Annons

Koncertbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jiha

Medlem
Kan någon ge tips på hur man i allsin dar´ fotar koncertbilder... med lyckat resultat. Var på en koncert, stod vid scenen som belystes med spotlights med jämna intervall osv. Brännde av ca 50 bilder (Kodak Portra 160 VC) med dels med mitt 17 mm f/3.5 samt 28-75 mm f/2.8, ibland med blixt, ibland med blixten synkad på andra ridå. Möjligtvis blev två bilder hyfsat bra och resten crap! Vad ska man ha för inställningar på kameran, d.v.s. slutare, bländare, ljusmätnings typ, filmrekommendation, blixtinställning. Koncerten var inomhus.

Tack på förhand!

/jonas

P.S. När en av de lite bättre bilderna togs, använde jag mitt 85 mm f/1.8 och stod ca 15-20 meter från scenen D.S.

Senast ändrad:
Jag har inte jättestor erfarenhet av att plåta konserter, men fotade på en festival i somras. Blev ca 1200 bilder, både utomhus och inomhus. De objektiv jag använde var 35/2, 50/1,4 och 28-75/2,8. Inomhus hamnade jag på ISO 400 bl 1,4 1/30 sek om jag inte minns fel, så det är verkligen _mörkt_ även om man uppfattar det som ganska ljust.

Mina tips till dig är:
1. Kör med 400 eller 800-film.
2. Ställ kameran på tidsautomatik och väl största bländaren.
3. Mät ljuset med spot eller centrumvägt, kameran luras av de mörka ytorna annars.

Mina bilder blev så här: www.fphoto.org/Moe/GoM

//David

Tack David! Ska införskaffa lite 400 film. Kodak Portra finns i 400 (NC ialla fall. NC=Natural Color, VC=Vivid Color som parentes i parentesen)också, så det blir nog en beställning inom kort!

/jonas

På fullformat hade jag valt ett EF135 2L i tillägg till en ljusstark standardzoom.

ISO 800 ger tider som hanterar mycket stök och bök som det brukar vara på en live konsert,,

Mvh Niclas,

Jag fotade lite på en konsert nyligen.
Det viktiga är att spotmäta tycker jag. Jag spotmäter på ett ansikte på den del av scenen jag tänker plåta då och då.
Du kan se bilderna på min sida.

Lite beroende på lokal använder jag nästan alltid minst 1600 ISO (Supra/TriX 400 pressad två steg), med objektiv som klarar minst bländare 2.8. Blixten använder jag sällan, och det är inte ofta de bilderna blir intressanta..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar