Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komponera liknande bild - Tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nimille

Ny medlem
Hej, inleder med en ursäkt om jag postar tråden i fel kategori.

Har en önskan att ta en liknande bild som den nedan
http://images.fotosearch.com/bigcomps/BMS/BMS120/049056.jpg

Jag förstår att det är mycket efterarbete, men det är jag inte intresserad av, än åtminstonde.

Det jag undrar är vad bör man ha i åtanke när man tar en sådan bild?
Ljus snett bakifrån samt att ta ur samma vinkel är givet, är det något mer jag ska tänka på?
Bör kamera inställningarna vara inställda på något speciellt?
Eller är det photoshop bara?

Är ny inom foto, och att lära mig grunderna håller jag på med. Har nyss köpt en Nikon D70s + 18-55mm objektiv. Kan givetvis vänta tills jag är tillräckligt kunnig för att besvara mina egna frågor, men jag är otålig.

Det som framförallt utmärker den bilden är en lång slutartid, vilket är det som får rörelsen att se utdragen ut. Sen ger det nära perspektivet intensitet, det tycker jag är viktigare aspekter av bilden än ljussättningen.

Den där bilden kom (troligen) inte till efter någon exakt planering, det är mer så att man hade ett koncept eller en tanke och sedan tog man en hel serie bilder ur olika vinklar och med olika skärpedjup osv.

När man sedan hittat den bild man gillade så beskar man den troligen, ändrade på färgerna och kanske lade man till ett lätt soft-filter i efterhand som man bara lät ha verkan på vissa delar av bilden.

För när proffs gör liknande bilder så tar de inte bara en bild utan fotograferar i sekvens, tänk på hur modellfotografer arbetar när de hela tiden ger ordet till modellen att göra olika saker medan de tar ett flertal bilder samtidigt som de själva hela tiden försöker hitta nya vinklar.

När jag satt i min polares studio fick jag se hur en test gick till och för att kontrollera ljus mm så dog de bilder man en liten kompaktkamera som de för tillfället hade ställt in så att den tog och visade svartvita bilder.

OBS: Detta är bara vad jag har observerat och mina tankar baserat på betraktelse av proffsfotografer som fotograferar för reklambyrå.

Hur man komponerar ljus varierar, men i bilden i fråga tvivlar jag på att de använt mer än en reflektor och sedan använt naturligt/befintligt ljus.

För att summera min gissning:
* Naturligt eller befintligt ljus
* Reflektor
* Stor bländare
* 50 till 55 mm objektiv
* Lång slutartid (där av gissningen på naturligt ljus)

ANNONS