Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kondens

Produkter
(logga in för att koppla)

blixa

Aktiv medlem
Har lite frågor om kondens, hoppas någon kan hjälpa mig:

# Kondens är ju alltid ett problem när man fotograferar ute i kallt väder, men är detta ett större problem med digitala systemkameror? Tänker framförallt på luckan med minneskortet vilket iallafall i min D70s känns som ett problemoråde...

# Har alltid haft som vana att låta kameran ligga kvar inne i kameraväskan typ en timme efter att jag kommit in från fototuren (självklart samma väska som jag hade med mig ut, så att den och kameran "är av samma temperatur"), men var bör man sedan ställa väskan för att få så snäll övergång mellan kallt och varmt? Idag var det -12 grader och när jag kom in ställde jag väskan i garaget som håller cirka 15 grader, men blir risken för kondens mindre om jag låter "upptiningen" ske i t ex kylskåpet / svalen?

Tar gärna massor av tips kring hur man bäst undviker detta otrevliga fenomen!
 
Jag har själv en digital sysemkamera (Canon 350d). Jag läste i manualen att man kan lägga kameran i en plastpåse efter att man har varit ute i kylan, och ta ut den när den har anpassat sig till innetemperaturen.

Det kan funka, testa.

Lycka till
 
Jag har varit ute i kylan med min d70 många gånger (ca-20 grader). Jag brukar bara låta den ligga kvar i kameraväskan några timmar innan jag tar fram den och gör något med den. Funkat bra hitills...peppar,peppar.....
 
Det borde vara så att om man värmer upp den kalla kameran snabbt så bildas vattendroppar.som inte hinner avdunsta,så att värma upp långsamt måste vara bättre.Sen kan man lägga i påsar med silica gel när man ställer in kameran i värmen.
 
Att lägga den kalla kameran i en tät plastpåse och låta den tina upp i kameraväskan är en bra ide.

Tänk bara på att stoppa in kameran i plastpåsen ute i kylan.
 
En varning, ett tips, en test.

Det är inte ofarligt att använda plastpåse. Den fukt, ex.vis frost och isbildning, som eventuellt har bildats ute kommer att skapa förhöjd fukthalt i påsen och riskerar att orsaka kodens.

Att ha kameran i ryggsäck, eller dyligt, som ger en skaplig isolering och samtidigt andas är det bästa sättet att undvika kondensbildning.
- Kondens bildas inte av uppvärmning!
- Kondens sker vis nerkylning av fuktig luft!
Problemet är att inomhusluft kan ha en relativt hög fukthalt. (Mångden fukt som luften kan "bära" är avhängig temperaturen). Om denna fukthaltiga varma luft träffar kalla föremål, och avkyls, kan den inte längre bära samma fuktmängd. Fukten avsätts då på den kalla ytan. Kondens uppstår.

Att väskan skall vara kall är bara för att den inte skall kunna innehålla luft med högre fukthalt än den kameran har vistats i.

Kan man bara se till att kameran värms upp utan kontakt med fuktig luft uppstår ingen kondens. Ett sätt är att låta den sakta värmas upp i väskan, ryggsäcken, som inte har högre luftfuktighet än den luft som ute omgav kameran.

Det går alldeles utmärkt att tina upp kameran i varm luft utan kondensproblem om luften är mycket, mycket torr. Problemet är att åstadkomma detta klimat.

För att testa gör såhär. Låt två tomma flaskor stå ute i kylan. De får symbolisera kameran. Ta in den ena flaskan i rummet och se vad som händer. Den andra flaskan, placeras i en kylväska full av utomhusluft. I denna ställt flaskan och något som är mycket, mycket varmt. Ex en vrålhet ugnsfast form. På med locket och ta in väskan. Flaskan blir mycket fortare varm än den flaska som togs in i rummet. Ändå har den ingen kondens.

Vart vill jag då komma? Jo, det är ofarligt att värma upp kameran men svårt att hindra fuktig inomhusluft att kondensera på den när den tas in. En ryggsäck eller väska hjälper till att hålla fukten borta tills kameran uppnått rummets temperatur.

/AnWi
 
Hej

En dag för länge sedan, frös jag så mycket efter en runda med gluggen i skogen, satte mig i bilen, satte på värmen, efter typ en kvart körande sitter en ormvråk snyggt i ett träd, kollade i sökaren, helt igenimmad och troligt vis även på frontglaset då inte AF fick fäste på ormvråken, blev inget skarpt. Brukar ju inte ha på så mycket värme för just den risken, blev ju lite felkalkylering. Man lär sig i fält.

Själv lägger jag en glugg på passagerarsätet och en i baksättet när jag är ute och kör. Jag har knappt någon värme på i bilen, utan jag har typ vinterkläder på mig och jag har ofta rutorna öppna för att kunna fota tex någon fågel eller däggdjur. Ofta gör man strandhugg, parkerar bilen och går en runda och sedan man går till bilen så gäller det att inte sätta på så mycket värme om man nu som jag har gluggarna framme så man är klar för fotografering från bil eller vid snabba strandhugg.

När jag börjar närma mig hemmet tar jag ut minneskortet och lägger det i fickan och lägger ner kameraprylarna i fotoryggsäcken och öppnar ofta inte den förrän nästa dags fototur.

Kör ofta med rutorna nere för att vara beredd och fastän det är skit väder och kallt som det var idag kan man någorlunda få någon hyfsad bild.

Kungsörn

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/54515889

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/54518196

Det hade förstås varit trevligare om solen varit varit frame, vilket nog hade gett bättre bilder.

MVH

Omar Brännström
 
Re: En varning, ett tips, en test.

AnWi skrev:

- Kondens bildas inte av uppvärmning!
- Kondens sker vis nerkylning av fuktig luft!


Detta är ju samma sak, uppvärmning av kameran medför att omgivande luftens temperatur sänks. Värmeöverföring.
 
Snygga fågelbilder, som vanligt, Omar.

Problemet, när man sätter på värmen i bilen, är ju att varmluften fylls på med fukt, av golvmattor, klädsel och utandningsluft, till mättnadsgränsen.

Den relativa luftfuktigheten hålls alltså vid nära 100% och all typ av avsvalning skapar kondensproblem. Det ser man ju lätt att även bilens rutor immar igen när värmen kommer igång om inte defrostern är på ordentligt.

/AnWi
 
Tobias Alm skrev:
Jag läste i manualen att man kan lägga kameran i en plastpåse efter att man har varit ute i kylan, och ta ut den när den har anpassat sig till innetemperaturen.

Intressant.. Hans Wahlström på Canon (ansvarig för garantifrågor) sa till mig att jag fick skylla mig själv som var så j*vla dum att jag la kameran (IXUS 400) in en plastpåse.
 
Re: Re: En varning, ett tips, en test.

StaffanH skrev:
Detta är ju samma sak, uppvärmning av kameran medför att omgivande luftens temperatur sänks. Värmeöverföring.

Vad jag menar är att kondens bildas inte när man värmer något. Du kan alltid värma ett föremål utan att kondens bildas.

Kondens bildas at att fuktmättad luft kyls ner och inte längre kan bära samma fuktmängd.

Alltså skall man se till att kameran värms upp utan att fuktmättad luft når fram till kameran.

Plastpåse är inte fel. Bara man vet vad man gör. En rygga eller väska är bara säkrare.

/AnWi
 
Fantastiska tips allihopa, känns skönt att höra att jag åtminstone verkar ha gjort något rätt när jag lät kameran ligga kvar i väskan. Tror dock jag tog ut den något för tidigt när iallafall minneskortet var lite fuktigt, men peppar peppar det verkar ha gått bra! Tipset att ta ut minnekortet ute är ju lika genialt som enkelt, det är ju bilderna man vill åt efter en fin fototur, om kameran får ligga i en väska i garaget spelar ju mindre roll! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.