Annons

Konica Minolta Dynax 7D antiskak problem

Produkter
(logga in för att koppla)

pysen68

Ny medlem
hej
har en digitalkamera från er som är några år gammal.
det är en Konica Minolta Dynax 7D

Behöver hjälp av kunnig

jag söker något ställe för service av den.

problemet med den är att

#1 första bilden blir alltid svart... (får bryta on / off)
#2 kameran fungerar oftast 5-10 bilder vid start.
Men sedan hänger den sig på något sätt och det går inte ta bilder.
Batteri är oki. Och autofokus fungerar och söker skärpan, men "antiskak" funktionen larmar hela tiden med ikonen i fönstet nertill höger som blinkar och "skak staplen" till höger blinkar , hela staplen. så det går ej trycka av någon bild. hjälper ej att byta objektiv eller slå av / på strömmen eller att inaktivera antiskak knappen.

när kamran "vilat" så kan det fungera igen, några bilder...

frustrerande då jag gillar kameran och har köpt till objektiv till den.
ni måste kunne hjälpa mig att hitta en service verkstad.

köpte den hos Expert som kursat...

Mvh Tobbe

maila gärna mig direkt

[email protected]

eller ring

Tel 0372 172 72 eller 070 36 14 114
 
Med tanke på hur länge sedan KonicaMinolta sålde fotodivisionen till Sony kan det vara dax för ett nytt kamerahus (det var 2006). Supporten för KonicaMinolta har för länge sedan slutat. Vilka objektiv har du? Är det värt att stanna kvar hos Sony? En del personer ogillar deras elektroniska sökare, men för mig som glasögonbärare är det en befrielse.
 
Du kan testa med Zieger Teknik i Linköping, de hade servicen på D7D när det begav sig, och kanske har kunnandet kvar? Fast det är väl värre om det tarvas några reservdelar eller så förstås.

Per
 
har juh varit nöjd med kameran i övrigt. den va juh inte billig heller då..
har normal / tele / macro objektiv (minolta)

klart öppen för förslag på nytt kamerahus som har sonys fattning.
gärna med film funktion och med direktvisning av objektet på displayen.

förslag på ny kamera ? pris ? inköpsställe ?

jag bor i sydsverige (ljungby)
 
dyxum kan man kolla om objektiven är ansedda som bra, på http://kurtmunger.com kan man kolla värde på objektiven. Vissa har bra färger och skärpa och är dyra, andra senare objektiv är mindre värda. Fördelen med Sony är att det finns många bra begagnade objektiv med antiskak tack vare antiskak i kamerahuset. Alla nuvarande kamerahus har filmning och direktvisning. Jag har SLT-A35 och sparar till SLT-A99. SLT-A77 är ett bra kamerahus i slutet av sin livslängd på marknaden och rätt billig nuförtiden.
 
Du kan testa med Zieger Teknik i Linköping, de hade servicen på D7D när det begav sig, och kanske har kunnandet kvar? Fast det är väl värre om det tarvas några reservdelar eller så förstås.

Per
Vad jag minns avvecklade Zieger Teknik AB sin verksamhet förra året(?) Vet inte ifall Assist Workshop i Linköping (och på andra ställen) kan hjälpa dig (de har i alla fall utfört service på systemkameror tidigare).
 
Det du beskriver stämmer in på ett välkänt problem, det s.k. FFB-syndromet (First Frame Black). Orsaken är tydligen att en underleverantör inte höll måtten på en kam (som satt i frammatnings/slutarspännings-mekanismen om jag minns rätt). Konica Minolta D7D började säljas under år 2004, med en sedvanlig ett-årsgaranti (förmodar jag). Sony köpte över Minoltas kameradivision från Konica år 2006, och kunde förstås ha sagt att FFB-problemet inte var deras business, eftersom alla garantitider hade gått ut när rapporterna började komma in. Emellertid, här visade Sony faktiskt en kundomsorg som man sällan ser (som i alla fall jag aldrig sett tidigare). Eftersom detta var ett systematiskt fel som drabbade många (alla?) D7D och även en del D5D-kameror, så förlängde Sony garantin ända fram till den sista december 2011. Sony reparerade till dess alla FFB-drabbade kameror, utan kostnad för vare sig delar eller arbete.

Själv sände jag in min egen D7D den 29 december 2011 (tror att det var år 2011) och fick den fixad helt gratis. :)

Nu får du räkna med att betala reparationen själv, ifall det finns reservdelar kvar överhuvdtaget. Dessutom, ifall det är ytterligare fel på din kamera, vilket det enligt din beskrivning skulle kunna vara, så blir det förstås ännu dyrare.

Jag förstår varför du är så förtjust i din D7D-kamera. Den har väl det bästa användargränssnitt som någon digital systemkamera någonsin har haft - en knapp eller spak för varje funktion. Kan manövreras helt utan att behöva dyka ner i några menyer. Ett grepp som gör att den sitter som klistrad i handen. Och vid låga ISO levererar den renare, klarare och mera tilltalande bilder än t.o.m. dagens 24 Mp CMOS-sensorer klarar. D7D har ju också blivit en kultkamera. :)
Men vid högre ISO så ger CMOS-sensorerna som bekant tydligt mindre brus än CCD.

Dock, jag skulle inte råda dig till en reparation. Ifall det överhuvudtaget är möjligt längre så får du räkna med att det blir rejält dyrt. Det blir antagligen billigare att köpa en begagnad D7D. Men för allt smör i Småland, se i så fall till att välja ett ex. där FFB-problemet är åtgärdat, och som i övrigt är i gott skick. OK, då blir det mycket dyrare än vad du får ge för en icke åtgärdad D7D, som kan gå att få mycket billigt. Men att köpa en som inte är åtgärdad är bortkastade pengar, anser jag. Förr eller senare kommer problemet, förefaller det.

Det andra alternativet är förstås, som redan föreslagits, att köpa en modern systemare från Sony. Den som ligger närmast f.n. är Sony A77. Du kan använda alla dina Minolta AF-objektiv och i princip alla andra tillbehör du har som passar till din D7D, som Minolta-blixtar, fjärrutlösare etc. Men obs! Även om du redan har ett antal objektiv så köp ändå inte enbart kamerahuset. Köp A77 inkl. Sony 16-50/2,8 SSM-objektivet. När du köper hus-objektivkombinationen så får du detta mycket fina objektiv för ett galet lågt pris. A77 har videofilmfunktion (men i likhet med andra stillbildskameror inte lika bra som en "riktig" videokamera - förutom att man kan få extremt kort skärpedjup förstås ).

Säkra inköpskällor är Scandinavian Photo och CyberPhoto.


Har för egen del inte använt min D7D sedan jag köpte en Sony CMOS-systemare, men har ändå inte nännts att sälja av den. Fast ifall jag skulle tänka rationellt så borde jag förstås göra detta...

De skillnader du först kommer att lägga märke till ifall du väljer att köpa en A77 istället för en annan D7D, är att A77 är mera menystyrd (dock mindre än vad Canon och Nikon brukar vara), och ett tydligt lägre brus vid högre ISO. Men vid låga ISO finns det ingen CMOS-sensorförsedd kamera som kan slå bildkvaliteten du får från D7D. :)
.
 
Bara huset 5500kr, och tillsammans med 16-50mm f2,8 8500kr. Både billigare och dyrare finns men dessa priser är ett bra riktmärke.
 
Bara huset 5500kr, och tillsammans med 16-50mm f2,8 8500kr. Både billigare och dyrare finns men dessa priser är ett bra riktmärke.
Var hittar du dessa priser? Jag tror det är i alla fall 1500kr mer på varje erbjudande. I alla fall enligt prisjakt och min lokala scandinavianphotobutik. Dock är det 500kr tillbaks från sony om man köper innan 31 Januari.
 
Var hittar du dessa priser? Jag tror det är i alla fall 1500kr mer på varje erbjudande. I alla fall enligt prisjakt och min lokala scandinavianphotobutik. Dock är det 500kr tillbaks från sony om man köper innan 31 Januari.

Hoppsan, glömde skriva att det var begagnatmarknaden här på FS. Det allra billigaste jag sett på FS är 4700kr för huset och 7500kr med 16-50mm F2,8.
 
Begagnat alltså - det var förstås en viktig tilläggsinformation...

Såväl Scandinavian som Cyber har alldeles nyligen sänkt priset på Sony A77 inkl. 16-50/2,8 SSM till tio papp. Ska du köpa nytt kan du absolut inte få något bättre för det priset. Fast det är klart, det blir förstås betydligt dyrare än en begagnad D7D med FFB-problemet fixat.
 
Hmm, tack vare denna tråden så tog jag fram min gamla 7D och tänkte kicka igång den. Vilket gick mindre bra. När jag slår på den så ger den ifrån sig ett mekaniskt högfrekvent ljud med upprepande snabba klick i ca 2-3 sekunder, sen händer inte ett jota. Stänger av och slår på igen...samma ljud. Den vägrar starta. Det låter som att något sitter fast men kan inte komma på vad...AF driften?

Några uppslag?

Hade varit kul att få liv i gamla Bettan. Som Gunnar redan påpekat så är det få kameror som ger så fantastiska bildfiler vid låga ISO som denna. Färgerna är helt outstanding. Som analog film (nåja..). Sånt prioriteras inte längre i jakt på tjusiga ISO prestanda.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.