Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Hexanon AR 40mm/F1.8 500 kr. För dyrt eller fynd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Hej, en kompis farsa har detta och jag funderar på att köpa det till en vän. Jag har inte Minolta eller Sony själv så jag kan inte prova det. Men det är i bra skick vad jag kunde se.

Har läst recensionerna men hittar ingen direkt prisbild. Dyraste någon har betalt där är 100 kr. Men -78 blev det utsedd till det skarpaste hitills, alla kategorier. Så 100 kr låter ju som ett riktigt fynd i så fall.
En person skrev att han inte kunde fokusera längre bort än 40 cm o det låter ju konstigt. För det är väl ändå inte normalt? I så fall är 500 dyrt :).

Vad säger ni med erfarenhet av detta objektiv?

Det där objektivet passar bara till Konicas systemkameror.
Det passar inte till Minolta MD, Minolta AF, Konica-Minolta eller Sony.
Vad det är värt har jag ingen aning om.

Olle

En person skrev att han inte kunde fokusera längre bort än 40 cm o det låter ju konstigt. För det är väl ändå inte normalt? I så fall är 500 dyrt :)
Konika-objektiv har en annan fattning än den A-fattning som Minolta AF (analoga och digitala) och Sony Axxx använder. Om det inte går att fokusera längre bort än 40 cm låter det som om den användaren använder en adapter som då också blir en mellanring pga att objektivet kommer för långt från filmen/sensorn.

Objektivet passar väl på Konica Autoreflex och T-modellerna.

Det är för dyrt med 500 kr.
För 500 kr bör man åtminstone få en fullt fungerande och snygg kamera med hus och objektiv. Kanske ett paket med hus och 2-3 objektiv.

Kanske är det ett missförstånd ang. fokuseringen. Närgränsen är nog omkring 40 cm?

En hundring är väl "lagom" för bara objektivet om det är snyggt och funktionsdugligt.

Mvh J O

Det passar således inte till en dynax 5d?
Nej det passar inte. I varje fall inte utan en adapter. Jag vet inte om det finns några sådana. Den behöver i så fall ha linser som gör adaptern till en telekonverter, annars kan du inte fokusera på långa avstånd som du beskrev i ditt första inlägg.

Anledningen är att avståndet mellan bajonett och film på Konicakamerorna är mindre än avståndet mellan bajonett och sensor på Dynax 5D. Resultatet blir som om du hade en mellanring mellan hus och objektiv.

Förutom på Konicakameror lär Konicas objektiv även passa på kameror för 4/3-systemet, efter viss modifiering av bajonetten.

Olle

Tack för hjälpen alla!

Har ni något spontant tips bra glugg som går att hitta rätt billigt till dynax 5d? fast eller zoom spelar ingen roll.

Billigt:
En M42-adapter för 150:- samt något trevligt 50mm-objektiv med M42-fattning för >150:-. Utbudet på M42-objektiv är stort och många säljs billigt på bland annat Ebay. Då gäller förstår manuell fokus och nerbländning.

Lite dyrare:
Minolta AF 50/1.7, Minolta AF 35-70/4 eller kanske ett Minolta AF 28-85/3.5-4.5 ?

Då gäller förstår manuell fokus och nerbländning.
Hmmm... nerbländning? Det är nå't jag glömt bort att göra i alla fall! :eek:)

Bildexempel med A700 + Super-Takumar 50/1.4, fullt öppen, uppskärpt och beskuren för att passa forumet.

Bilagor

• Vadd-forum.jpg
    Vadd-forum.jpg
    38.5 KB · Visningar: 585
Jag sålde bort en del av mina Konicaobjektiv på Tradera och blev förvånad över intresset. Fick nog runt 500 för min 28 och ännu mer för en gammal 135/1,8 (eller var det 2,8 månne!?) och jag har TC´n med 40 mm kvar än, den e snygg att se på om inte annat. O så var det ju Årets Kamera 1975...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto