Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica-Minolta 5D med SIGMA EF-500 DG SUPER?

Produkter
(logga in för att koppla)

PÄRA52

Ny medlem
Blixten Sigma EF-500 DG SUPER funkar bara om man
har kameran på A-läget och tar prov-exp. och bländar ned till rätt exponering. Alla andra inställningar resulterar i helt vita bilder.
Vad gör jag?? Har någon liknande problem?
Tacksam för svar!
mvh Pär
 
Du gör säkert inget fel.
Gör som jag, bit i det sura äpplet och lägg till pengarna till Sony 56:a.
Då kan du ägna dig åt att ta välexponerade blixtbilder med din D5D istället för att slita ditt hår och hänga i forumen och få det ena expertrådet efter det andra för att ändå aldrig bli riktigt nöjd.

Verkar vara mer tur än skicklighet att få en Sigmablixt att funka med D5D:n
 
pallep skrev:
Fasen vilken tur jag har då. :)

Ja, det är bara att gratulera!

..och du behöver inte göra några inställningar/anpassningar när du växlar mellan direkt och indirekt blixt?
 
Senast ändrad:
js1 skrev:
..och du behöver inte göra några inställningar/anpassningar när du växlar mellan direkt och indirekt blixt?
Det behöver inte jag...
Att få konstant bra bilder med Sigman är 100% skicklighet, som med allt annat så måste man kunna sin utrustning.
 
FILM) (Anddje skrev:
Det behöver inte jag...

Är det helt säkert det?
Har för mig att du nämnt i tidigare trådar att den inte växlar mellan ADI och TTL per automatik, men jag kan ha fel.

Läser man recensionerna om Sigmablixten så är det väldigt många som vittnar om just svajig exponering. Samtidigt så lovordas Sonyn (tidigare Minolta 5600). Vore ju märkligt om alla som har problem skulle beror på bristande kunskaper/handhavande. Varför skulle alla som köpt Minolta generellt besitta bättre kunskaper om fotografering/hantering.
 
js1 skrev:
Är det helt säkert det?
Har för mig att du nämnt i tidigare trådar att den inte växlar mellan ADI och TTL per automatik, men jag kan ha fel.
Precis, därför kör jag den endast i TTL.
Men enda gångerna jag med mina inställningar får fel exponering är när batterierna blir dåliga eller om jag klantar mig med något...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.