Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konica fp-1

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag funderar på att inhandla ett kamerahus som skall vara så enkelt att hantera som möjligt gärna i point n shoot stuk. Upptäckte att fp-1 är helautomatisk och den skulle kanske kunna vara något för mig. Tar mest familjebilder och även lite naturbilder. Priset är under 500 och detta spelar förstås in.Det skulle vara intressant att höra era synpunkter och eventuella omdöme om fp-1?

Jag skulle rekommendera dig att inte köpa detta hus.

Det är iofs inget direkt fel på huset, och som alla Konicor är det rejält byggt. Detta hus har dock en stor nackdel; det arbetar bara med bländare 2.8, 5.6 eller 11. Inga andra bländare.

Du har heller inte några möjligheter att påverka exponeringen förutom exponeringskompensation.

För ungefär samma pengar får du ett Konica FC1 eller FS1 respektive FT1 som är hus som kör med Tidsautomatik (har för mig att dessa tre alla har tidsautomatik). Du behöver bara påverka bländaren, vilket är väldigt enkelt om du känner till grunderna för fotografi.

Det fina med Konicas gamla systemkameror är ju annars att du har tillgång till ett gäng riktigt fina objektiv, som du också hittar till löjligt låga priser - exempelvis på Tradera.com

/Thomas

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar