Annons

Konica FT-1 Motor

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Då vi nu köpt en digital systemkamera vill flickvännen sälja sin gamla analoga utrustning. Frågan är bara, finns det nån som köper sånt? Vad kan man ta ut för pris.
Följande delar finns i fotoväskan:
Konica FT-1 Motor
Konica x-24 auto blixt
Sigma Telephoto 1:5.6 f=400mm
Konica Hexar AR 135mm F3.5
Konica Hexanon AR 50mm F1.8
MacroRingar 13mm, 21mm
Konica avtryckare med sladd

All hjälp tas tacksamt emot, samt även bud om det finns intresse.

Med vänlig hälsning
Kenneth och Linda
[email protected]
 
Finns alltid nån som köper gamla analogpryttlar så det är inga problem.
Prismässigt vet jag inte men det får ju du bestämma själv vad du tycker.
Varför inte behålla det,man kanske ångrar sig sen.
 
Hej!
Då vi nu köpt en digital systemkamera vill flickvännen sälja sin gamla analoga utrustning. Frågan är bara, finns det nån som köper sånt? Vad kan man ta ut för pris.
Följande delar finns i fotoväskan:
Konica FT-1 Motor
Konica x-24 auto blixt
Sigma Telephoto 1:5.6 f=400mm
Konica Hexar AR 135mm F3.5
Konica Hexanon AR 50mm F1.8
MacroRingar 13mm, 21mm
Konica avtryckare med sladd

All hjälp tas tacksamt emot, samt även bud om det finns intresse.

Med vänlig hälsning
Kenneth och Linda
[email protected]

De där gamla analoga kamerorna säljs i partioch minut på t.ex. Tradera för nästan inga pengar alls. Fina grejer absolut, men tiden har runnit ifrån dem så tyvärr är det här den bistra verkligheten.

MEN! och det är ett väldigt viktigt men.

Objektiven har mera värde. På spegellösa systemkameror som Sony NEX, Alpha 3000/5000/6000, A7, A7r som har E-mount fattning och alla Olympus och Panasonic med Micro Four Thirds (M43/MFT-fattning) så går det utmärkt att använda dessa objektiv med en enkel adapter som bara kostar nån hundring.

Speciellt för de som filmar så är de åtråvärda, men också för stillbildsfoto.
Just de där 3 objektiven är riktigt intressanta faktiskt. Hexanon-objektiven är väldt fint byggda och har en mjuk lång fokuseringsbana med tydliga markeringar som gör dem ypperliga att filma med. Tack vare modernare coating och daoruträknade optikrecept så kan de inte riktigt mäta sig optiskt med de bästa objektiven idag, men den höga ljusstyrkan och smidiga fokuseringen gör dessa superbra att filma med.

Jag har ett 20-tal Konica Hexanon-objektiv. Dels för att jag själv körde Konica på den tiden med Autoreflex T,T3 och FS-1 och några objektiv, 35/1,8 50/1,7 85/1,8 och 200/3,5.

Efter det så har jag köpt på mig en hel del extra Hexanon-objektiv på Tradera från folk som sålt sin kamerautrustning i paket, så jag har även på köpet fått en drös med kameror, så nu har jag en hel stor tygväska full med fullt fungerande fina gamla konica-kameror som inte har nåt värde alls i princip. Köpte dock lite film och använde dem en del förra sommaren.

Så, rådet är att behålla grejerna och köpa en Sony NEX eller en M43-kamera och passande adapter.

Eller om du vill sälja dem så sälj dem separat, inte i paket. Lägg ut kameran på tradera för 1 kr utropspris och lång auktionstid, med lite tur kan du få nån hundring för den.

Objektiven som sagt kan du kanske istället sälja här på FS, eller på Tradera de också.

Det var ett tag sen jag shoppade Hexanon, så jag har inte så bra koll på prisläget.

Hexanon-gluggarna är ju hur fina som helst mekaniskt och fint byggda och ger fina bilder med härliga färger. Om 50/1,8 är den nyare varianten med grön AE-märkning och svart bländarring är den värd lite mer än den med silverring. 135an är den näst bästa av de de
tre olika Hexanon-135. De finns i F/2,5 F/3,2 och F/3,5-utförande. F/3,2 är den bästa av dem. Sigmat har jag ingen koll på om det är bra eller inte, men ett fast 400/5,6 kan säker någon med NEX vilja ha.

Det är lite av ett lotteri när olika personer är inne och letar på Tradera, så priset kan ju variera en hel del. Tidigare fanns det massor av dessa, men nu när de upptäckts att de funkar med adaptrar så är de mer sällsynta.

Allt detta förutsätter att grejerna är i toppskick. Alltså inte har drabbats av mögel inuti, inga repor på glasen och inte slitna eller skadade på annat sätt.

Om de har några fel är de inte värda nåt alls i princip.


Som sagt, köp en NEX och en adapter och behåll objektiven!
 
Dessvärre är både 50:an och 135:an så vanliga så de är bland de vanligaste på bl a Myrornas, brukar kosta 50-100kr st, bruksvärdet är som sagts ovan mycket högre, behåll och använd på en spegellös kamera. Det är de ljusstarka Hexanonobjektiven som betingar högre priser, de ovan nämnda 35/2 (35/1.8 finns inte) och 85/1.8 kan man få minst en tusenlapp för, 28/1.8 och 57/1.2 över tretusen. Nu snackar jag AR-serien för spegelreflex, mätsökarobjektiven är nyare och väldigt mycket dyrare
 
Vad förlorar man i funktionalitet med en adapter - autofokus? bländar automatik? osv?

Tänkte mig e. en Sony Alpha 3000 till mina gamla Hexanon AR gluggar.

"Förlora" autofokus???
De där objektiven är ju inte AF, så att förvänta sig att de hux flux skulle bli det för att man använder en adapter är väl lite mycket att kräva :)

Så alltså, det är manuell fokus som gäller. Dock med bra stöd i kameran för det tack vare peaking och sökarförstoring och de objektiven som alltså är gjorda för manuell fokus har mycket bättre vridrinc för det med lägre utväxling och skala jämfört med modernare af-objektiv. De är också förhålla devis ljusstarka, vilket blir dyrt med nya objektiv.

Exponeringsautomatik med A-läge fungerar. Du får ställa bländaren manuellt på objektivet som vanligt. Bländarxörval alltså, dvs tvärtom mot Konica-kamerorna.

Du får ingen EXIF-information.

/Mats
 
"Förlora" autofokus???
De där objektiven är ju inte AF, så att förvänta sig att de hux flux skulle bli det för att man använder en adapter är väl lite mycket att kräva :)

Så alltså, det är manuell fokus som gäller. Dock med bra stöd i kameran för det tack vare peaking och sökarförstoring och de objektiven som alltså är gjorda för manuell fokus har mycket bättre vridrinc för det med lägre utväxling och skala jämfört med modernare af-objektiv. De är också förhålla devis ljusstarka, vilket blir dyrt med nya objektiv.

Exponeringsautomatik med A-läge fungerar. Du får ställa bländaren manuellt på objektivet som vanligt. Bländarxörval alltså, dvs tvärtom mot Konica-kamerorna.

Du får ingen EXIF-information.

/Mats

Hej :) . Missförstå mig rätt - jag menade förlorad funktion med Hexanon gluggarna jämfört med kamerans originaloptik. Autofokus funktionen var ju rätt given. :)
Det var ett bra tag sen jag fotade med systemkamera, så vad jag minns så fanns det slutarautomatik och bländarautomatik att välja på beroende på kameramärke.
Konica hade som sagt bländarautomatik, när man vred ringen på objektivet till "A"-läget så valdes bländare automatiskt vid ljusförhållandet och vald slutarhastighet.

Om jag förstår dig rätt gäller istället med Sony Alpha + adapter: - manuellt val av bländare där du automatiskt får en slutarhastighet angiven (eller hur det nu fungerar på en digitalkamera?) beroende på ljusförhållandet ??

Var kan man köpa en bra adapter?
 
Det råder lite allmän begreppsförvirring om exponeringsautomatik. Det som många menar med bländar automatik är det som egentlicen bör benämnas "slutarförval". Alltså att man på kameran ställer in slutartiden så justeras bländaren automatiskt. Så är det som det fungerar på Konica-kamerorna. Den funktionen finns också på moderna kameror och på en Sony ställer man in läget S (shutter) på PASM-ratten.

Det läget kan man inte använda med de här objektiven med adapter på en ny kamera för kameran kan i te kommunicera med objektivet 8ch justera bländaren.

Däremot kan man använda bländarförval, läge A (Aperture) på PASM-ratten.
Då ställer man in bländaren manuellt på objektivet o h så justerar kameran automatiskt slutartiden så att exponeringen blir rätt.

På digitala kameror kan man ju också justera ISO-värdet, vilket man inte kan med en analog utan att byta film. Det finns ett auto-iso läge också och då kan kameran justera det inom ett intervall också.

/Mats
 
Ett litet tillägg.

Visst är det roligt att kunna använda de här äldre objektiven på moderna kameror och för vissa tillämpningar är det riktigt bra, t.ex. vid filmning. Det är också lite nostalgi över det och jag har själv en hel drös med sådana objektiv.

Med det sagt så bör man ändå inte förvänta sig underverk. De här objektiven är "hyggligt ba", men kan nte mäta sig mot dagens top-of-the-line objektiv. Man går ju som sagt miste om AF och olika exponeringslägen och EXIF-data.

Adaptrar finns på Ebay, Tradera mm, men också hos en del fotobutiker. En snabb googling gav t.ex. de här träffarna.

http://www.miniinthebox.com/sv/emol..._78504030903&gclid=CMH2p53ojb0CFaHhcgodmh8ASQ

http://www.miniinthebox.com/sv/koni..._78504242703&gclid=CMKjgpzojb0CFeT3cgodrXIA-Q

http://cms.kreativfotografi.se/inde...1275&option=com_virtuemart&Itemid=224&lang=se

Bra och mycket prisvärd modern optik till Sony E-mount är Sigmas DN Art-objektiv.
http://www.sigmaphoto.com/lenses/view-all-lenses?technologies=139

/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.