ANNONS
Annons

Konica Minolta 7D versus 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Zebulah

Aktiv medlem
Har en A200 och är nöjd med bildkvaliten men lite mindre nöjd med vad man kanske kan kalla vissa delar i handhavandet som dålig autofokus i svagt ljus inomhus, evf kontra optisk sökare, långsam överföring mellan kamera och minneskort etc. Fick låna en arbetskompis 7D och den hade inga av dessa nackdelar men däremot hade den två små egenheter som vikten och priset *L*.

Funderar på en 5D (eller möjligen en Nikon D50 eller en Canon 350D). Har försökt hitta på nätet och tror mig ha svaret på två frågor jag funderar mest på nu men vill ändå ha svar på några funderingar.

Finns det någon kontakt för blixtsynkning?

Går det att fota RAW-mode när man tar seriebilder med 5D eller är det bara JPG som gäller? Kalla mig gärna fotosnobb men personligen tycker jag att RAW är väldigt bra att ha när man klantat till sig lite vid fototillfället. Oavsett vad en del säger om att man inte anstränger sig nog om man använder RAW så struntar jag i det - kan jag åtgärda en bild som jag lyckats misslyckas med vid fototillfället så tar i alla fall jag emot det med öppna armar.

5D kan fota raw i seriebildstagning.
5D har inte uttag för blixttsync.
Däremot kan man om man har blixtar som går att köra trådlöst använda den inbyggda blixten i Wireless mode, då funkar den som en slavtändare.
Men det är inte alltid praktiskt, t ex utomhus med mycket sol. Då vill man ha kabel för att försäkra sig om att blixten slår.

mvh/Ove

Senast ändrad:
För att det inte ska uppstå något missförstånd så avsåg jag studioblixtar när man använder WL för att trigga blixten.

mvh/Ove

Zebulah skrev:
Har en A200 och är nöjd med bildkvaliten men lite mindre nöjd med vad man kanske kan kalla vissa delar i handhavandet som dålig autofokus i svagt ljus inomhus, evf kontra optisk sökare, långsam överföring mellan kamera och minneskort etc. Fick låna en arbetskompis 7D och den hade inga av dessa nackdelar men däremot hade den två små egenheter som vikten och priset *L*.

Funderar på en 5D (eller möjligen en Nikon D50 eller en Canon 350D). Har försökt hitta på nätet och tror mig ha svaret på två frågor jag funderar mest på nu men vill ändå ha svar på några funderingar.

Finns det någon kontakt för blixtsynkning?

Går det att fota RAW-mode när man tar seriebilder med 5D eller är det bara JPG som gäller? Kalla mig gärna fotosnobb men personligen tycker jag att RAW är väldigt bra att ha när man klantat till sig lite vid fototillfället. Oavsett vad en del säger om att man inte anstränger sig nog om man använder RAW så struntar jag i det - kan jag åtgärda en bild som jag lyckats misslyckas med vid fototillfället så tar i alla fall jag emot det med öppna armar.

Du verkar inte riktigt veta vad du behöver? Du har räknat up canons billigaste hus, samt Nikons billigaste/enklaste. Sedan 7d och Canons 5D ?

Angående priset på en 5d så kostar den lite mer en det dubbla av vad en 7d kostar.

Du måste nog göra en lista på vad för funktioner du behöver och sedan köpa det bästa plånboken tillåter.

/P.L

Jag har provat med Hamas slavtändare på en Minolta och det funkade inget vidare. Det finns även slavtändare med inbyggd pc-kontakt och det funkar inte heller som det ska. (allt detta till studioblixtar).

Ska du plåta mycket i studio eller med studioblixtar så rekommenderar jag 7D. Då slipper du trassla med massa andra prylar.
Dessutom ska du fota modeller på frihand så rekomenderar jag vertikalgrepp, och det finns bara till 7D. Om du vill ha en fullt kompetent kamera ska du välja 7D. Om du däremot inte ska plåta med studioblixtar i utomhusmiljö kan du gott köpa 5D. Då har du möjligheten att använda WL för att trigga blixten. Jag använder oftast WL på min 7D för att trigga blixtar, men när ljuset är för starkt då åker synksladden fram.

mvh/Ove

Du är ursäktad Paul, men du har en poäng. Hur förvirrat ska det bli framöver. KM 5D eller Canon 5D. ja huga så det kommer bli. Intressant vid beställningar över telefon.
- "Ja hej jag skulle vilja köpa en sigma 17-35 till min 5D."
- Ja det är inga problem vi har på lager.

50% chans att den passar ;0))

/Ove

Paul.r.Lindqvist skrev:
Okej.... hehehe Ja du ser vad canoniternas spammande har gjort... :)

Ber om ursäkt, trodde han syftade på den kommande C 5d.

/P.L

Javisst menar jag Minoltas 5D men jag var in i forumet och läste om en 5D med massor av pixlar och annat och fattade inte ett dugg från början innan jag såg att jag var inne i Canon's forum *L*. Eftersom jag tillbringat sommaren i fjällen hade liksom inte koll på alla olika modeller som kommit under den tiden.

Jag hade valt D5D iaf, jag köpte mig ne D7D dels för att D5D inte kommit och sen för att jag gillar när kameror är stora och tunga, känns bättre tycker jag, sen är ju D5D betydlgit billigare också.

har länge funderat på D5an och D7an, var i helgen på expert å kände grundligt på dem. angående prestandan tycker jag e obefintlig, men när det gällde känslan och den Optiska sökaren (sörsta skillnaden) tycker jag att D7an var betydligt ljusstarkare och större, även om vissa inte tycker det så var det iaf mitt intryck. så om det hänger mellan dem så blir det nog en 7d, och skillnaden e ju bara 1500kr om man köper en ifrån tyskland.
men sen knalla jag oxå runt i sthlm en hel dag med ett par gluggar (inte alla) och måste säga att det bli tröttsamt att bära omkring på dem. så sitter å funderar på en Samsung 815 pro (28mm-420mm), vill gärna se lite bilder och tester först, för panasonics FZ30 hade lite för hög brus nivå..synd nog. så hoppas på samsungen, hade ju varit skönt att slippa allt tungt glas även om det är en härlig känsla i dem :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar