelt så många pixlar på skärmen vilket ju är en stor fördel. På 5D kan man se raw bilder vilket man inte kan på 7D. Det är samma specar på kamerorna så bildkvaliteten blir nog samma som på 5D. Om du är en hejare på att ratta så kanske den blir ännu bättre:).
Jag har en 5D och har alltid tyckt att det var en ypperlig kamera.
Grattis till Fyndet och hoppas det var trevliga objektiv som följde med!

/Johan

Visst kan man se RAW-bilder med 7D Använder min till bla reprofotografering (digitalisera diabilder )
funkat oklanderligt alla år .
 
Jag gillar fortfarande färgerna som 7D ger, har inte riktigt hittat rätt i lightroom för att få liknande bilder. På iso 100 ger den fortfarande enorm bildkvalité även som det saknas lite pixlar jämfört med nyare kameror. Man får exponera lite bättre, den är ju inte lika förlåtande som en ny kamera. Jag har den som referenskamera - ibland när man tror att något felfokuserar eller inte funkar som det ska så testar man på den gamla trotjänaren :)
 
Jag gillar fortfarande färgerna som 7D ger, har inte riktigt hittat rätt i lightroom för att få liknande bilder. På iso 100 ger den fortfarande enorm bildkvalité även som det saknas lite pixlar jämfört med nyare kameror. Man får exponera lite bättre, den är ju inte lika förlåtande som en ny kamera. Jag har den som referenskamera - ibland när man tror att något felfokuserar eller inte funkar som det ska så testar man på den gamla trotjänaren :)

Japp känner likadant
Jag har dessa kameror: Minolta 5D och 7D samt Nikon D200 och D90
Färgerna på Minolta kamerorna tycker jag är betydligt bättre Varmare och klarare
färgerna på Nikon kamerorna känns lite kallare och stelare
kan säkert justeras i någon meny någonstans har inte hittat dit än :eek:)
mvh
Peter
 
He he det blev visst 2st 7D till den ena deffekt tyvärr men duger till reservdelar kanske :eek:)
den första jag köpte lider tyvärr av "first frame black" men bara ibland och när den är kall
bara att stänga av och starta igen så funkar den
lite irriterande dock men vad gör man
han som jag köpte den första kameran av köpte jag även de två andra av och han drog av 300:-
på priset och bjöd på frakten
fint gjort får se när dom kommer hem om den som ska fungera funkar som den ska :eek:)
mvh
Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.