Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Konfidenssialavtale"

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara-i-Norge

Aktiv medlem
I børjan av september blev jag anställd av Fame fotografene (www.fame.no) som fotograf på heltid! Jättekul givetvis att helt pløtsligt førsørja sig på det som tidigare bara var min hobby...

I fredags fick jag mitt kontrakt øverräckt før underskrift, men jag har inte skrivit under... Først är det ett "vanligt" arbetskontrakt før fast anställning och i tillägg är det en "konfidessialavtale". De førsta 3/4 är inget anmärkningsvärt, men i det sista stycket står det att jag inte har rätt att starta upp konkurrerande verksamhet eller bli anställd hos/vara rådgivare åt någon konkurrent i 6 månader efter att jag slutat jobba på Fame.

Bor ju i Norge och reglerna är kanske annorlunda jämført med Sverige (førekommer detta?), men om ni hade varit i min situation hur hade ni reagerat?
Har inga jättekonkreta planer på att starta eget, men om tanken kommer så vill jag inte känna mig hämmad av att min fd arbetsgivare ska stämma mig... Tror iofs att konkurrenslagstiftningen skulle kunna vara på "min sida" (får ju inte tillgång till några firmahemligheter precis)...

Funderar på att ta upp det med den ansvarige på studion där jag jobbar, men det känns ju lite olustigt att gøra det när jag precis blivit anställd...

Jag känner igen problemet och har en otäck känsla av att jag en gång har hört svaret. Tyvärr minns jag inte vad som gällde.

Just arbetsrätten är dessutom ett område där reglerna skiljer ovanligt mycket åt mellan de nordiska länderna. Danmark har t.ex (nästan?) inga turordningsregler vid uppsägning. Hur det är i Norge vet jag inte.

Kan du inte kolla med facket?

Hur defineras "konkurrent"? Vilken fotofirma som helst på orten? I Norge? I världen?

Senast ändrad:
Jag tror att det är ganska vanligt (i Sverige). För att man inte ska kunna använda sitt jobb för att skaffa kontakter och sedan "stjäla" sin arbetsgivares kunder när man startar eget. Det brukar inte heller vara tillåtet att syssla med kunkurrerande verksamhet på sin fritid.

ANNONS