Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Minolta - Dimage X1

Produkter
(logga in för att koppla)

kevinf

Ny medlem
Hej, jag skulle vilja ha hjälp med lite inställningar för kameran Konica Minolta - Dimage X1 för utomhus och inomhus bruk.

Vilka inställningar anser ni att man ska ha inomhus, typ nattklubbar, vid mörker och lite diskoljus, eller bara dåligt ljus hemma hos någon.

vilka iställningar jag ska utomhus vid ha molningt eller soligt för att få bästa kvailté och försöka undvika brus i bilderna osv.

vilka inställningar ska jag ha om jag fotar utomhus vid mörker, lite coola stadsbilder.

Tacksam för svar.

Senast ändrad:
Hej,

Det är ju under rätt krävande förhållanden som du vill fotografera med bra resultat. Det kanske inte är den mest lämpliga kameran för den typen av miljöer/bilder.
En kompaktkamera med sin lilla bildsensor ger ofrånkomligt mer brus i mörker.
Vill du plåta inomhus utan blixt krävs ljusstark optik eller höga ISO:n, alternativt långa exponerinstider som i sin tur kräver stativ. Rörelseoskärpa kommer du dock inte ifrån, alltså om motivet rör sig.

Utomhus i mulet väder kan du förbättra färgåtergivningen genom att ställa vitbalansen manuellt på molnigt. Autoläget funkar bäst i solljus och kompenserar till viss del efter situationen men i regel blir det bättre om man ställer den manuellt. Likaså väljer du glödlampsljus om du tar inomhus utan blixt. Bruset håller du nere genom att välja ett lågt typ ISO 50 eller 100.

tack så mycket, då har jag iaf fått lite tips på hur jag kan använda min kamera på bästa möjliga sätt, utnyttja den till fullo.
jag har tänkt införskaffa någon bättre kamera, kanske en digital systemkamera eller något likande för under 5000, helst så billig som möjligt för bra prestanda, kom gärna med tips!.

tack

kevinf skrev:
tack så mycket, då har jag iaf fått lite tips på hur jag kan använda min kamera på bästa möjliga sätt, utnyttja den till fullo.
jag har tänkt införskaffa någon bättre kamera, kanske en digital systemkamera eller något likande för under 5000, helst så billig som möjligt för bra prestanda, kom gärna med tips!.

tack
Under 5000 hittar du inte mycket nytt, inget för att vara exakt, däremot strax över 5000 borde du kunna hitta t.ex. en 5D för, om du får tag på en...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar