Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Minolta D5D, vilken väska?

Produkter
(logga in för att koppla)

ZlatanI

Aktiv medlem
Fick min D5D igår men har ingen väska.
Vilken skulle ni rekommendera?
Har tittat lite på LowePro Nova, något att ha?
Dessutom följde det inte med några UV-filter till objektiven, är väl ett måste eller?
Om inte så som skydd för linsen?
 
Jag har en D7D och den passar i en LowePro Nova 1 AW liggande på vänster sida så att jag snabbt kan slita upp den genom att greppa till höger. Men det ryms inte lins eller något annat i huvudfacket.
D5D är ju mindre dock (D7D är gigantisk), men jag skulle nog titta på en Nova 2 eller 3, beror ju på vad du har i övrigt.

Jag har:

Nova 1 för bara kamera, minneskort, batteri
Nova 3 för ovan + 2-3 linser + blixt
Tamrac Expedition 5 för "allt", kamera + 4-5 linser + blixt + urtankare + sladdar + laddare + mer

Nova 3an kan du se här, första inlägget: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=43848
 
Tänker ha med mig;
D5D
ojektiv, 18-70mm och 75-300
motljusskydd,
minneskort
batteri etc.

Lutar nog åt Nova 2 eller Nova 3.
Undrar om Nova 2 räcker till?
 
ZlatanI skrev:
Tänker ha med mig;
D5D
ojektiv, 18-70mm och 75-300
motljusskydd,
minneskort
batteri etc.

Lutar nog åt Nova 2 eller Nova 3.
Undrar om Nova 2 räcker till?

Rita en skiss.
Kommer inte ihåg vilka mått som skiljde 2 och 3.
Jag upplever inte 3an som "stor" att bära och du vill säkert ha med nån pryl till snart.
 
Skulle tippa på att det är bättre med en Nova 3 än 2; förr eller senare köper du nåt objektiv till, ellern en blixt och då blir det nog trångt i tvåan.

/Per
 
Uvfilter försämrar bildkvaliten. Om du oroar dig för linserna, se till att använda motsljuskyddet. Det skyddar mot stötar. Uv-filter kan vara en bra kompromiss i utsatta miljöer typ vid havet.

A
 
Kata 103 verkar vara en trevlig ryggsäck. Domke F2 är en bra och välkonstruerad axelväska med lättillgängliga fack. The shooters bag.

A
 
Jag tycker du ska köra på LowePro Nova 3 AW , jag har den till en D7D med batterigrepp och jag har plats med den och 2 objektiv, men när de blir ljusstarkare objektiv blir de nog trångt, men till D5D så får du nog plats mkt bra i den!
 
Ultura skrev:
Jag tycker du ska köra på LowePro Nova 3 AW , jag har den till en D7D med batterigrepp och jag har plats med den och 2 objektiv, men när de blir ljusstarkare objektiv blir de nog trångt, men till D5D så får du nog plats mkt bra i den!

Oops, jag läste lite illa och såg nu att du köpt en Nova 2, hoppas du är nöjd, räcker säkert alldeles utmärkt!
 
Iof en gammal tråd men jag är också i behov av en väska. Detta ska gå ner:

KM D5D
Minolta AF 18-70mm f/3,5-5,6 (D)
Minolta AF 75-300mm f/4.5-5.6
Minolta AF 50 1.7

Samt lite småsaker, typ rengöringsgrejor och laddare. Finns det någon chans att få ner detta i en Nova 2 eller är det en Nova 3 man ska sikta in sig på?
 
Val av väska!

Jag har valt Crumplers "7 million Dollar home" till min fotoutrustning. KM 7D med vertikalgrepp går lätt ner och det finns rikligt med plats för optik och allt annat som man behöver ha med sig på en fototur. Ett annat plus är att den inte liknar en traditionell kameraväska, kan vara en fördel när man är ute och reser. Se mera på: www.crumplerbags.com

MVH
Patrik
 
Ruggigt snygga!

Tyvärr för dyr för min ekonomi just nu. Hade tänkt mig prisklassen som en plastpåse ungefär! ;)

Finns det någon riktig budgetväska som går att använda? Nova-serien är ju ganska billiga, hur är kvaliten på väskorna? Är bärremmen tillräckligt bred eller "skär" den?
 
Kolla på Rusta, Harald Nyborg, Jula, Clas Ohlson, Micro eller Biltema efter laptop-ryggsäckar som redan är madrasserade. Leta efter en modell där minst den ena dragkedjan går hela vägen ner. Ofta har de en mellanvägg som går att ta bort. Inred därefter efter tycke och smak med bitar av liggunderlag, överdragna med tyg. En mer avancerad lösning är att sätta kardborreband på inredningsbitarna och försöka få till ett modulsystem så att inredningen blir flexibel.

Jag hittade min på Rusta för 39,90, tillkommer ett ligunderlag för 29,90, lim för 80:- och tyg fanns i "skroten", sammanlagt kostade den runt 150:-. Den rymmer "allt" utom den fasta belysningen, men den åker i egen låda de gånger den behövs.
 
Har Nova 2 AW själv men kommit på att den är för liten skulle kolla på Nova 3 om jag skulle köpa en väska idag
 
Ultura skrev:
Jag tycker du ska köra på LowePro Nova 3 AW , jag har den till en D7D med batterigrepp och jag har plats med den och 2 objektiv, men när de blir ljusstarkare objektiv blir de nog trångt, men till D5D så får du nog plats mkt bra i den!

Hur har du kameran i väskan? Är det lins ner eller grepp upp?
 
ZlatanI skrev:
Fick min D5D igår men har ingen väska.
Vilken skulle ni rekommendera?
Har tittat lite på LowePro Nova, något att ha?
Dessutom följde det inte med några UV-filter till objektiven, är väl ett måste eller?
Om inte så som skydd för linsen?

UV-filter är inte ett måste, däremot en bra merförsäljning för kamerabutiken.

En vanlig ryggsäck (köpte en på Clas Ohlson för några år sedan för 200:) som jag bär med mig termosen och smörgåspaketet i, samt tröjan att ta på mig när jag blir frusen. En sådan ryggsäck rymmer även en kamera, med något extraobjektiv och tillbehör.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.