Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komponera vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_neo

Aktiv medlem
Hur får man till en snygg komposition när man använder vidvinkel och inte vill att det ska uppfattas som för snett.

Det går ju alltid att räta upp sådan i PS eller liknade prog. Men om man vill att det ska se så behagligt ut som möjligt på orginalet vad tänka på då.

har tagit några bilder på en byggnad och tycker att de ser snea och vinda ut hur allihopa.

/Micke

Bilagor

• vidv.jpg
    vidv.jpg
    88.3 KB · Visningar: 544
Nu är jag ingen expert, Men det är väl i huvudsak två saker. Optik med så låg distortion som möjligt och så får man väl försöka att ta fotot ifrån en position som är mitt emellan på höjden i förhållande till byggnaden. Sen finns det ju tilt/shift optik som väl är en lösning på problemet? De kostar dock en slant.

EDIT: Eftersom du frågar om just vidvinkel antar jag att du redan vet att problemet blir mindre ju längre brännvidd man använder.

Jo jag är medveten om att problemet försvinner när man går upp i brännvidd.

Vad jag är ute efter är när man, liksom jag gjorde på de vissade bilderna, hamnar i en situation när man vill ha med så mycket men är begränsad av omkringliggande byggnader och måste slå på med en vidvinkel. Hur ska man placera kavlar och liknade för att få bästa tänkbara komposition+

PÅ de aktuella bilderna har jag på den ena lagt "tornet" i vänsterkant och rakt, då blir vägen helt snedd. I det andra fallet är "tornet" mera åt mitten och rakt, då ser det dumt ut mot kanten.

Finns några regler att tänka på eller är det bara att skjuta från höften :)

/Micke

Det finns ingen lösning på det problemet, att det ser snett ut beror ju på att det ÄR snett; det beror helt enkelt på att du fotar från "fel" vinkel.
Att du inte märker av det lika väl när du tittar direkt på byggnaden beror på att hjärnan till viss del kompenserar för det då den ju "vet" att byggnaden inte lutar

Den enda "riktiga" lösningen är som sagt någon form av tilt/shift optik.
Just möjligheten att justera perspektivet är ju en anledning till varför storformat fortfarande ofta används vid just arkitekturfoto (s.k. "tekniska kameror").

Ha kameran helt parallell med husväggen, så undviker du störtande linjer. Här kan shift hjälpa om du har problem med att få med övre delen av byggnaden. Så fort du lutar kameran upp för att få med taket, så smalnar allting av uppåt. En kamera med tilt och shift, oberoende av varandra, har ännu mer möjligheter till korrigering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar