Annons

Koncert?

Produkter
(logga in för att koppla)

Softasnubben

Aktiv medlem
Skall inom kort fotografera en koncert/spelning. Undrar om någon har tips angående filmval (ISO) och om det är något speciellt man ska tänka på (ljus/rök/stativ/flygande ölflaskor!)?
Vore ju trist om man faller dit på någe enkelt.

Har dock bara "intern" blixt så det sabbar en aningen, men jag kommer att snurra runt scen & på den, så avstånd är inga problem!

mvh Jimmy

använder du färg så prova en rulle 400. får du för långa tider är det 800, ev pressad ett steg, som gäller. tänker du plåta sv/v kan du gott prova exvis fuji neopan 1600 och pressa den ett eller ett par steg. grovt korn är bara snyggt i musiksammanhang. utnyttja det befintliga ljuset så mkt som möjligt och använd bara blixten för att "frysa" artisten om han/hon rör sig väldigt mycket. glöm i så fall bara inte att köra med lång blixtsynktid (dvs kameran på av, tv eller mauellt läge) får du vara uppe på scenen är det förstås guld, för i vanliga fall är det tre låtar innanför kravallstaketet som gäller.en del divor har managers som inte tillåter att man plåtar överhuvudtaget i lokalen efter de tre inledande låtarna. om man är professionell alltså. amatörer brukar få fota hur mkt som helst. (observera den sura tonen, riktad till artister som exvis lundell)
kolla gärna mina musikbilder för lite tips och inspiration. lycka till!
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=4961

Jag tycker gott att du kan köra med 1600 film för färgneg. Superia 1600 har jag prövat och den tycker jag ger ett snyggt korn. Konicas 1600 skall tydligen också vara väldigt bra (finns hos expert). Annars är det väl bara och tänka på att att inte låta ljusmätningen luras av spottar och övrigt, pröva att mäta på ansiktet när artisten står still. Blixt tycker jag nästan du ska strunta i, jag tycker inte det blir snyggare och dessutom kan det störa artisten. Glöm inte att ta en del bilder med längre tider också så att du får lite snygg rörelseoskärpa. Lycka till!
MVH Erik Å

Prova att använda sökfunktionen. Finns en hel del likadana frågor med en hel del bra svar. Var inne och läste dessa trådat häromdagen.

//Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar