Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kondens

Produkter
(logga in för att koppla)

RoSan

Medlem
Nu stundar kallare årstider och min funderingar är angående kondensrisken för kamera och objektiv.
Hur gör ni för att skona utrustningen när man varit ute i kallt väder och kliver in i stugvärmen? Jag har tidigare stoppat in min utrustning i plastpåsar tills dess att dessa blivit rumstempererade.Lite jobbigt.
Har någon erfarenheten att låta utrustningen bara ligga kvar i fotoväskan tills dess allt är tempererat och är det i så fall ett risktagande??
Hälsningar Roger

Den största risken är väl om du kommer in från kylan och kondens bildas och du sedan går ut igen innan kondensen har dunstat, den fryser ju då till is vilket inte är så bra.

Hasse

jag brukar ta en stor handuk och linda runt kameran,
den isolerar kameran från rumstemperaturen, vilket ger grejorna en långsam temperaturhöjning, detta gör att det inte bildas kondens, fungerar även bra att ha med i bilen.
Mvh

Ja så skulle jag också vilja göra, att låta kameraväskan vara stängd mågon timme så att utrustningen får rumstemperatur.
Frågan är är det tillförlitligt?

Jag gik till en skoaffär och frågade om jag kunde få några påsar silica-gel (såna små påsar som brukar ligga i skokartonger) det fick jag

jag har dem i min väska till min videokamera funkar bra har aldrig kondens längre

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar