Annons

Konica Minolta A200

Produkter
(logga in för att koppla)

fr3drik

Ny medlem
tjena,

Jag går i lite våndor just nu. Jag behöver skaffa en ny ersättare för min Dimage 7hi som jag älskat och använt så mycket att den ramlat isär.

En kompis till mig vill sälja sin Konica Minolta A200 till mig för 1500. Fast han har slarvat bort laddaren till den så jag behöver köpa en laddare för typ 500 också. Så en totalsumma på cirka 2100 (med frakt).

Jag tycker om A200:an och 7hi eftersom de är rätt lika i hanteringen och tja, tog/tar rätt bra bilder. Samt att A200 har bildstabilisering.

Frågan som jag ställer mig är: Är det prisvärt? Vad har jag för alternativ? Förslag någon? skall jag kanske försöka få ta på någon billig EOSxxxD?

Tack på förhand
 
Glöm inte bort att du behöver ett objektiv också.
När du väljer bland de nyare kamerorna, som A200, så är bildkvalitén inte ett problem. Det är hanteringen, finesserna och slutpriset som avgör. Antiskak i huset är bra för den som vill hålla nere priset genom att köpa billiga beg. gluggar och för den som gillar makro.
 
Glöm inte bort att du behöver ett objektiv också.
När du väljer bland de nyare kamerorna, som A200, så är bildkvalitén inte ett problem. Det är hanteringen, finesserna och slutpriset som avgör. Antiskak i huset är bra för den som vill hålla nere priset genom att köpa billiga beg. gluggar och för den som gillar makro.

Nu gäller väl trâden kompaktkameran KM A200? Eller?
Alltsâ behövs inga fler objektiv.

Jag hade betalat max 500 för kameran, och sa jagat en laddare pâ eBay.
Det är trots allt gammalt "skit" vi talar om.
 
...
Frågan som jag ställer mig är: Är det prisvärt? Vad har jag för alternativ? Förslag någon?
...
Du går att hitta universalladdare från tredjepartstillverkare om du vill (som kan ladda NP-800 Li-ion batteriet) för hälften eller ännu mindre än vad originalladdaren kostar.

Om det är prisvärt kan du förstås ytterst bara avgöra själv, men trots att det är en tidig långzoomare så var den såpass exceptionell och har ett så förnämligt APO-objektiv att det är svårt att hitta något bättre för dessa pengar. Förutom en KM A2 då (men den går nog på något mer).


...
skall jag kanske försöka få ta på någon billig EOSxxxD?
...
Det VET jag att du kommer att ångra! Känner flera som har gjort detta, men endast Minolta och Sony "Minolta-colour" haver"! Canons färger är tråkiga i jämförelse. En av mina bekanta, som har en Minolta Z3 (enklare långzoomare), köpte en Canon 400D för att få bätte skärpa. Det fick hon i och för sig, men hon saknade "Minolta-färgerna" från sin Z3. Så just nu håller jag på och hjälper henne med att kränga av sina Canon-prylar. Hon har köpt en Sony A200 istället, och ett begagnat Minolta "Beercan"-objektiv (dessa legendariska gluggar går fortfarande att få för väldigt rimliga pengar). Hon är överlycklig - "Nu är det roligt att fota igen!"

Det värsta är förstås att med dessa grejer så tar hon nu fasicken så mycket bättre bilder än vad jag gör... :)

Beercan = Colour + sharpness + bokeh är anledningen till att dessa gamla Minolta-objektiv har fått kultstatus.


Ska du ha något som MOTSVARAR KM A200 så är det faktiskt INTE den namnlika Sony A200 du ska välja, utan A300 eller A350. Dessa har nämligen LiveView (samt utvinklingsbar skärm). Största skillnaden ifall du byter till en DSLR-kamera (förutom att det går att göra större bilder och delförstoringar pga den 10 ggr större bildsensorn) är att AutoFokusen plötsligt är blixtsnabb. A200/A300 är ännu så länge DE ENDA systemkamerorna på marknaden som har användbar AF i LV-läge. Nikon, Canon och de andra tar 2-3 sekunder på sig för att fokusera *) i AF-läge! Dvs inte användbara vid praktiskt fotograferande, utan bara vid enstaka stativtagningar av döda ting (dessutom har dessa kameror vanligen inte ens någon utvinklingsbar skärm, vilket gör att man knappast har någon användning för LV överhuvudtaget).

*) Sony A200/A300 fokuserar i LV-läge vanligen på ungefär 0,3 sekunder (varierar beroende på valt objektiv).
 
Nu gäller väl trâden kompaktkameran KM A200? Eller?
Alltsâ behövs inga fler objektiv.

Jag hade betalat max 500 för kameran, och sa jagat en laddare pâ eBay.
Det är trots allt gammalt "skit" vi talar om.
1) Trådskaparen överväger ju att istället köpa en instegs-DSL-kamera som alternativ. I så fall lär väl objektiv komma att behövas, eller hur?

2) Ingen som inte är helt desperat skulle sälja sin KM A200 för 500 kr. Att du påstår att det är "gammal skit" tyder på att du aldrig har använt någon, och följaktligen inte heller vet vad du talar om. När jag har jämfört de bilder jag får med min KM A200 med mina bekantas nyare dito av diverse fabrikat, så inte blir bildkvaliteten bättre från någon av deras kameror.
 
"Jag tycker om A200:an och 7hi eftersom de är rätt lika i hanteringen och tja, tog/tar rätt bra bilder. Samt att A200 har bildstabilisering."

Skrev trâdskaparen, alltsâ antar jag att det är kompakten vi talar om.
Att betala 2100:- för en sâdan känns inte som "lagom".
Jag ber om ursäkt om nâgon blev förolämpad av "gammalt skit" men det är ju inte precis nya grejer.
Jag har dessutom använt en vid nâgra tillfällen dâ den var ny och kunde inte med sökaren, annars var den nog OK.
 
Nu gäller väl trâden kompaktkameran KM A200?...

Aha, KM, det förändrar saken. 2100:- är lite dyrt. Har sett såna gå för 1500:- på blocket. Riktigt fin kamera när den kom men har blivit omsprungen nu. Ger fortfarande vettiga bilder men 2100:- är inget bra pris, speciellt inte om det är kompispris.
 
Hej!

Märk min förvåning när jag googlade på mitt kameranamn och hittade anledningen till att min kompis inte kunde bestämma sig för att köpa min A200.

Jag hittade en orginalladdare (KM BS-900) på Ziegler Teknik för 519:- inkl frakt så med tanke på att det tydligen verkar vara en väldigt bra kamera jag ville sälja så tror jag att jag kör vidare med den istället.

Tack flyer för att du övertygade mig att behålla den. :)
 
Men har du inte märkt förut att den var bra så kanske det ändå är lika bra att sälja den?

Njae, att den tar bra bilder har jag vetat sedan jag köpte den 2004 för över 5000:-. Sedan dess är den använd kanske 4-5 timmar sammanlagt. Ett klassiskt impulsköp. Efter en flytt kunde jag inte hitta laddaren nånstans men nu är ju detta problem ur världen iom att jag hittade orginalladdaren till salu.

De A200 som jag har sett på blocket är rätt slitna exemplar. Denna är det "nyköpslukt" kvar på så med tanke på hur dåligt pris ni verkar tycka att 1500:- är så drar jag slutsatsen att jag lika gärna kan behålla den istället för att lägga ut 2-3000:- till på en ny SLR än 519:- för en ny laddare.

http://www.blocket.se/stockholm/Konica_Minolta_Dimage_A200_22115790.htm?ca=15&w=3&last=1

(Enda jag hittade just nu på blocket)
 
"Jag tycker om A200:an och 7hi eftersom de är rätt lika i hanteringen och tja, tog/tar rätt bra bilder. Samt att A200 har bildstabilisering."

Skrev trâdskaparen, alltsâ antar jag att det är kompakten vi talar om.
...
Nix! Grimmer råkade visserligen först förväxla KM A200 med Sony A200 (inte så ovanligt), men oavsett detta så skrev ju trådskaparen:

"skall jag kanske försöka få ta på någon billig EOSxxxD?"

Följaktligen talar trådskaparen SÅVÄL om långzoomaren KM A200 som om DSLR-kameror (exempelsvis Sony A200).


...
Jag har dessutom använt en vid nâgra tillfällen dâ den var ny och kunde inte med sökaren, annars var den nog OK.
Det var därför jag som alternativ tipsade om KM A2. Dess EVF har en upplösning av 922.000 pixlar, och under alla dessa år har inget dykt upp som kan utmana den förrän nu, med Panasonic G1. A1/A2/A200-kamerorna var mycket långt före sin tid. KM A1 och A200 har upplösningen 235.000 pixlar.

500 kr för en fungerande KM A200 skulle jag definitivt klassa som ett skambud.


Men med den nya vändning som saken tagit, är väl detta nu enbart av akademiskt intresse...
 
Senast ändrad:
Hej!

Märk min förvåning när jag googlade på mitt kameranamn och hittade anledningen till att min kompis inte kunde bestämma sig för att köpa min A200.

Jag hittade en orginalladdare (KM BS-900) på Ziegler Teknik för 519:- inkl frakt så med tanke på att det tydligen verkar vara en väldigt bra kamera jag ville sälja så tror jag att jag kör vidare med den istället.

Tack flyer för att du övertygade mig att behålla den. :)

He he! Klart kul sammanträffande! :O)

Dåligt med KM A200 på blocket idag. Brukar finnas fler. En A2:a hittade jag för 2400:- men då hänger det med batterigrepp och väska. Normalt pris om man vill ha dessa prylar, annars i överkant.
 
Nackdelen med att google är så snabbt på att indexera ser jag. Man får alrig vara ensam med sina tankar ;)

Tror nog att FN skall behålla kameran och använda den istället för att låta den damma igen. (Har sett kameran ligga på hans hylla, titta med sitt enda ledsna hundöga på mig och bönat om att bli använd) :) Det är faktist vettigare att han lägger 519 spänn på laddare.

SÅ, någon annan läsare här som har en kamera att sälja :)
 
He he! Klart kul sammanträffande! :O)

Dåligt med KM A200 på blocket idag. Brukar finnas fler. En A2:a hittade jag för 2400:- men då hänger det med batterigrepp och väska. Normalt pris om man vill ha dessa prylar, annars i överkant.

En A2 för de pengarna är ett fynd, varken mer eller mindre. Kan inte jämföras med A200 om man inte specifikt uppskattar möjligheten att filma. En A2 har, trots att den har många år på nacken nu, marknadens bästa elektroniska sökare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.